فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

راهنمای جامع بهبود امتیاز کیفی QUALITY SCORE در گوگل ادز

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

تبلیغات گوگل ادز یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تبلیغاتی دنیاست که مشتریان زیادی دارد و بسیاری از بازاریاب‌ها و دیجیتال مارکترها از این سیستم استفاده می‌کنند. همین بازار رقابتی داغ باعث شده تا گوگل نیز معیارهایی را در نظر بگیرد. امتیاز کیفی یا Quality Score یکی از همین موارد است که نشان می‌دهد چقدر برای مخاطبان خود ارزش قائل هستید. در این مطلب از بهبود این امتیاز خواهیم گفت.

امتیاز کیفی (Quality Score) چیست؟

ابتدا بهتر است ببینیم امتیاز کیفی چیست. گوگل برای کیفیت‌سنجی تبلیغات و میزان اهمیتی که برای مخاطبان قائل می‌شوید، امتیازی را از 10 در نظر می‌گیرد که روی نمایش تبلیغات و کاهش هزینه‌های شما موثر است. طبیعتا هر چه امتیاز بیشتری دریافت کنید بهتر است؛ چراکه نه‌تنها در نمایش تبلیغات بالاتر نشان داده می‌شوید، بلکه هزینه‌های‌تان نیز کمتر می‌شود.

گوگل برای امتیازبندی و نمایش تبلیغات شما سه عامل مهم نرخ کلیک (میزان نمایش تبلیغات و کلیک شدن روی لینک آن)، وضعیت لندینگ پیج (از نظر کاربردی بودن و سازگاری با نیاز مشتری) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی کار را در نظر می‌گیرد. (چنانچه می‌خواهید با دلایل عدم نمایش تبلیغ در گوگل آشنا شوید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند)

چرا امتیاز کیفی (Quality Score) مهم است؟

امتیاز کیفی QUALITY SCORE

گوگل تلاش کرده یک سیستم تبلیغاتی موثر ایجاد کند و به همین دلار میلیاردها دلار صرف گوگل ادز می‌شود. با توجه به بازار رقابتی شکل گرفته و از آنجایی که اثربخشی این نوع تبلیغات اهمیت زیادی دارد، گوگل نیز تلاش می‌کند با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر Quality Score نه‌تنها برای تبلیغ‌دهندگان، بلکه برای کاربران نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شود. به همین دلیل آنهایی که تبلیغات ارزشمند دارند، برای مخاطبان ارزش قائل شوند و محتوای مرتبط نمایش دهند، امتیاز بیشتری می‌گیرند.

پس امتیاز کیفی است که مشخص می‌کند شما چه رتبه‌ای داشته باشید و در نتیجه اگر بتوانید رتبه بالایی بگیرید، کاربران بیشتری تبلیغات شما را می‌بینند و نه‌تنها نرخ کلیک‌تان افزایش پیدا می‌کند، بلکه نرخ تبدیل نیز می‌تواند بالاتر رود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع امتیاز کیفی (Quality Score)

امتیاز کیفی یا Quality Score دارای چند مدل مختلف است و فقط به کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر محدود نمی‌شود. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می‌شویم.

  • امتیاز کیفی کلمه کلیدی (Keyword Quality Score): مهمترین و اصلی‌ترین امتیاز کیفی در گوگل ادز مربوط به کلمات کلیدی است که باید تلاش کنید بیشترین امتیاز را از 10 بگیرید. این امتیاز براساس کلمات کلیدی جستجو شده از سوی کاربران مشخص می‌شود و معیارهای رته‌بندی آن به صورت زیر است:
    1. امتیاز قبلی کلمات کلیدی
    2. ارتباط کلمات کلیدی با مشتریان تبلیغات شما
    3. ارتباط کلمات کلیدی با محتوا و قرارگیری در آن
    4. نرخ کلیک مورد انتظار
  • امتیاز کیفی صفحه فرود (Landing Page Quality Score): اگر تمام تغییراتی که گوگل ایجاد می‌کند و معیارهایی که در نظر دارد بررسی کنیم، می‌توانیم با جرات بگوییم بیشتر آنها حول کاربران و اهمیت دادن به آنها می‌چرخد. از آنجایی که کاربران بعد از کلیک روی تبلیغات وارد لندینگ پیج می‌شوند، بنابراین گوگل نیز براساس مرتبط بودن محتوا، متن و طراحی جذاب و قابلیت گشتن راحت در صفحه به شما امتیاز می‌دهد.
  • امتیاز کیفی موبایل (Mobile Quality Score): بخش زیادی از ترافیک ورودی در فضای وب از طریق دستگاه‌های موبایل و قابل حمل به وجود می‌آید و در نتیجه گوگل نیز امتیاز کیفی ویژه‌ای را برای این بخش در نظر می‌گیرد. برای امتیازدهی از موقعیت مکانی و ردیابی GPS دستگاه استفاده می‌شود و در نتیجه تبلیغات متناسب با موقعیت جغرافیایی نمایش داده می‌شود. به همین دلیل یک تبلیغ در نسخه دسکتاپ با نسخه موبایل می‌تواند رتبه متفاوتی داشته باشد.

نکات مهم برای بهبود امتیاز کیفی (Quality Score)

در بازار داغ تبلیغات در گوگل طبیعتا قطعاً مانند رتبه‌ای که در صفحه نتایج موتورهای جستجو می‌گیرید، هر چه بتوانید امتیاز کیفی خود را بهبود ببخشید، در نتیجه خروجی بهتری از تبلیغات خواهید گرفت. اما برای بهبود Quality Score باید چه کار کنیم؟

سراغ کلمات کلیدی‌ای بروید که مرتبط و نسبتا دقیق باشند

زمانی که می‌خواهید برای تبلیغات گوگلی خود کلمات کلیدی را در نظر بگیرید حواستان به دو نکته مهم باشد. اول اینکه کلمه کلیدی شما نباید خیلی کلی باشد و تلاش کنید کلمات خود را تقریبا دقیق انتخاب کنید. کلی بودن کیورد باعث می‌شود در انبوهی از تبلیغات گم شوید. از طرف دیگر نباید کلمه کلیدی شما خیلی تخصصی باشد؛ چراکه مخاطب کمتری خواهد داشت.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بررسی گزارش‌های مربوط به نمایش تبلیغات

ایمپرشن به معنای نمایش تبلیغات شما و دفعاتی است که محتوای مورد نظر نشان داده شده است. نرخ ایمپرشن تعداد دفعات نمایش تبلیغات نسبت به تعداد دفعاتی است که امکان نمایش آنها وجود داشته است. این نرخ خیلی مهم است و هر چه بیشتر باشد قطعا بهتر است.

بهبود لیندینگ پیج و افزایش بازدید صفحه فرود

همان‌طور که اشاره کردیم وضعیت صفحه فرود شما اهمیت زیادی دارد و حتی امتیاز ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. بنابراین تلاش کنید برای مخاطبان ارزش قائل شوید تا این صفحه هم سریع بارگذاری شود و همین که کاربر به چیزی که می‌خواهد برسد. از سوی دیگر سعی کنید کاربران بیشتری به این سمت هدایت شوند تا بتوانند اطلاعات بهتری کسب کنند.

تا می‌توانید تبلیغات مرتبط منتشر کنید

اگر به دنبال این هستید که از هزینه خود بیشترین جواب ممکن را بگیرید، باید مخاطب هدف را درست انتخاب کنید و محتوای مرتبط را به او برسانید. بنابراین باید تبلیغات خود را براساس مخاطبان هدف و پرسونای آنها، کلمات کلیدی و موارد دیگر طبقه‌بندی کنید.

جمع بندی

گوگل برای اینکه بتواند در پلتفرم تبلیغات خود به نام ادز محتوای مرتبط و با کیفیت به کاربران نشان دهد و از طرف دیگر میزان اهمیت تبلیغ دهندگان برای مخاطبان را بسنجد، از معیاری به نام امتیاز کیفی یا Quality Score استفاده می‌کند. موارد مختلفی چون جذابیت و مرتبط بودن محتوا، نرخ کلیک و وضعیت لندینگ پیج اهمیت زیادی روی این امتیاز دارد. این امتیاز از 10 محاسبه می‌شود.

درخواست مشاوره

مشاوران حرفه‌ای یکتانت در کنار شما هستند تا کمپین‌های تبلیغات در گوگل را برایتان بسازند  . فقط کافیست اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته شود.

فرم مشاوره گوگل ادز - فرست ادز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با تبلیغات در گوگل زودتر به مشتری برسید!