فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

DMTalk با مدیر سایت دلگرم، کسب درآمد از تولید محتوا و رنک زیر ۱۰۰ ایران

سایر مقالات | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

در این مطلب مصاحبه‌ای با یکی از نمایش‌دهندگان تبلیغات پلتفرم یکتانت خواهیم داشت که از تجربه خود در کسب درآمد از تولید محتوا و رسیدن به رنک زیر ۱۰۰ الکسا در ایران می‌گوید. شما می‌توانید سایر مصاحبه‌های دیجیتال مارکتینگ ما را در بلاگ یکتانت با تگ DMTalk دنبال کنید.

 

سلام. ممنون از زمانی که برای این مصاحبه گذاشتید. لطفا خودتان را معرفی کنید؟

 

سلام خیلی ممنون از وقتی که به من دادید بابت این گفتگو. من حسین صادقی متولد اردیبهشت 1364 در نجف‌آباد اصفهان هستم.

از 17 سالگی یعنی سال 1381 طراحی و برنامه‌نویسی وب را شروع کردم. آن زمان چند سالی بود که اینترنت به‌طور عمومی در ایران فراگیر شده بود و تازگی خاصی داشت. اکثر وب‌سایت‌ها در کل دنیا مثل یاهو و سرویس جذابش «یاهو مسنجر»، بیشتر در حوزه سرگرمی فعال بودند. در ایران هم اکثریت سایت‌های پرمخاطب بر همین پایه یعنی «فان و سرگرمی» فعالیت می‌کردند؛ چون به جزء این موضوعات مخاطب چشم‌گیری در اینترنت ایران وجود نداشت! همان سال یعنی 2002 (1381) اولین وب‌سایت خودم با عنوان «بیکاری – bikary.com» در حوزه سرگرمی راه‌اندازی کردم و تا سال 2008 – 1387 در آن فعالیت داشتم و بعد از آن به دلگرم ری-دایرکت کردم!
ببخشید که معرفی‌ام یک مقدار طولانی شد! چون لازم به توضیحاتی در مورد پیشینه‌ام بود.

 

خواهش می‌کنم. ممنون که توضیحات لازم را دادید. لطفا ممکن است دلگرم را معرفی کنید؟

به‌طور خلاصه بگویم، دلگرم (دل گرم) که خیلی‌ها به اشتباه دلگِرام می‌خوانند! اولین مجله اینترنتی ایران است که از سال 1385 به‌صورت کاملاً مستقل و شخصی، شروع به کار کرده است و همواره درحال‌توسعه و بروز رسانی محتوا بوده است، فعالیت اصلی دلگرم هم‌اکنون در حوزه تولید و نشر مطالب اجتماعی، فرهنگی، اخبار، بهداشت و سلامت، آموزش، سبک زندگی و سرگرمی است.

 

وب‌سایت دلگرم

 

دلگرم همچنین شامل بخشه‌ای مختلفی همچون، وضعیت آب‌وهوای 16 روز شهرها و استان‌های ایران، قیمت‌های بروز هزاران قلم کالا، پاسخ‌دهی به سؤالات پزشکی و مامایی، بخش چندرسانه‌ای شامل ویدیوهای جذاب و دیدنی و … است.

دلگرم هم‌اکنون جز 10 سایت برتر ایران و رتبه جهانی زیر 350 الکسا قرار دارد.

بیش از 80% بازدیدکنندگان دلگرم از داخل ایران و 20% از سایر کشورها همچون آلمان، آذربایجان، فنلاند، فرانسه و آمریکا می‌باشند.

برگردیم به همان ابتدای کار. هسته اولیه تیم و ایده دلگرم به چه نحوی شکل گرفته است؟

ایده دلگرم به همان سال 1381 یعنی «بیکاری» برمی‌گردد. درواقع دلگرم را بیشتر به خاطر اسم زیباترش نسبت به «بیکاری» در سال 1385 ثبت کردم تا به‌مرور جایگزین «بیکاری» شود. دلگرم را ابتدا در همان حوزه سرگرمی، چت روم و شبکه اجتماعی و … شروع کردم. آن زمان اکثریت کاربران دلگرم مربوط به چت روم و شبکه اجتماعی آن بودند.

بعد از فارغ‌التحصیلی در سال 1385 یک شرکت در حوزه طراحی وب‌سایت و برنامه‌نویسی و خدمات هاستینگ در اصفهان راه‌اندازی کردم و بیشتر وقتم صرف آن می‌شد؛ بود چون دلگرم در آن زمان نه شغل نبود و نه درآمدی نداشت! تنها چیزی که داشت، هزینه بود.

به دلیل علاقهٔ شخصیم تا سال 1392 خودم شخصا مدیریت و بروز رسانی دلگرم را به عهده داشتم. در همان سال با ایجاد یک سری تغییرات اساسی با امکانات و قابلیت‌های بیشتر و طراحی خیلی زیباتر، آن را بروز رسانی کردم و همراه با یک تیم نویسنده 7-8 نفره ساکن در محل به‌صورت متمرکز فرآیند تولید محتوا را برای آن شروع کردیم.

 

به‌مرور طی 1 الی 2 سال امکانات بیشتری مثل قیمت‌های روز، قرآن آنلاین و آب‌وهوا و خیلی چیزهای دیگر را به آن اضافه کردم و دلگرم تبدیل به یک پورتال جامع شد.

دلگرم را یک‌بار دیگر در سال 1397 مجدداً طراحی کردیم و از آن زمان به‌طور مرتب درحال‌توسعهٔ بخش‌های مختلف آن هستیم.

الان مجموعه‌ی دلگرم متشکل از 20 نفر کارمند در حوزهٔ تولید و نشر خبر، مترجم، ویراستار، سردبیر، پزشک، ماما و غیره هستند.

تمامی امور برنامه‌نویسی و توسعه دلگرم از ابتدا تاکنون با خودم بوده و همسرم هم از سال 1392 طراحی و اجرای UI/UX آن را بر عهده داشته است و البته دو نفر از دوستان عزیزم هم در بخش طراحی و توسعه به ما کمک کرده‌اند.

روند تغییرات این 20 سال «بیکاری» و ادغام آن با «دلگرم» از سال 2002 در وب‌سایت archive.org قابل رؤیت است.

 

 

فرآیند انتشار یک محتوا در دلگرم از الف تا ی به چه صورت است؟

فرآیند انتشار محتوا در دلگرم در تیم فنی خودمان نسبتاً فرایند پیچیده‌ای است. خلاصه‌اش این هست که به هر نویسنده موضوعات مخصوص به خودش واگذار می‌شود. نویسندگان از منابع مختلف داخلی و خارجی محتوا را تهیه و پیش‌نویس می‌کنند، مترجمین هم بر اساس فیلد موضوعاتی خودشان، مطالب را از منابع معتبر خارجی ترجمه و برای بخش تحریریه ارسال و در زمان‌بندی‌های مخصوص نشر می‌شوند.

آن دسته از مطالبی که نیاز به بازبینی سردبیر دارد بعد از ویراستاری و تائید سردبیران، نشر می‌شوند. باقی اخبار و مطالب هم مستقیم توسط خود نویسنده، تهیه و نشر می‌شود و اگر در روند کار ایرادی باشد سردبیران به‌صورت 24 ساعته آن را کنترل و رفع خواهند کرد.

 

چند درصد محتوای شما گردآوری است و چند درصد ترجمه است؟ سایر انواع محتوای شما چند درصد است؟

به علت گستردگی موضوعات، عدد دقیقی را نمی‌توان به آن نسبت داد. برخی از مطالب پس از ترجمه مفید هستند و برخی دیگر نه. بااین‌حال هم‌اکنون نزدیک به 250 هزار مطلب شامل اخبار و مقالات، مطالب در حوزه‌های مختلف، ویدیو و … در دلگرم وجود دارد که از این تعداد حدود 10% ترجمه از منابع انگلیسی، عربی و آلمانی هستند. 20% محتوای چندرسانه‌ای و مابقی به‌صورت بازنویسی، گردآوری یا بازنشر تهیه می‌شوند.

 

 

انتشار یک محتوای معمول شما به‌صورت میانگین چقدر هزینه دارد؟

خب بابت این سوال نمی‌توان پاسخ دقیقی داد چون قیمت‌ها در هرسال برای هر نویسنده و هر نوعی از محتوا متفاوت است، چند سال آینده مخاطب شما این مطلب را مطالعه کند متعجب خواهد شد از قیمتی که امروز من به شما بگویم! درنتیجه به این سوال واقعا جواب درستی نمی‌توان داد.

 

درآمد شما از تبلیغات است. چرا و چگونه؟

لازم است ابتدا به شما بگویم، از ابتدای فعالیت دلگرم یعنی 1385 و قبل از آن «بیکاری» تا سال 1396، یعنی حدود 15 سال، دلگرم هیچ درآمدی نداشته است و 15 سال باوجود هزینه‌های متعدد، تنها عشق و علاقه شخصی به کارم، باعث شد من این راه را ادامه دهم!

با ظهور یکتانت به بازار دیجیتال مارکتینگ و تحول در تبلیغات بنری چشمک‌زن قدیمی و تغییر آن رویکرد به سمت تبلیغات کلیکی همسان و رونق گرفتن کسب‌وکارهای اینترنتی، باعث شد دلگرم و سایر وب‌سایت‌ها از این نوع تبلیغات کسب درآمد کنند.

هم‌اکنون روش درآمدی ما تنها از طریق تبلیغات هست که با پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت از سال 1396 شروع به همکاری کردیم و با حمایت‌های یکتانت توانستیم طی چند سال به درآمد برسیم و هزینه‌های جاری را دیگر از جیب ندهیم.

 

سایت دلگرم

 

چطور با یکتانت آشنا شدید؟ چند وقت است با ما کار می‌کنید؟ تجربه کاریتان با ما چه بوده است؟

از طریق سایت‌های دیگری که قبلاً کار می‌کردم و لوگوی یکتا‌نت را داشتند با یکتانت آشنا شدم و الان بیشتر از 4 سال است که به‌صورت مداوم هم در بحث تبلیغات کلیکی و هم در بحث رپورتاژ (تریبون) با یکتانت همکاری می‌کنیم.

 

برای بهینه‌سازی و سئو مطالب سایتتان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

اگر منظورتان پلاگین است باید بگویم، دلگرم چون مستقیم توسط خودم طراحی و تولید شده است نیاز به ابزار سئوی خاصی نداریم. بااین‌حال ابزار ما فقط گرفتن گزارش است که از ابزارهای مستقیم، گوگل آنالیتیکس، گوگل ترندز و گوگل وبمستر و گاها الکسا و similarweb استفاده می‌کنیم.

 

 

به‌جز از طریق گوگل، چگونه سعی می‌کنید ترافیک بیشتری جذب کنید؟ چقدر برای جذب ترافیک هزینه می‌کنید؟

جذب مخاطب برای یک وب‌سایت، در درجه اول از خود گوگل است و بعد شبکه‌های اجتماعی و در آخر هم برند سازی! در حال حاضر 93% بازدید دلگرم از طریق موتورهای جستجو (گوگل) و باقی به‌صورت ورود مستقیم و یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

 

به نظر شما رسیدن به رنک زیر 100 الکسا در ایران چقدر زمان‌ و هزینه می‌برد؟

سؤال بسیار سختی است؛ به خاطر اینکه هرکسی بسته به تخصصش و اینکه چه راه و هدفی را می‌خواهد دنبال کند به این رتبه می‌رسد. در مورد هزینه‌ها نیز نسبت به موضوع کاری، لوکیشن و … متغیر است.

یک سایت فروشگاهی با یک سایت آگهی یا سایت خبری یا مجله اینترنتی، تمام این‌ها استراتژی متفاوتی لازم دارند؛ ولی به‌طور میانگین برای رسیدن به رتبه زیر 100 در ایران طی یک برنامه‌ریزی 4-5 ساله از راه اصولی و جذب ترافیک واقعی از طریق گوگل، حداقل 4 الی 5 میلیارد تومان هزینه لازم است! هزینه‌هایی مثل (تجهیزات اداری، اجاره مکان و نیروی انسانی متخصص، اجاره یا خرید سرور) که جز بیشترین هزینه‌ها هستند. من هر نوع کمپین تبلیغاتی را اصلاً جزء این هزینه در نظر نگرفتم؛ ولی با کمک سرویس‌هایی چون، تبلیغات کلیکی همسان یکتانت که بزرگ‌ترین شبکه تبلیغاتی را در کشور دارند می‌توان هم برند سازی و جذب ترافیک داشت و هم اینکه زمان را به حداقل رساند.

اگر کسی همین‌الان بخواهد یک سایت محتوایی باکیفیت و درآمد بالا داشته باشد چه مسیری را باید طی کند؟ شما چه پیشنهادی دارید؟

 

اولین قدم در این راه، هدف‌گذاری و بعد صبر و حوصله هست. راه صدساله را نمی‌شود یک‌شبه رفت. این مثال شاید الان با دنیای دیجیتال خیلی همخوانی نداشته باشد، ولی واقعیت همین است. دنیای بازاریابی محتوایی نیاز به صبر، استراتژی و سرمایه دارد.

این راه پر از چالش است و باید صبر و حوصله شما پاسخگوی چالش‌ها باشد. چراکه بخش زیادی از چالش‌ها با غول مارکتینگ دنیا «گوگل» است.

ما در دلگرم روی موضوعات عام تولید محتوا می‌کنیم؛ ولی دیگران برای سبک شدن حجم کار و صرف زمان و هزینه کمتر، می‌توانند روی موضوعات اختصاصی کار کنند. به‌طور مثال، در زمینهٔ غذا، سفر، موضوعات علمی یا محتوای اختصاصی ازاین‌دست برای وب‌سایت‌ها تولید کنند که همواره باید توأم با هدف و استراتژی باشد.

هدف آن‌ها باید به‌واقع رضایت کاربر باشد نه گوگل یا رسیدن به عدد رتبه الکسا و غیره. وقتی هدف مشخص باشد و استراتژی تعریف‌شده باشد برای هر چالشی یک راه‌حل خواهید یافت و خودبه‌خود مخاطب جذب‌شده و اعداد و رتبه‌ها کنار هم چیده می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با رنک الکسا می‌توانید مطلب تعیین رتبه سایت را بخوانید.

دلگرم در حال جذب مخاطب است و برای جذب مخاطب تلاش هم می‌کند که در کنار آن مسلماً بهبود رتبه هم خواهد بود. پیشنهادم این است که باید با سرمایه، انرژی و حوصله کار کنید. این کار زمان‌بر است. شاید چندین سال زمان ببرد تا محتوا‌ها مشخص شوند و گوگل و موتورهای جستجو با نحوه‌ٔ تولید محتوای آن سایت‌ها آشنایی پیدا کنند. درنتیجه کسانی که دنبال نتیجهٔ فوری هستند، اصلاً این پروژه‌ها و این روال کار مناسب‌ آن‌ها نیست!

ممنون از شما.

خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید و این مصاحبه را ایجاد کردید. سپاسگزارم.

 

شما هم اگر می‌خواهید یکی از نمایش‌دهندگان تبلیغات در پلتفرم یکتانت باشید و از تولید محتوا کسب در‌آمد کنید، به صفحه کسب درآمد از تبلیغات بروید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
5 سال قبل

خیلی جالب بود این مصاحبه ، سایت دلگرم رو من فکر کنم از دوره دبیرستانم میشناسم زمانی که چت روم داشت و همه دنبال چت مستر شدن بودن.
الان خیلی متفاوت شده.

روزگار
روزگار
5 سال قبل

آرزوی موفقیت برای سایت دلگرم

مژگان جعفری
مژگان جعفری
پاسخ به  روزگار
2 سال قبل

دلگرم یه سایت عالیه با مدیریت و تیم محرب ..براشون ارزوی موفقیت بیشتر دارم.

جهان
جهان
5 سال قبل

سلام و عرض ادب خدمت آقای حسین صادقی
امیدوارم رتبه1 ایران ببینمتون
آرزوی سربلندی و موفقیت

محبوبه
محبوبه
2 سال قبل

شاید باورتون نشه زمانی که با مودم های اکسترنال دایال آپ وصل می شدم تا به وب سایت بیکاری سرکی بزنم رو هنوز یادمه و الان هم یکی از کاربران روزانه ی دلگرم هستم . امیدوارم در مراحل مختلف زندگیتان موفق و پیروز باشید .

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  محبوبه
2 سال قبل

خوشا به حال دلگرم که طرفدار پر و پا قرصی مثل شما داره 🙂

آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی