لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

بازاریابی ویروسی چیست؛ ۸ نمونه وایرال مارکتینگ در ایران

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

بازاریابی ویروسی چیست؟

جنگ بر سر دیده‌شدن هر روز بیشتر از دیروز شدت پیدا می‌کند! هر کسب‌وکاری تلاش می‌کند از طریق راه‌های مختلف، مشتریان را از دست رقبا برباید.

اینجاست که پای خلاقیت و نوآوری به میان کشیده می‌شود؛ چراکه کسب‌وکارها به چیزی نیاز دارند که مثل ویروس در همه‌جا پخش شود.

اما اصلاً بازاریابی ویروسی چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود محتوای شما وایرال شود؟ چه نفعی برای شما دارد؟

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام سؤال‌های خود برسید!

 

وایرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که برای دیده‌شدن یک محصول یا خدمت، به مخاطب متکی است.

به زبان ساده‌تر، وقتی برند کمپین تبلیغاتی را اجرا کرد، کاربران صرفاً بر اساس علاقهٔ خود یا مفید دانستن آن برای دیگران، تصمیم می‌گیرند محتوای کمپین را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در نتیجه، آن محتوا علاوه‌ بر مخاطب هدف، به‌سرعت و بدون صرف هزینهٔ زیاد در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد و گسترهٔ وسیع‌تری از مخاطبان با برند آشنا شده و به آن علاقه‌مند می‌شوند.

همین موضوع به افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان بالقوه و فروش بیشتر منجر می‌شود.

با توجه به سرعت و سهولت به‌اشتراک‌گذاری محتوا در بستر شبکه‌های اجتماعی، این استراتژی بیشتر در همین فضا منتشر می‌شود.

مثلاً تبلیغات ویدئویی میهن را در نظر بگیرید که با کمک اینفلوئنسرها در طول ۲۴ ساعت، صدها هزار بار دیده شد.

 

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

برند باید تلاش کند با تحت‌تأثیر قراردادن مخاطب خود، او را برای ارسال محتوا برای دوستانش یا اشتراک‌گذاری آن در صفحهٔ شخصی‌اش، ترغیب کند.

کل داستان را هم می‌توان در یک جمله خلاصه کرد:

تلاش می‌کنید محتوای شما مثل ویروس از یک مخاطب به مخاطب بعدی سرایت کند!

وایرال مارکتینگ در یک نگاه

چنین چیزی شاید شما را به یاد بازاریابی چریکی بیندازد! بیایید ببینیم این ۲ استراتژی چه فرقی با هم دارند:

 

تفاوت بازاریابی ویروسی با بازاریابی چریکی چیست؟

هرچند که تأکید اصلی هر دوی آن‌ها، استفاده از روش‌های خلاقانه به‌جای روش‌های مرسوم و سنتی است؛ ولی رویکرد آن‌ها اندکی با هم تفاوت دارد.

تاکتیک‌های گوریلا مارکتینگ در بیشتر موارد خرج بیشتری روی دست شما می‌گذارند تا وایرال مارکتینگ! در بازاریابی چریکی، به افراد بیشتری نیاز دارید که همین به هزینهٔ بیشتر منجر می‌شود.

از طرفی هم ممکن است به المان‌های مختلف مثل یک مجسمه غول‌پیکر نیاز داشته باشید. چرا؟ چون قرار است مخاطب را به‌شکل عجیبی شوکه و غافل‌گیر کنید.

ولی در کمپین‌های بازاریابی ویروسی همیشه از این خبرها نیست؛ حتی یک توییت هم می‌تواند مثل ویروس پخش شود.

البته ممکن است بخواهید از تاکتیک‌های بازاریابی چریکی در کمپین‌های بازاریابی ویروسی بهره ببرید. نه‌تنها ایرادی ندارد، بلکه راه خوبی برای وایرال‌شدن است!

اما بیایید قبل از بررسی تکنیک‌ها، به یک سؤال اساسی و مهم پاسخ دهیم:

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چه چیزهایی باعث وایرال‌شدن می‌شوند؟

جونا برگر در کتاب خود – Contagious (مُسری) – به‌خوبی شرح داده است که چه چیزی در محبوبیت و وایرال‌شدن محتوا نقش دارد؛ چه یک داستان باشد و چه یک تبلیغ!

۶ اصل مهم در این میان نقش دارند:

  • وجهه و اعتبار اجتماعی

این اصل به این مسئله اشاره می‌کند که اگر مردم دربارهٔ محصول یا خدمت شما صحبت کنند، چگونه به نظر می‌رسند؟ آیا وجههٔ آن‌ها صدمه می‌بیند یا برعکس، اعتبارشان افزایش پیدا می‌کند؟

مثلاً بیشتر مردم ترجیح می‌دهند باهوش به نظر برسند تا احمق! به همین دلیل هم سعی می‌کنیم چیزی را با بقیه به اشتراک بگذاریم که وجههٔ ما پیش اطرافیان و دیگران خراب نشود.

  • محرک‌ها

زمانی وایرال می‌شوید که دربارهٔ شما حرف بزنند. غیر از این است؟ پس باید به فکر محرک‌هایی باشید که به مردم یادآوری کنید دربارهٔ شما حرف بزنند. به زبان ساده‌تر، شما نباید فقط به فکر طراحی یک پیام خارق‌العاده و خاص باشید، بلکه باید ببینید چه چیزی باعث می‌شود مخاطب در آینده، شما را دوباره به یاد بیاورد.

می‌توانید به چیزی تکیه کنید که مردم عادی در زندگی روزمره با آن سروکار دارند. به این ترتیب، با دیدن آن، به یاد شما می‌افتند؛ مثل همان ضربدر روی دست که همیشه ما را یاد پاک می‌اندازد.

  • احساسات

انسان بندهٔ احساسات است و با اشتراک‌گذاری احساسات خود با دیگران، سعی می‌کند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

پس بهتر است به‌جای اینکه روی ویژگی‌ها دست بگذاریم، سعی کنیم به‌گونه‌ای، احساسات مخاطبان را درگیر کنیم. البته نه هر احساسی، بلکه احساساتی را برانگیخته کنیم که به انجام عملی مشخص و اشتراک‌گذاری پیام ما منجر شود.

  • عیان و آشکار

وقتی ببینیم دیگران کاری را انجام می‌دهند، احتمالاً ما هم همان کار را انجام می‌دهیم. به زبان ساده‌تر، انسان به تقلیدکردن اعتیاد دارد!

ما فرض می‌کنیم اگر افراد زیادی کار یکسانی را انجام می‌دهند، احتمالاً کار خوبی است و ممکن است آن‌ها چیزی را بدانند که ما نمی‌دانیم.

پس به‌جای اینکه خودتان را از نظر عموم مردم پنهان کنید، در معرض دید باشید. هرقدر مردم راحت‌تر ببینند سایر افراد از محصول شما استفاده می‌کنند یا در کمپین شما شرکت می‌کنند، احتمال اینکه به دنبال آن‌ها راه بیفتند بیشتر است.

  • مفید و کاربردی

مردم دوست دارند اطلاعات کاربردی و مفید را به دست دیگران برسانند. هرقدر ارزشی کاربردی و مفیدتر خلق کنید، احتمال همه‌گیری آن بیشتر می‌شود. کمک‌کردن به دیگران با وجههٔ اجتماعی هم در ارتباط است و باعث می‌شود مردم خوب به نظر برسند.

مثلاً اغلب اوقات، مردم کدهای تخفیف مدت‌دار را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند تا جا نمانند.

  • داستان‌ها

داستان‌ها و روایت‌ها از گذشته تا امروز، حاملان اصلی ایده‌ها به حساب می‌آیند. هزاران سال است که مردم برای درک موضوع‌های پیچیده، داستان‌ها و روایت‌ها را خلق می‌کنند.

مردم هم همیشه به داستان‌ها و روایت‌ها – چه شنیدن آن‌ها و چه اشتراک‌گذاری آن‌ها – علاقه دارند. آن‌ها صحبت‌کردن دربارهٔ شما را راحت‌تر می‌کند؛ آن‌ هم بدون اینکه تبلیغ به نظر برسند!

از طرفی، زیرسوال‌بردن داستان و روایت یک مشتری سخت‌تر است تا تبلیغات.

تا اینجای مقاله، به شما گفتیم بازاریابی ویروسی چیست و چه چیزی باعث وایرال‌شدن می‌شود. حالا وقت آن است که با ۲ نوع عمدهٔ وایرال مارکتینگ آشنا شوید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

انواع بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی ارگانیک یا کنترل‌شده؟ بیایید اول تعریف هرکدام را بررسی کنیم و بعد تصمیم بگیرید:

 

۱. ارگانیک

ویژگی اصلی این روش این است که بدون دخالت کسب‌وکار و با انتخاب شخص کاربر، به‌شکل تصاعدی، منتشر می‌شود. فقط کافی‌ است نظر مخاطب را جلب و او را با کمپین درگیر کنیم.

بیایید یکی از مثال‌های جالب این نوع را بررسی کنیم:

در میان مسابقه‌ای که دو تیم فوتبال آمریکایی رقابت سختی داشتند، برای ۳۴ دقیقه برق استادیوم رفت. برند بیسکویت اوریو (Oreo) سریع دست‌به‌کار شد و یک توییت منتشر کرد: «برق رفت؟ اشکالی نداره.»

این توییت ۱۰۰۰۰ بار ری‌توییت شد و ۱۸۰۰۰ بار هم لایک خورد!

توییت Oreo

نکته: این شکل از بازاریابی ویروسی بدون برنامه‌ریزی قبلی است.

مثلاً چه کسی فکر می‌کرد برق برای مدت زیادی و آن هم وسط یک بازی مهم قطع شود؟

یک نمونه بازاریابی ویروسی در ایران که معمولاً به‌شکل ارگانیک وایرال می‌شود، توییت‌هایی‌ است که برند فیروز نه‌تنها با آن‌ها، آگاهی از برند خود را افزایش داد، بلکه از خود برندی دوست‌داشتنی ساخت.

یکی از معروف‌ترین این توییت‌ها که نظر کاربران زیادی را جلب کرد، ببینید:

نمونه توییت فیروز

یکی دیگر از مدل‌های آن هم تبلیغات مقایسه‌ای است که در اغلب اوقات مثل ویروس پخش می‌شوند. کافی است برندی به یک برند دیگر طعنه بزند تا یک سروصدای عجیبی حول این قصه شکل بگیرد.

 

۲. کنترل‌شده

بازاریابان بر این نوع کمپین کنترل دارند و با تعیین اهدافی که می‌خواهند به آن برسند، برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. در این روش، امکان بررسی نتایج هم وجود دارد.

ابزار کنفرانس تصویری زوم (Zoom) در زمان پاندمی کرونا، مسابقه‌ای برگزار کرد و از کاربران خواست با استفاده از امکان پس‌زمینۀ مجازی اپلیکیشن، عکس و ویدئوهایی به اشتراک بگذارند.

به برندگان این مسابقه، جوایزی هم داده می‌شد. بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کردند. بسیاری از آن‌ها کاربران جدیدی بودند که با باخبرشدن از وجود چنین رقابت و چنین ابزاری، به نصب این برنامه ترغیب شدند.

مسابقهٔ ZOOM

همان طور که مشاهده کردید، پشت این کمپین یک برنامه‌ریزی پنهان است؛ کسب‌وکار سعی می‌کند به‌گونه‌ای، مخاطب را به‌سمت انتشار ویروس هدایت کند.

دیدید که وایرال‌شدن همیشه اتفاقی نیست؛ پس بیایید ۸ تکنیک را با شما در میان بگذاریم:

۸ تکنیک وایرال مارکتینگ

در این بخش، دربارهٔ تکنیک‌هایی صحبت می‌کنیم که به درد اجرای کمپین‌های بازاریابی ویروسی می‌خورند؛ بعضی محرک به حساب می‌آیند و برخی هم احساس مخاطب را درگیر می‌کنند.
بیایید آن‌ها را با هم بخوانیم:

 

۱. هدیه‌دادن

صحبت‌کردن دربارهٔ یک محصول یا یک برند تجاری چیزی‌ است که در وایرال مارکتینگ بیشترین اهمیت را دارد؛ هدیه‌دادن راه مهمی ‌است برای ترغیب مردم به صحبت در‌این‌باره و تشویق دیگران به تعامل با آن برند.

مردم از گرفتن تخفیف‌، جایزه و هدیه‌ لذت می‌برند. برند هم با ارائۀ چنین تخفیف‌هایی یا ارسال هدایایی برای مشتریان خاص، علاقۀ آن‌ها را به برند و گفت‌وگو راجع‌به آن بیشتر می‌کند.

مثلاً همان کمپین زوم را به یاد بیاورید: یک جایزه و مسابقه باعث شد که نام این اپلیکیشن مانند ویروس کرونا به همه‌جا سرایت کند.

نکته: نیاز نیست هدیهٔ گرانی به مشتری دهید! حتی یک بذر گیاه همراه با محصول هم کارساز است.

 

۲. تولید محتواهای تعاملی و جذاب

محتوا باید با جذب‌کردن مخاطب و غافل‌گیری او، احساساتش را درگیر کرده و احساس خوبی به او منتقل کند؛ این حس در نهایت، باعث می‌شود افراد بیشتری محتوا را به اشتراک بگذارند.

استفاده از محتواهایی مثل کوییزهای سفارشی‌سازی‌شده در شبکه‌های اجتماعی، میم‌های جالب، اینفوگرافیک‌های پربار، پازل‌ها و… از تکنیک‌های خوب بازاریابی ویروسی به حساب می‌آیند.

کوییز موتن‌رو

چنین محتواهایی به‌دلیل سهولت دانلود و اشتراک‌گذاری و همچنین و کاربرد و فایده‌ای که دارند، با احتمال بیشتری وایرال می‌شوند.

ویدئو هم یکی از ویدئوهای تعاملی است؛ ولی با توضیحاتی که راجع‌ به اینکه بازاریابی ویروسی چیست دادیم، احتمالاً متوجه شده‌اید که ویدئوها به‌خاطر داشتن روند داستانی و ایجاد تعامل و احساسات، همیشه بازدید، طرفداران و اهمیت بیشتری دارد.

به‌ همین خاطر، آن را جداگانه بررسی می‌کنیم:

 

۳. ویدئوهای سرگرم‌کننده

به‌وجودآوردن یک تجربۀ احساسی (خوشحالی، شگفت‌زدگی و…) از محصول به‌شکل بصری، تأثیر بسیاری بر روی مخاطب می‌گذارد.

او با دیدن یک روند داستانی جذاب و متناسب با برند، دریافت اطلاعات به‌اندازه و دعوت‌شدن به تعامل، بیش از هر نوع دیگری از محتوا، با ویدئو درگیر می‌شود و آن را دست‌به‌دست می‌کند.

احتمالاً کمپین ویدئویی دیوار را به‌ خاطر دارید. آن کمپین به‌دلیل جذابیت، منحصربه‌فردبودن و غافل‌گیری، وایرال و به یک نوع موفق از نمونه بازاریابی ویروسی در ایران تبدیل شد.

 

 

۴. عنوان و متن تبلیغ غیرمتعارف

دیوید اگیلوی، مدیر تبلیغاتی انگلیسی معتقد است تعداد افرادی که عنوان یک تبلیغ را می‌خوانند ۵ برابر بیشتر از کسانی است که سراغ متن اصلی می‌روند؛ همین موضوع از اهمیت عنوان یک متن می‌گوید.

با داشتن عنوانی عجیب و غیرمتعارف، می‌توانید توجه مخاطب را به تبلیغ جلب کنید.

دست‌گذاشتن روی نیاز و احساسات عمیق مخاطب، از راهکاریی‌ است که عنوان و متن یک تبلیغ را جذاب کرده و مخاطب را درگیر می‌کند.

وقتی عنوان یا متن تبلیغ شما خاص باشد، بیشتر در یاد می‌ماند و حتی باعث می‌شود که مخاطبان دربارهٔ‌ آن صحبت کنند.

مثل بنرهای تبلیغاتی شیپور که نه‌تنها در سطح شهر، توجه افراد را جلب کردند، بلکه بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند.

بنر شیپور

۵. تبلیغ‌های پارتیزانی

در پارک قدم می‌زنید و به چمدانی بسیار بزرگتر از حد معمول برمی‌خورید! روی چمدان یک اسم یا لوگو می‌بینید که ممکن است برایتان آشنا باشد یا نباشد. از آن چمدان بزرگ و عجیب، عکس یا فیلم می‌گیرید و آن را در صفحۀ شخصی‌تان منتشر می‌کنید.

در این شرایط، روحتان از قصد و نیت کسب‌وکار با خبر نیست و درگیر کمپین بازاریابی ویروسی او می‌شوید. همین بی‌خبری هم باعث می‌شود این ویروس را به سایر دوستان هم انتقال دهید.

بازاریابی ویروسی با کمک تبلیغات پارتیزانی

برای آشنایی بیشتر با روش‌های بازاریابی چریکی، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بازاریابی چریکی چیست + ۵ نمونهٔ موفق ایرانی» را حتماً بخوانید.

 

۶. همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها به‌دلیل اعتمادی که بین مخاطبان کسب کرده‌اند، به دیده‌شدن یک برند و افزایش اعتبار آن کمک بسیاری می‌کنند.

وقتی تعداد زیادی از اینفلوئنسرهای یک حوزه یا بستر یک شبکۀ اجتماعی، از ویژگی‌های مثبت یک محصول یا برند صحبت کنند، یک همهمه شکل می‌گیرد.

بهتر است بگوییم شما کمپین بازاریابی ویروسی خودتان را با کمک اینفلوئنسرها هل می‌دهید تا روشن شود.

چند روش برای این کار وجود دارد:

  • یک کد تخفیف اختصاصی به آن‌ها بدهید تا به مخاطب خود بدهند؛
  • محصولی مشترک با آن‌ها بسازید که برای آن تبلیغ کنند (مثل محصول مشترک مای و علی کریمی)؛
  • آن‌ها را به ایونت‌های خود دعوت کنید؛
  • کمپین بازاریابی ارجاعی خود را از طریق آن‌ها اجرا کنید؛
  • با همکاری آن‌ها، مسابقه برگزار کنید.
مقاله پیشنهادی: اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

۷. روابط‌عمومی

اوایل جنگ روسیه و اوکراین، زمانی که میلیون‌ها اوکراینی خانه و معیشت خود را از دست داده بودند، روابط‌عمومی شرکت اقامتی اربی‌ان‌بی (Airbnb) آمادگی خود را برای اجارۀ رایگان مسکن به پناهندگان اعلام کرد.

حرکت آن‌ها در کشورهای اروپایی سروصدایی راه انداخت و بسیاری از افراد هم برای اجارۀ مسکن به‌شکل رایگان، داوطلب شدند.

هدف کمپین‌های روابط‌عمومی (PR) این است که در وب‌سایت‌های خبری پربازدید غوغایی ایجاد کند و ضمناً روشی بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان و پیشبرد بهتر و سریع‌تر امور کسب‌وکار شماست.

 

۸.داستان‌سرایی

گفتیم که انسان‌ها شیفتۀ داستان‌اند. داستان‌سرایی علاوه‌ بر جذب مخاطب، او را بیشتر با محتوا درگیر کرده و به احساسات عمیق‌تر او دسترسی پیدا می‌کند و بیشتر در ذهن می‌‌ماند. داستان‌ها می‌توانند تعامل و نرخ تبدیل شما را افزایش دهند.
مثلاً می‌توانید کاربران به اشتراک‌گذاری داستان‌های خود دعوت کنید؛ روشی پربازده که باعث می‌شود خیلی زود وایرال شوید!

توییت دیجی‌کالا

به شما گفتیم بازاریابی ویروسی چیست؛ ولی نگفتیم چه نفعی برای شما دارد. بیایید این موضوع را هم بررسی کنیم و برویم سراغ بخش جذاب مقاله: نمونه‌های موفق ایرانی!

 

۴ مزیت مهم بازاریابی ویروسی

یکی از ویژگی‌های نمونه‌های خوب بازاریابی ویروسی این است که به رشد سریع منجر می‌شوند و در مدت‌زمان کوتاهی، نام شما بر سر زبان‌ها می‌افتد.

ولی این تمام ماجرا نیست و یک استراتژی خوب برای وایرال مارکتینگ مزایای دیگری هم به دنبال دارد:

  • کاهش هزینهٔ تبلیغات

ممکن است در ابتدا، کمپین به صرف هزینه نیاز داشته باشد (مثل مورد همکاری با اینفلوئنسرها)؛ ولی با جلب توجه مخاطبان، آن‌ها به‌شکل داوطلبانه و بدون هزینهٔ اضافه برای کسب‌وکار، مسئولیت انتشار پیام و انتقال آن به دیگران را برعهده می‌گیرند.

پس بازاریابی ویروسی نه‌تنها به افزایش آگاهی از برند منجر می‌شود، بلکه خیلی هم کم‌هزینه است.

  • جذب مشتری راغب

اغلب مردم به‌سمت موضوع‌های پرطرفدار کشیده می‌شوند تا بفهمند چرا به این حد محبوب شده است! همین موضوع هم باعث می‌شود خیلی زود به تعداد زیادی مشتری راغب دست پیدا کنید.

  • حضور در رسانه‌ها

اجرای درست کمپین، به رسانه‌ها دلیلی می‌دهد تا خبرهای برند شما را بدون پرداخت هزینه یا درخواست برای آن، پوشش دهند.

خود رسانه‌ها هم سعی می‌کنند موضوع‌های پرطرفدار را پوشش دهند تا از دیگر رقبا عقب نمانند. همین مسئله هم باعث می‌شود در انتقال پیام شما نقش داشته باشند.

  • مقبولیت

آخرین و شاید مهم‌ترین مزیت بازاریابی ویروسی هم این است که کسی را مجبور نمی‌کند محصول را بخرد یا کار دیگری انجام دهد. تلاش می‌کند با ایجاد علاقه، مشتریان را به‌سمت برند بکشاند و خریدن یا نخریدن را برعهدهٔ خودشان می‌گذارد.

همین مسئله هم باعث می‌شود مخاطب سپر دفاعی خود را بالا نبرد و با رضایت کامل، در مسیر منتهی به شما گام بردارد.

قبل از بررسی نمونه‌های ایرانی، اجازه دهید یک نکته را با شما در میان بگذاریم:

سعی کنید کمپینی طراحی کنید که با اطلاعات خصوصی و شخصی مردم کاری نداشته باشد! کمتر کسی حاضر می‌شود چنین اطلاعاتی را با دیگران به‌راحتی در میان بگذارد.

مقاله پیشنهادی: اینستاگرام مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

۸ نمونه بازاریابی ویروسی در ایران

اغلب کسب‌وکارهای ایرانی به‌خوبی به اهمیت بازاریابی ویروسی پی برده‌اند و می‌دانند تا چه حد، می‌تواند برای برند مفید و اثرگذار باشد.

همین مسئله هم به خلق نمونه‌های موفق و جذابی منجر شده است که در این بخش، ۸ نمونه را برای شما جدا کرده‌ایم.

بیایید ببینیم چرا و با استفاده از چه تکنیکی توانسته‌اند موفق شوند:

 

۱. هلوشو بدم، لیموشو بدم (عالیس)

کمپین تبلیغات عالیس یک نمونه‌ بازاریابی ویروسی در ایران است که موفقیت زیادی کسب کرد. شوخ‌طبعی، صمیمیت و تناسب زیاد با برند و محصولاتش از دلایل این موفقیت بود.

عالیس در این تبلیغ، با لحنی طنزگونه، تنوع محصولات خود را به اطلاع مخاطب می‌رساند و با تکرار منظم پخش آن، به دیده‌شدن کمپین کمک بسیاری کرد.

 

 

۲. #بشقاب_آرزوها (پریل)

شرکت پریل در ماه رمضان، کمپینی برگزار کرد و در آن، از مردم خواست از سفره‌های افطار خود عکس بگیرند و در سایت بارگذاری کنند. پس از آنکه عکس‌ها به حدنصاب می‌رسید، پریل به کودکان نیازمند کمک می‌کرد.

سادگی شرکت در این کمپین و هدف خیرخواهانهٔ پریل، مردم را به شرکت در این چالش ترغیب می‌کرد.

تمرکز نداشتن بر نام پریل و برجسته‌نکردن آن به‌شکل تهاجمی، باعث شد پریل، به‌عنوان برندی قابل‌اعتماد و دوست‌داشتنی به قلب مردم رسوخ کند.

 

بشقاب آرزوها یکی از نمونه‌های موفق بازاریابی ویروسی در ایران

۳. پشتم گرمه (ایران رادیاتور)

یک خرس پشمالو که می‌گوید نوۀ عمو یادگار است، آمده تا سفیر تبلیغات ویروسی و پربینندۀ پکیج‌های دیواری ایران رادیاتور باشد.

این خرس که در یک فضای سرد برفی اسکی‌ می‌کند، بازیکن والیبال است و فوتبال هم بازی می‌کند، یک رادیاتور به پشت دارد و عبارت «پشتم گرمه» را تکرار می‌کند.

متناسب‌بودن تبلیغ با محصول، اجرا‌شدن در زمان مناسب (فضای جام‌جهانی و لیگ والیبال)، دوست‌داشتنی‌بودن شخصیت خرس و تبلیغات شهری موازی، از دلایل موفقیت این کمپین بود.

 

 

۴. کجا برم؟ (مدرسان شریف)

– کلاس کجا برم؟

– مدرسان شریف

– کتاب چی بخرم؟

– مدرسان شریف

استفاده از تکنیک تکرار در تبلیغ مدرسان شریف و جواب‌دادن به نیازهای متفاوت و متنوع یک دانشجو با یک پاسخ ثابت، ضمن ایجاد یک چاشنی طنز، نام این برند را در ذهن مخاطب حک می‌کند؛ به‌شکلی که با گذشتن چند سال از زمان اجرای این کمپین برای اولین‌بار، این نام هنوز در ذهن بسیاری از مخاطبان هست.

یک یادآوری کوتاه هم کافی‌ است که آن اسم را دوباره به یاد بیاورد.

 

 

۵. #بلندپروازی (علی‌بابا)

کمپین بلندپروازی علی‎بابا، به تعامل حداکثری مخاطبان نیاز داشت. آن‌ها باید از خود عکسی می‌گرفتند که در آن بال درآورده‌اند و بعد از پاسخ به یک سؤال، عکس خود را با همین هشتگ و تگ‌کردن چند حساب کاربری، در پیج اینستاگرام خود بارگذاری می‌کردند.

به گفتۀ اجراکنندگان کمپین، هدف آن این بود که نشان دهند:

هیچ‌گاه برای ایجاد تغییر در زندگی دیر نیست و در پروراندن رؤیا و هدف در ذهن، نباید اجازه دهیم که مرزها و محدودیت‌ها مانع از پیشرفت و اوج‌گیری ما شوند.

مشارکت‌ زیاد مخاطبان نشان داد که این کمپین توانسته حس «تغییر در زندگی» و «شکستن مرزها برای دستیابی به رؤیاها» را در مخاطبان زنده کند.

بلندپروازی علی‌بابا یکی از کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق در ایران

۶. ازکی؟ (بیمه ازکی)

طنز، تکرار و تبلیغات هم‌زمان در بسترهای مختلف، از دلایل مهم موفقیت این کمپین بود. ضمن اینکه به‌ نظر می‌رسد نام ساده، پرکاربرد و خوش‌آوای این برند هم در اثرگذاری تبلیغات بی‌تأثیر نبوده است.

در این کمپین، سناریوی ویدئو به‎‌شکلی بود که با خلق موقعیت، بین مخاطب و تبلیغ ارتباط برقرار می‌کرد.

 

 

۷. حالا ماه شدم (ببک)

یک تبلیغ انیمیشنی ساده، بدون استفاده از شعر و موسیقی برجسته، توانست با جملۀ سادۀ «حالا ماه شدم» توجه مخاطبان را جلب کند و سال‌ها در ذهن بماند

سادگی و صمیمیت این تبلیغ و القای این حس که با استفاده از کرم ببک، زیبایی شما به‌حد زیبایی ماه خواهد رسید، از دلایلی بود که این تبلیغ و برند را دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی کرد.

 

 

۸. هفت‌سالگی و جایزهٔ ۲ میلیونی (اسنپ)

اسنپ از کاربران خواسته تا با داستان‌سرایی یک تجربۀ مشترک خلق کنند و بعد از میان افرادی که در با آن‌ها تعامل کرده‌اند، به چندنفر جایزه می‌دهد. ترکیب دو تکنیک بازاریابی ویروسی، یعنی داستان‌سرایی و هدیه‌دادن با وایرال‌شدن این کمپین و تعامل زیاد مخاطبان همراه بود.

هفت‌سالگی اسنپ

آیا بازاریابی ویروسی همیشه جواب می‌دهد؟

حالا که فهمیدید بازاریابی ویروسی چیست، احتمالاً متوجه ریسک‌های احتمالی آن هم شده‌اید. وایرال مارکتینگ یک شمشیر دولبه است؛ در این کمپین‌ها بخش بزرگی از کنترل، به دست کاربران می‌افتد و احتمال سوء‌تعبیر هم وجود دارد.

از طرفی، اگر کمپین خوب اجرا نشود، می‌تواند بی‌نتیجه بماند و حتی راجع‌ به برند ذهنیتی منفی در مخاطبان شکل بگیرد.

ولی این بدان معنا نیست که قید آن را بزنید!

در این مقاله، تلاش کردیم به شما کمک کنیم تا ضمن آشنایی با نکات و تکنیک‌های مختلف، نیاز و علاقۀ مخاطب را بهتر درک کنید و برای روش بازاریابی خود بهتر تصمیم بگیرید تا با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید.

حالا می‌خواهیم از شما بشنویم که به‌جز مواردی که گفته شد، چه راهکارهای خلاقانۀ دیگری می‌شناسید که به ویروسی‌شدن منجر شود؟ برایمان در بخش نظرات بنویسید.

 

منابع:

viral loopsDeskera | Study.com | sproutsocial | Investopedia | Cyberclick | InfluencerMarketingHub

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین اشراقی
حسین اشراقی
5 سال قبل

خوب بود ولی برای ما هیچ جرقه ای نزد

f.a
f.a
4 سال قبل

مطالب مفید بودند، ممنون

f.a
f.a
4 سال قبل

فقط لطفا فیلم هارو هم داخل سایت قرار بدید. ممنون

samavati
samavati
4 سال قبل

سپاس از شما عالی بود

هوشمند سازی ساختمان
هوشمند سازی ساختمان
3 سال قبل

جالب بود. ولی چرا ویدئو ها پخش نمیشن؟

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  هوشمند سازی ساختمان
3 سال قبل

ویدیو نیست، اسکرین شات از صفحه ویدیو هست

میلاد
میلاد
3 سال قبل

خیلی مفید بود و جرقه ای برای ایده پردازی تبلیغات آنلاین

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  میلاد
3 سال قبل

سلام. خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

حامد آقاصادقی
حامد آقاصادقی
2 سال قبل

سلام،
دوست داشتم دلایل وایرال شدن را اشاره میکردید،
آقای جونا برگر مذکر هستند????

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  حامد آقاصادقی
2 سال قبل

سلام
ممنون از اینکه با دقت مطلب رو مطالعه کردین 🙂
اصلاح شد.
دلایل وایرال شدن رو هم سعی می‌کنیم به زودی به متن اضافه کنیم

محمد
محمد
4 ماه قبل

مقاله مفید، جامع و عالی بود. درود بر شما!

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!