فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

اینفوگرافیک چیست و چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

داشتن آمار و اطلاعات و ارائه داده‌ها همواره می‌تواند در مشخص شدن وضعیت فعلی و تصمیم‌گیری‌های آینده در موضوعات مختلف مفید و کاربردی باشد. یکی از بهترین روش‌های نمایش آمار و اطلاعات به‌صورت طبقه‌بندی شده، استفاده از طراحی اینفوگرافیک است که احتمالا این اصطلاح را شنیده‌اید. در این مطلب قصد داریم بیشتر به اینفوگرافیک و روش طراحی آن بپردازیم.

اینفوگرافیک چیست؟

همین ابتدا بهتر است تعریف دقیقی از اینفوگرافیک داشته باشیم تا در ادامه به نحوه طراحی آن بپردازیم. همان‌طور که احتمالا حدس زدید، اینفوگرافیک (Infographic) در واقع از دو کلمه Information و Graphic تشکیل شده است و معنای ترکیبی آن یعنی نمایش گرافیکی اطلاعات و داده‌ها. اما اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم اینفوگرافیک در واقع برای نمایش دسته‌بندی شده و ساده حجم زیادی از اطلاعات پیچیده به صورت تصویری، نموداری، مقایسه‌ای و… همراه با المان‌های گرافیکی به کار می‌روند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

اینفوگرافیک‌ها کمک می‌کنند تا خیلی سریع و راحت بتوانید حجم زیادی از اطلاعات را در راستای اهداف اطلاع‌رسانی، آموزشی، نتایج نظرسنجی، نقشه و… در اختیار مخاطبان قرار دهید.

انواع اینفوگرافیک

بعد از تعریف اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت، بهتر است کمی با انواع آن آشنا شویم و ببینیم هنگام طراحی اینفوگرافیک از چه مدل‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم. در ادامه به انواع مهم اینفوگرافیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ایستا: همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، تمام اطلاعات به صورت ثابت در آن درج شده و در یک نگاه کلی می‌توانید همه چیز را ببینید.
  • پویا: مدل دوم از اینفوگرافیک‌ها به صورت پویا یا داینامیک هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها به صورت متحرک و انیمیشنی نمایش داده می‌شوند.
  • تعاملی: دسته سوم مربوط به مدل تعاملی یا اینتراکتیو است که کاربر در فضای وب و با اختیار خود می‌تواند از آن استفاده کند.
  • فیزیکی: شاید باور نکنید ولی اینفوگرافیک فیزیکی هم داریم که در آن اطلاعات مورد نظر در قالب یک ماکت یا نمونه سه بعدی نمایش داده می‌شود.
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

کاربرد اینفوگرافیک

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، اینفوگرافیک‌ها با توجه به ماهیت و اهمیت خود می‌توانند کاربردهی متنوعی داشته باشند. ممکن است در موضوعات مختلفی نیاز داشته باشید اطلاعات و آمارهای به دست آمده را به صورت کاملا بصری و گرافیکی و طبقه‌بندی شده در اختیار مخاطبان قرار دهید، اینجاست که طراحی اینفوگرافیک به کارتان می‌آید.
به طور کلی در مواردی چون ارائه رزومه و سابقه کار، اطلاع‌رسانی، گزارش‌های آماری، تبلیغات، نمونه‌های مقایسه‌ای، ارائه و معرفی، موضوعات آموزشی و… می‌توان از انواع اینفوگرافیک‌ها استفاده کرد.
مزایای اینفوگرافیک
بدون شک ارائه گرافیکی آمار مزایای زیادی به همراه دارد و همین مسئله باعث شده تا طراحی اینفوگرافیک‌ها محبوبیت زیادی داشته باشند. در ادامه به مهمترین مزایای اینفوگرافیک اشاره می‌کنیم:

  1. ارائه جذاب آمار و اطلاعات به صورت دسته بندی‌شده
  2. ساده‌سازی داده‌های سخت و پیچیده به صورت کاملا گویا
  3. به اشتراک گذاری سریع و وایرال شدن اینفوگرافیک‌ها
  4. ماندگاری زیادی اینفوگرافیک‌ها به دلیل برخورداری از اطلاعات ارزشمند
  5. افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان بیشتر
  6. قابلیت جاسازی و انتقال ساده برای استفاده از آنها در مکان‌های مختلف
  7. صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای نمایش حجم زیاد اطلاعات

مولفه‌های بصری در اینفوگرافیک

مولفه های اینفوگرافیک

از آنجایی که در طراحی اینفوگرافیک کاملا با المان‌های بصری سروکار داریم و باید اطلاعات‌مان را به صورت تصویری در اختیار مخاطبان قرار دهیم، باید ببینیم چه مولفه‌هایی در طراحی آن به کار می‌رود.
اهمیت رنگ
بدون شک مهمترین بخش هر اینفوگرافیکی، رنگ‌های متنوعی است که در آن استفاده می‌شود و هر چه بتوانید دقیق‌تر آنها را انتخاب کنید که طرح شما زیباتر و خواناتر باشد، قطعا طرح‌تان مخاطبان بیشتری خواهد داشت. ضمن اینکه استفاده درست باعث ایجاد تضاد و تمایز می‌شود تا تمام جزئیات به خوبی نمایش داده شوند، بنابراین باید بتوانید به درستی از رنگ‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید.
نوع فونت
تصور کنید بهترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار دارید و یک طرح جذاب با رنگ‌بندی عالی آماده کرده‌اید، ولی اگر فونت به کار رفته زشت و ناخوانا باشد، تمام زحمات شما زیر سوال می‌رود. بنابراین تلاش کنید از فونت‌های زیبا، به‌روز، خوانا و جذاب استفاده کنید تا بلافاصله بتوانید نظر مخاطبان را به دست آورید.
استفاده از تصاویر
تقریبا اینفوگرافیک بدون تصویر جذابیت، مفهوم و زیبایی خودش را از دست می‌دهد. حال این تصاویر می‌تواند به صورت کارتونی و تصویرسازی یا به صورت واقعی و رئال باشد. مهم این است که هنگام انتخاب تصاویر باید دقت کنید که با طرح کلی و اطلاعات موجود در آن مطابقت و سازگاری داشته باشد.
آیکن‌های جذاب
برای اینکه بتوانید محتوا و اطلاعات را به خوبی دسته‌بندی و با ایجاد تنوع و تمایز نگاه مخاطبان را به بخش‌هایی که می‌خواهند جلب کنید، می‌توانید سراغ پک آیکن‌های جذاب و موضوعی بروید تا بتوانید خیلی راحت و زیبا منظورتان را به مخاطبان بفهمانید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

چگونه اینفوگرافی بسازیم؟

اگر برای ساختن یک اینفوگرافی جذاب و کاربردی تصمیم‌تان را گرفته‌اید، حالا زمان آن رسیده که ببینیم چگونه می‌توانیم اینوگرافی بسازیم. در ادامه به مراحل مختلف طراحی اینفوگرافیک اشاره می‌کنیم.
انتخاب موضوع و هدف
اولین کاری که باید انجام دهید این است که در همان ابتدای کار موضوع اینفوگرافی و هدف از طراحی آن را مشخص کنید و بدانید دقیقا قرار است چه چیزی را به مخاطبان‌تان برسانید. باید مسیر و روند طراحی را با دقت تعیین کنید و هدف‌تان نیز به صورتی باشد که بتوانید محتوای همیشه سبز و بدون تاریخ انقضا داشته باشید.
دسته‌بندی اطلاعات
برای اینکه بتوانید تقسیم‌بندی خوبی داشته باشید، اطلاعات جمع‌آوری شده و به دست آمده را به درستی دسته بندی کنید، تا در طراح اینفوگرافیک دچار مشکل نشوید و بدانید هر بخش از داده‌ها قرار است کجا درج شوند. باید اطلاعات مختلف را به صورت موضوعی و دسته‌بندی شده همراه با آمار و ارقام داشته باشید تا اطلاعات کاربردی و مفید به مخاطبان منتقل شود.
مشخص کردن ابزار و طراحی
قطعا بهترین تصمیم این است که طراحی اینفوگرافیک خود را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید، اما اگر این موقعیت برای‌تان فراهم نبود می‌توانید سراغ ابزارهای رایگانی چون Piktochart، Canva، Venngage و Infogram بروید. در نهایت طرح اینفوگرافی خود را آماده می‌کنید.

اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو

جالب است بدانید طراحی اینفوگرافیک می‌تواند در طراحی سایت و سئو نیز موثر باشد و کاری کند تا نه‌تنها سایت جذاب و حرفه‌ای‌تری داشته باشید، بلکه بتوانید سایت‌تان را بهینه‌تر کنید. موارد زیر باعث می‌شود تا اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو موثر باشد:

  • اطلاع‌رسانی دقیق و افزایش Awareness
  • جذابیت بصری و درگیر کردن مخاطبان
  • امکان استفاده از دکمه به اشتراک گذاری و کال تو اکشن
  • امکان استفاده به عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات
  • وایرال شدن محتوا و دریافت ترافیک ورودی
  • وفادارسازی مخاطبان

جمع بندی

اینفوگرافیک به معنای نمایش گرافیکی حجم قابل توجهی از اطلاعات به صورت دسته‌بندی شده است که طراحی آن با هدف اطلاع‌رسانی، ارائه گزارش، بیان نکات آموزشی، ارائه محتوای مقایسه‌ای، بازاریابی و تبلیغات و… انجام می‌شود. شما می‌توانید از چهار مدل ایستا، پویا، تعاملی و فیزیکی استفاده کنید.

4.3/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
A@v
A@v
11 ماه قبل

ممنونم مطالب خوب بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  A@v
11 ماه قبل

خوشحالیم مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتیم.

آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی