فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

نکات و بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل

سایر مقالات | روژان خانی‌پور | تاریخ بروزرسانی : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

با رونق کسب و کار در بازار دیجیتال، رقابت در این زمینه بیشتر و سخت‌تر از خارج دنیای اینترنت شده است. با گذشت زمان، کسب و کارها متوجه شدند که برای موفقیت در فضای مجازی و دیده شدن توسط مشتری، نیاز به بهبود وضعیت رتبه سایت خود در نتایج گوگل دارند.

اگر به تاریخچه فعالیت‌های انجام شده در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های بررسی وضعیت بازدید سایت، بررسی رتبه سایت تنها بر اساس کلمات کلیدی بوده است.

این موضوع، از اهمیت تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی کم نمی‌کند. بلکه راهکارهای بررسی و تلاش برای افزایش رتبه وب‌سایت را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

اهمیت بررسی رتبه کلمات کلیدی در سئو

امروزه با گسترش استفاده کاربران اینترنت از جستجو در موتورهای جستجویی مانند گوگل، دیده شدن سایت در کلمات کلیدی پرجستجو اهمیت زیادی پیدا کرده است.

پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا بر اساس آن یکی از کارهای اساسی در سئو و بهینه سازی سایت است. مخاطب نباید تنها با زدن نام وب‌سایت شما، صفحه شما را پیدا کند. افراد بسیاری هستند که از کسب و کار شما یا نام وبسایت شما بی‌اطلاع هستند. شما اگر بهترین فروشگاه آنلاین در حوزه فروش لباس هم باشید، زمانی که کاربر با زدن کلمه “خرید لباس مجلسی”، وبسایت شما را در لیست اولیه صفحه جستجو نبیند، هیچ فروشی در کسب و کار خود نخواهید داشت.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

از اینجا اهمیت رتبه کلمه کلیدی در نتایج گوگل مشخص می‌شود. خب طبیعتا هر چه رتبه بالاتری در کلمات کلیدی پرجستجو و مرتبط با حوزه سایت در نتایج گوگل داشته باشید، میزان ورودی بالاتر و در نتیجه فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد. دانستن رتبه کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند که به صورت هدفمند برای بهبود رتبه گوگل بر اساس کلمات کلیدی تلاش کنید.

بنابراین می‌توان گفت دانستن رتبه کلمات کلیدی در گوگل به همراه یک مدیریت و برنامه‌ریزی درست، نقش بسیار مهمی در پیشرفت رتبه سایت شما خواهد داشت.

نکات بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل

با بررسی رتبه کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری، متوجه وضعیت رتبه سایت خود در نتایج گوگل می‌شوید. ممکن است رتبه سایت در کلمات کلیدی مرتبط پایین باشد و یا در برخی از کلمات کلیدی که در حوزه فعالیت شما نیست، بالا باشد. در این حالت باید بر اساس گزارش‌هایی که ابزارهای مخصوص این حوزه در رابطه با سایت شما می‌دهند، برای پیش‌برد سئو سایت و بهبود وضعیت رتبه کلمات کلیدی، یک استراتژی مناسب در نظر بگیرید.

الگوریتم‌های گوگل به طور مرتب در حال تغییر هستند. همچنین انجام فرآیندهای سئو باعث ایجاد تغییرات در رتبه سایت در کلمات کلیدی هدف می‌شود. ازین‌رو بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل اهمیت پیدا می‌کند.


ابزارهای مناسب برای بررسی رتبه کلمات کلیدی سایت در گوگل

وب‌سایت‌ها و ابزارهای مختلفی جهت آنالیز وب‌سایت شما و بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل وجود دارد. موارد بسیاری این ابزارها را از یکدیگر متمایز کرده و موجب شده تا تعدادی از آن‌ها در لیست برتر قرار گیرند. این ابزارها اطلاعاتی همچون رتبه سایت در کلمات کلیدی، تعداد کلیک بر روی صفحه با آن کلمه کلیدی، بیشترین صفحه بازدید شده از وبسایت، مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحات سایت و مواردی از این قبیل را به شما خواهند داد.

مواردی مانند:

  • نوع آنالیز و اطلاعاتی که از وب‌سایت به ما ارائه می‌شود
  • صحت و دقیق بودن اطلاعات
  • دریافت گزارش از انواع جامع آماری
  • سرعت به‌ روزرسانی اطلاعات

در تعداد کاربران و محبوبیت آن ابزار تاثیر چشمگیری دارد. در ادامه برخی از این ابزارها به همراه مزایا و معایب آن به شما معرفی می‌کنیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بررسی رتبه کلمات کلیدی از طریق جستجو رد نتایج گوگل

بسیاری از افراد برای دیدن رتبه سایت خود در برخی کلمات کلیدی، قبل از اینکه به سمت هر ابزاری بروند از طریق جستجوی دستی در گوگل، آن رابررسی می‌کنند.

برای انجام این کار باید از حالت Incognito tab یا همان حالت private استفاده کنید. زمانی که به صورت عادی بر روی وبسایت خود کار می‌کنید، مرورگر کوکی‌ها و هیستوری سرچ‌ها و جستجوی شما را ذخیره می‌کند. این موضوع در دیدن رتبه دقیق وبسایت شما تاثیر می‌گذارد.

اما صفحه Incognito یا private، کوکی و هیستوری شما را ذخیره نمی‌کند. به همین دلیل اطلاعات دقیق‌تری به شما خواهد داد.

این صفحه را از قسمت تنظیم مرورگر خود با نام tab Incognito یا private می‌توانید پیدا کنید. از جمله معایب این روش می‌توان به طولانی بودن و وقت‌گیر بودن آن اشاره کرد.

همچنین جستجوی گوگل بر اساس منطقه جغرافیایی صورت می‌گیرد. بدین صورت که آی‌پی اتصال به اینترنت شما، نشان‌دهنده مکان جغرافیایی است. این مورد در جستجوی شما تاثیر گذاشته و ممکن است رتبه‌ای که از وبسایت خود در صفحه جستجوی گوگل می‌بینید صحیح نباشد. بنابراین در این حالت فیلترشکن خود را باید خاموش کنید.


ابزار گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول یکی از ابزارهای پرطرفدار است. سرچ کنسول اطلاعات و گزارشات بسیاری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما در خصوص کلمات کلیدی یک عدد اعشاری به شما نشان می‌دهد. این عدد اعشاری بیانگر میانگین رتبه سایت شما برای یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی مشخص است. بنابراین شما عدد دقیقی از رتبه کلمات کلیدی نداشته و فقط به میانگین آن دسترسی دارید.

مزایا: دقت و صحت بالای اطلاعات.

معایب: نشان ندادن رتبه دقیق کلمات کلیدی و فقظ نشان دادن میانگین آن.

مقاله پیشنهادی: کاربرد گوگل سرچ کنسول در سئو چیست؟ (بررسی تمام بخش‌های سرچ کنسول)

ابزار SEMrush

مزایا: این وبسایت نیز با دادن آدرس دقیق سایت و لیست کلمات کلیدی، اطلاعات دقیقی از رتبه سایت شما در اختیارتان قرار خواهد داد.

معایب: رایگان نبودن این ابزار و پرداخت هزینه عضویت به دلار برای دسترسی به این ابزار.

 

ابزار نردبون

نردبون تریبون

نردبون یکی از ابزارهای ایرانی است که در پیدا کردن رتبه کلمات کلیدی گوگل به شما کمک می‌کند. در سایر ابزارهای دیگر امکان حذف دسترسی و از بین رفتن اطلاعات به دلیل تحریم کشور وجود دارد. اما به دلیل ایرانی بودن این ابزار دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

در این ابزار شما نام وبسایت را به همراه لیست کلمات کلیدی وارد می‌کنید. این ابزار با تحلیل این اطلاعات لیستی از دامنه‌های رقیب را به شما نشان خواهد داد. شما می‌توانید با وارد کردن این دامنه‌ها یا دامنه‌هایی که خودتان به عنوان رقیب در نظر دارید، وضعیت و رتبه آن‌ها را بر اساس کلمات کلیدی بررسی کنید.

این ابزار علاوه بر ارائه نتایج دقیق، امکان ارائه گزارشات با توجه به رپورتاژهایی که از طریق تریبون ارائه شده را دارد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

در پایان می‌توان گفت ابزارهای ایرانی و خارجی بسیاری در این حوزه وجود دارد. اما وجود یک ابزار ایرانی با ارائه آنالیز و تحلیل دقیق رقبای داخل کشور با اطلاعات به‌روز، یک امتیاز ویژه به شمار می‌آید که از طریق نردبون به آن دست پیدا خواهید کرد.

3.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری