فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

اینگیجمنت ریت چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

میزان تعامل و مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چه نرخ تعامل (اینگیجمنت ریت) بالاتر باشد، بدون شک الگوریتم‌های پلتفرم مورد نظر ارزش بیشتری برای شما قائل خواهند بود. ضمن اینکه این موضوع مزایای زیادی برای شما در پی دارد. امروز می‌خواهیم بیشتر درباره اینگیجمنت ریت و نحوه محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام بگوییم.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام (Instagram Engagement Rate) چیست؟

اینگیجمنت به معنای میزان مشارکت و تعامل کاربران اینستاگرام با انواع محتوایی است که در این شبکه اجتماعی تولید می‌کنید. براین اساس نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت، به نسبت مشارکت کاربرانی گفته می‌شود که از بین کل فالوئرها با محتوای شما تعامل و مشارکت داشته‌اند. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، در الگوریتم‌های جدید اینستاگرام، فقط لایک، کامنت و تعداد بازدید اهمیت ندارد و دنبال کردن هشتگ‌ها، مشارکت در IGTV و تعامل در استوری‌ها نیز مهم است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

چرا نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت مهم است؟

طبیعی است نرخ تعامل اهمیت زیادی داشته باشد؛ چراکه به واسطه آن هدف اصلی حضور در شبکه‌های اجتماعی محقق شده است، معلوم می‌شود تا چه اندازه محتوای کاربردی و جذاب تولید کرده‌اید و چقدر توانسته‌اید مخاطبان را درگیر نگه دارید و با آنها ارتباط و تعامل دوسویه داشته باشید. از سوی دیگر این KPI به شما کمک می‌کند تا بهتر در فید کاربران دیده شوید.

اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری به اهمیت نرخ تعامل نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هر چه نرخ اینگیجمنت ما (شامل لایک، بازدید، تعامل در استوری، کامنت و…) کمتر باشد، طبیعتا در برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی خود موفق نبوده‌ایم و ترافیک ورودی به سایت، میزان آگاهی از برند (Awareness) و در نهایت میزان فروش راضی‌کننده نخواهد بود.

نحوه محاسبه نرخ تعامل یا اینگیجمنت در اینستاگرام

به همان اندازه که نرخ تعامل اهمیت زیادی دارد، محاسبه آن در اینستاگرام نیز کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خودش را دارد. تا امروز بیشترین مواردی که در محاسبه نرخ تعامل اهمیت داشته، تعداد لایک و کامنت و ویو بوده است، اما عده‌ای از کارشناسان می‌گویند چون امکان تقلب در این موارد وجود دارد، بنابراین نمی‌توان آنها را معیار خوبی در نظر گرفت. به همین دلیل فرمول‌های مختلفی برای محاسبه اینگیجمنت ریت وجود دارد که سه مورد مرسوم را در زیر بررسی می‌کنیم.

نرخ تعامل براساس تعداد دنبال‌کنندگان

ساده‌ترین روش محاسبه نرخ تعامل که کاربرد زیادی هم دارد این است که نسبت مجموع تعداد نظرات و لایک‌های یک حساب کاربری به تعداد مجموع فالوئرها محاسبه شده و سپس در 100 ضرب شود. از آنجایی که تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و فالوئرهای یک اکانت عمومی به راحتی قابل محاسبه است، در نتیجه این روش به سادگی کار شما را راه می‌اندازد.

فرمول محاسبهٔ نرخ تعامل

 

نرخ تعامل براساس نمایش

برخی معتقدند به جای تعداد فالوئرها باید نرخ تعامل براساس تعداد نمایش (ایمپرشن) محاسبه شود. در این روش فرمول محاسبه ما مانند روش قبل است، با این تفاوت که در مخرج کسر به جای تعداد کل دنبال‌کنندگان، تعداد نمایش یا ایمپرشن را قرار می‌دهیم. چون تعداد نمایش‌ها، دقیق‌تر و بهتر از تعداد کل فالوئرهاست، در نتیجه این روش نتیجه بهتری می‌دهد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

نرخ تعامل براساس تعداد ذخیره شدن

در این روش مانند فرمول قبلی که براساس ایمپرشن بود عمل می‌کنیم با این تفاوت که به تعداد لایک و کامنت‌ها باید تعداد ذخیره‌شدن پست را نیز اضافه کنیم. این روش نیز مانند مرحله قبل نتیجه نسبتا دقیقی می‌دهد و نکته قابل ملاحظه این است که حاصل به دست آمده خیلی با جواب قبلی تفاوت ندارد؛ چرا که تعداد مجموع کامنت‌ها و لایک‌ها خیلی بیشتر از ذخیره‌کردن پست‌هاست. (چنانچه قصد افزایش کامنت اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

چه عواملی روی اینگیجمنت تاثیر می‌گذارد؟

اینگیجمنت ریت

همان‌طور که می‌دانید برای افزایش تعامل و مشارکت کاربران با پست‌های شما راه‌های مختلفی وجود دارد که هر چه بتوانید بیشتر و بهتر آنها را به کار بگیرید، بدون شک نرخ تعامل شما افزایش بیشتری خواهد داشت. البته یادتان نرود همه چیز حول تولید محتوای کاربردی، متمایز و درگیرکننده می‌چرخد. در ادامه به بررسی مهمترین مواردی می‌پردازیم که روی اینگیجمنت موثرند.

  • محتوای ارزشمند و کاربردی: همیشه ایده‌های مختلفی برای تولید محتوای جذاب و خلاقانه وجود دارد و نباید با محتوای تکراری یا تبلیغاتی باعث آزار مخاطبان‌تان شوید. کاربران برای این به شما مراجعه می‌کنند که بتوانند به عنوان منبعی معتبر و موثق محتوای منحصربه‌فردی را از شما دریافت کنند.
  • تعامل دوسویه: تلاش کنید همیشه با مخاطبان‌تان در حال گفتگو باشید و نظرات و بازخوردهای آنها را نه‌تنها بی‌پاسخ نگذارید، بلکه در سریع‌ترین زمان ممکن جواب‌شان را بدهید. هیچ چیز بدتر از بی‌توجهی به کاربران و عدم پاسخگویی مناسب نیست. همیشه تلاش کنید در 30 دقیقه اول بعد از انتشار پست خود، به کامنت‌ها پاسخ دهید تا تعداد آنها افزایش پیدا کند.
  • سرگرم‌کننده باشید: فراموش نکنید اولین و آخرین هدفی که کاربران وارد شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام می‌شوند، برای سرگرم‌شدن است و بنابراین تلاش کنید با استوری‌ها، یا به هر شکل دیگر محتوای جذاب و سرگرم‌کننده در اختیارشان بگذارید.
  • کپشن‌ها را کنترل کنید: معمولا استفاده از کپشن‌های کوتاه توصیه می‌شود، ولی اگر موضوع چالشی یا انتقادی باشد بهتر است سراغ کپشن‌های طولانی‌تر بروید تا مخاطبان همچنان زمان بیشتری برای خواندن آن صرف کنند و درگیر شما بمانند.
  • پیام دایرکت و خوشامدگویی: ارسال پیام‌های دایرکت یا خوشامدگویی مستقیم در کامنت‌ها و دایرکت از جمله روش‌های دیگری است که روی نرخ تعامل شما تاثیر خوبی دارد.
  • برنامه‌های چالشی و مسابقه: کاربران عاشق مسابقه، معما و برنامه‌های چالشی هستند. بنابراین تلاش کنید با چنین برنامه‌های طیف وسیعی از مخاطبان‌تان را درگیرکنید تا مشارکت بیشتری داشته باشند.
  • استراتژی هشتگ: استفاده از هشتگ‌ها با توجه به اینکه قابلیت دنبال کردن دارند، باید کاملا اصولی و درست باشد. حواستان باشد استفاده از هشتگ‌های بی‌ربط یا تعداد زیادی از آنها نمی‌تواند مفید باشد و باید درست و اصولی از هشتگ‌ها کمک بگیرید.
  • تگ کردن دیگران: اگر اکانت‌هایی که با محتوای شما مناسبت دارند در کپشن تگ کنید، باعث می‌شوید تعداد reach شما افزایش پیدا کرده و بازدیدکنندگان زیادتری به سمت شما بیایند. در نتیجه می‌توانید به افزایش فالوئرهای خود امیدوار باشید.
مقاله پیشنهادی : آموزش کپشن نویسی در اینستاگرام

جمع بندی
حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی بدون شک حول تولید محتوای ارزشمند و میزان تعامل و مشارکت مخاطبان با شما می‌چرخد و باید به هر شکلی بتوانید در این زمینه کار کنید و کیفیت را افزایش دهید. نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت یکی از شاخص‌های مهم در اینستاگرام است که هر چه درصد آن بیشتر باشد، نشان می‌دهد عملکرد موفق‌تری در این شبکه اجتماعی داشته‌اید. با اینکه تعداد لایک، کامنت و فالوئرها در محاسبه نرخ تعامل اهمیت زیادی دارد، ولی نباید از میزان ایمپرشن، ذخیره کردن و بازنشر پست‌ها و میزان تعامل در استوری و IGTV نیز غافل شد.

3.7/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حانیه صالحی
حانیه صالحی
1 سال قبل

با سلام، خیلی مقاله جامعی بود خداقوت
فقط تو فرمول عدد 1000 نوشتید، فکر کنم منظورتون 100 باشه چون تو متن نوشتین 100

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  حانیه صالحی
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که اینو می‌شنویم 🙂
بله، همون ۱۰۰ درسته و عکس رو اصلاح می‌کنیم.
ممنون که به ما کمک می‌کنین مقاله‌ها رو به بهترین شکل ارائه کنیم.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دیده‌شدن، افزایش فروش