فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

کپشن چیست؟ آموزش نحوه نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام

سایر مقالات | آرمان صفایی | تاریخ بروزرسانی : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

کپشن چیست

این روزها که استفاده از شبکه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغه‌های تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفه‌ای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟
طی چند سال اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی پر‌رنگ‌تر از گذشته شده است و کاربران عادی از این بستر برای به‌اشتراک‌گذاری محتوای شخصی خود استفاده می‌کنند و شرکت‌های کوچک و بزرگ نیز با استفاده از این ابزار به عنوان راهکارهای تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان بهره می‌برند.

از افراد عادی گرفته تا مدیران محتوای شبکه‌های اجتماعی برندهای بزرگ، برای فعالیت در بسترهایی چون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… یک دغدغه مشترک دارند. این دغدغه مشترک به تولید محتوای جذاب و درگیرکننده بر می‌گردد که طبیعتا نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای دارد.
بخشی از محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی را یک کپشن خوب تشکیل می‌دهد که به عنوان مکمل تصویر یا ویدیوی موردنظر شما بتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. اما معنی کپشن یعنی چه و چطور می‌توان در پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام و تلگرام بهترین کپشن را نوشت.

 

کپشن (CAPTION) چیست؟

شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلی‌ها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا می‌کند و کاربران از این اصطلاح در پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از آن استفاده می‌شود.

گاهی عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آن‌ها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم. اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته می‌شود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسوم‌تر است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

کپشن اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است که کاربر چند ده میلیونی دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا کپشن‌نویسی درست در اینستاگرام اهمیت زیادی داشته باشد. کپشن اینستاگرام همان‌طوری که گفتیم، محتوای متنی است که زیر تصاویر و ویدیوهای مختلف درج می‌شود تا توضیحات تکمیلی و دقیق‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

کپشن اینستاگرام چیست

 

چرا نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرام مهم است؟

حتما شنیده‌اید که خیلی وقت‌ها می‌گویند یک عکس یا ویدیو می‌تواند بهتر از هزاران کلمه و جمله مفهوم مورد نظر را منتقل کند. اما گاهی این به تنهایی کافی نیست و به دلایل مختلف نیاز دارید تا یک کپشن خوب زیر پست اینستاگرام خوب بنویسید. هر چه بتوانید از طریق محتوای خود با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید، محبوب‌تر می‌شوید و همین باعث می‌شود تا در معرض دید کاربران بیشتر باشید.
برخی از کاربران بدون توجه به کپشن شما پست‌تان را لایک یا بازدید می‌کنند. اما بیشتر مخاطبان علاقه دارند کپشن زیر پست را بخوانند و عکس و فیلم به تنهایی برای آنها کافی نیست. کپشن اینستاگرام کمک می‌کند تا مخاطبان تعامل بیشتری داشته باشند و با توجه به زمانی که صرف می‌کنند مشارکت بیشتری نشان دهند.
هر چه بتوانید کپشن بهتری بنویسید لایک و کامنت بیشتری می‌گیرید و نه‌تنها برای خودتان مهم است، بلکه برای اینستاگرام نیز اهمیت بسیاری دارد.

کپشن‌های خوب در اینستاگرام، توضیح می‌دهند که عکس مربوطه درباره چیست، به دنبال‌کنندگان می‌گویند چه عملی انجام دهند یا نکات ظریف نهفته در تصویر را تفسیر می‌کند و در نتیجه محتوا را لذت‌بخش‌تر می‌کند و دنبال‌کننده ترغیب می‌شود این محتوا را به‌اشتراک بگذارد. اگر فکر می‌کنید یک توضیح مناسب در اینستاگرام درجه آخر اولویت را دارد، فرصت جذب مخاطب را از دست داده‌اید. زیرا این هدف تنها از طریق یک محتوای بصری فراهم نمی‌شود. (چنانچه قصد بالا بردن لایک اینستاگرام خود را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

 

چگونه کپشن بنویسیم؟

حالا که فهمیدیم دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه می‌شویم که هنگام کپشن نویسی برای عکس به چه نکاتی باید توجه کنیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم.
ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود:

  1. تیتر
  2. لید
  3. مقدمه
  4. بدنه متن
  5. نتیجه‌گیری و فراخوانی

در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.

مقاله پیشنهادی : content marketing چیست

طریقه نوشتن کپشن

 

آموزش کپشن نویسی در اینستاگرام

برای نوشتن یک کپشن خوب و حرفه‌ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- اهمیت مخاطب شناسی

با هر هدفی که محتوایی در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید یا کپشن می‌نویسید، در نهایت مخاطب بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین باید به درستی مخاطب خود را بشناسید و ببینید در چه بستری کپشن می‌نویسید. در نتیجه کپشنی بنویسید که مناسب مخاطب شماست و به آن اهمیت می‌دهد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

2- ایده‌یابی

ابتدایی‌ترن گام برای نوشتن یک کپشن خوب، پیداکردن ایده‌ای جذاب و درگیرکننده است تا روی مخاطب تاثیر بگذارد و همچنان او را درگیر محتوای شما نگه دارد. پس قبل از نوشتن کپشن حتما به ایده‌های مختلف و ساختار کپشن خود فکر کرده و در نهایت بهتر ایده را پیاده‌سازی کنید.

مقاله پیشنهادی: رایج‌ترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بلد باشید

3- ابتدا چند پیش‌نویس تهیه کنید

آیا تا کنون دقت کرده‌اید که بهترین کپشن دقیقا زمانی به ذهن‌تان می‌رسد که مطلب‌تان را منتشر کردید؟ با خودتان می‌گویید «حیف، کاش این‌طوری می‌نوشتم.» بنابراین عجله نکنید. چند جمله برای کپشن مطلب‌تان پیش‌نویس کنید و از همکاران بپرسید کدام‌یک بهتر است. به‌طورکلی عجله نکنید.

اما به لطف الگوریتم جدید اینستاگرام، به‌زودی میزان مشارکتی که پست شما ایجاد می‌کند مهم‌تر از ویژگی ترتیب وقوع پست‌ها خواهد شد. به‌زودی صفحه اصلی (Feed) اینستاگرام لحظاتی را نمایش خواهد داد که فکر می‌کند برای ما مهم‌تر است. امکان نمایش پست‌های شما در صفحه اصلی اینستاگرام دنبال‌کنندگان‌تان، به تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها یا نظراتی که هر پست دریافت می‌کند، رابطه شما با کاربری که پست را منتشر می‌کند و عوامل دیگر بستگی دارد. به همین خاطر بهتر است برای تهیه یک کپشن مناسب وقت بگذارید. چرا که سبب حفظ تعداد دنبال‌کنندگان‌تان می‌شود و چون برایشان جذاب است آن را به دوستانشان ارسال می‌کنند و به این شیوه، دنبال‌کنندگان آنها نیز جذب محتوای پست‌های شما می‌شوند. (چنانچه قصد افزایش کامنت اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

 

4- نکات مهم را در ابتدای کپشن بنویسید

شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کنید مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است همان ابتدای کپشن خود بنویسید.

بیشترین تعداد کاراکتر مجاز در کپشن پست‌های اینستاگرامی تا۲۲۰۰ کاراکتر است. ولی نکته مهم این است که فقط سه یا چهار خط از کپشن برای کاربر نمایش داده می‌‌شود. البته مجبور نیستید کپشن را خیلی کوتاه تهیه کنید که کاربران بتوانند کل کپشن را بدون کلیک روی واژه «بیشتر یا more» ببینند. در عوض، عبارات مهم و اطلاعاتی را که مخاطب بتواند از طریق آن ارتباط برقرار کند بالاتر از بقیه اطلاعات قرار دهید و استفاده از علامت هشتگ # یا نام کاربری ( با علامت @) و اطلاعات خارج از موضوع را در انتهای کپشن قرار دهید.

در اینجا یک مثال از یک کپشن اینستاگرام اسنپ می‌بینید که قبل از دکمه بیشتر اصل مطلب را گفته است.

کپشن اینستاگرام اسنپ

 

5- کپشن باید شامل فراخوان عمل/ کال تو اکشن (CTA) باشد

بهترین روش برای افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن پست اینستاگرامی و همراه کردن دنبال‌کنندگان، استفاده از بعضی کلمات فراخوان عمل در کپشن عکس‌ها است. استفاده از این فراخوان‌ها، مردم را به جای اینکه منفعلانه فقط پست‌ها را ورق بزنند و عبور کنند، به انجام کاری فرا می‌خواند.

به عقیده هاب‌اسپات استفاده از این فراخوان‌ها در توییتر بیشتر از استفاده از اسم‌ها و صفت‌ها میزان به اشتراک گذاشتن پست‌ها را افزایش می‌دهد. این واقعیت می‌تواند درباره اینستاگرام هم درست باشد. سعی کنید کپشن خود را هدفمند به پایان برسانید. از حرف‌هایی که زدید نتیجه بگیرید و در نهایت با یک فراخوان مناسب و جذاب کاری کنید مخاطبان بازخورد مورد نظر شما را ارائه کرده و اقدامی که مدنظرتان است انجام دهند. استفاده از Call To Action اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باعث می‌شود نه تنها فالوئرها مخاطب قرار داده شوند و احساس ارزشمند بودن داشته باشند، بلکه کمک می‌کند مشارکت بیشتری داشته باشند.

برای مثال شما ممکن است از این عبارات استفاده کنید: «اگر برایتان جالب بود دوبار ضربه بزنید (در اینستاگرام همان کار لایک کردن را انجام می‌دهد.» یا «داستان‌تان را در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید».

مقاله پیشنهادی : cta چیست

برای مثال در اینجا چند ایده برای ترغیب دنبال‌کنندگان به انجام کاری را می‌بینیم.

هدایت کاربران به لینک بیو

مثالی از کپشن بیمیتو که هدایت به لینک بیو می‌کند. نکته مهم این که از لینک‌های کوتاهتر که شامل کدهای رهگیری UTM هستند استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید حجم بازدید کاربرانی را که از طریق صفحه اینستاگرام‌تان هدایت شده‌اند ببینید. (چنانچه قصد گذاشتن چند لینک در بیو اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

 

هدایت کاربران به لینک بیو

یک سوال بپرسید

افراد را به نوشتن تجربیات‌شان در قسمت نظرات تشویق کنید. شما ممکن است از تجربیات آنها برای شکل دادن و پیشرفت راهبرد اینستاگرام خودتان بهره بگیرید و یا محتوای جدیدی به ذهن‌تان برسد. برای افزایش مشارکت و لذت دنبال‌کنندگان‌تان به نظرات کاربران پاسخ دهید و یک مکالمه دوطرفه ایجاد کنید. به مثال زیر دقت کنید:

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

 

مطرح کردن سوال در کپشن اینستاگرام

از کاربران بخواهید دوستان‌شان را تگ کنند

دنبال‌کنندگان‌تان را تشویق کنید برای به اشتراک‌گذاشتن پست شما با دوستان‌شان آنها را تگ کنند. در اینجا چند روش جالب و هوشمندانه که برندها از دنبال‌کنندگان‌شان برای تگ کردن دوستان‌شان تقاضا کرده‌اند ارائه شده است.

 

از افراد بخواهید وارد رقابت شوند

برگزاری رقابت برای افزایش مشارکت کاربران و نمایش برندتان در اینستاگرام روش فوق‌العاده‌ای است. از مردم برای ارسال تصاویرشان دعوت کنید و آنها را با استفاده از یک هشتگ در کپشن پست‌تان تگ کنید. قوانین رسمی مسابقه را برای علاقه‌مندان در کپشن پست‌تان لحاظ کنید و حتی در قسمت بیو هم لینک آن را قرار دهید.

برگزاری مسابقه در اینستاگرام

 

6- تعداد هشتگ‌ها را به چهار عدد محدود کنید

یک هشتگ اینستاگرامی عملکردی مشابه هشتگ توییتری یا فیس‌بوکی دارد و گفتگوهای کاربران مختلف را به یک جریان متصل می‌کند. تا زمانی که حساب کاربری شما در اینستاگرام عمومی (Public) است، هر کاربری که آن هشتگ را جستجو کند ممکن است پست اینستاگرامی شما را بیابد. (چنانچه می‌خواهید بدانید که توییتر چیست و چه کاربردی دارد، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

هشتگ‌ها برای مرتبط کردن کاربرانی که هیچ ارتباطی با هم ندارند بسیار سودمند هستند و اینکه چه کسانی درباره موضوع، اتفاقات، برندها و نظایر آنها یکسان صحبت می‌کنند و علاقه‌مند هستند. همچنین هشتگ‌ها برای افزودن نکات جالب و بعضی شوخی‌های خاص به پست‌تان بسیار مناسبند.

از هشتگ‌ها به صورت محدود استفاده کنید. برخی از کاربران اینستاگرام برای جذب دنبال‌کنندگان بیشتر، پست‌های حاوی زنجیره‌ای از هشتگ‌های قابل‌جستجو را ارسال می‌کنند. اما حقیقت این است که این کار شبیه ارسال هرزنامه برای دنبال‌کنندگان به نظر می‌رسد. اگر از تعداد زیادی هشتگ استفاده کنید مردم متوجه می‌شوند و این اصلا جذاب نیست. پس هشتگ‌ها را به سه یا چهار عدد محدود کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر به استفاده از هشتگ‌ها تمایل ندارید، هیچ اجباری برای استفاده از آنها نیست. برای نوشتن یک کپشن بی‌نظیر همیشه هم نیازی به هشتگ ندارید و استفاده از هشتگ‌ها امری ضروری و قطعی نیست.

 

از هشتگ در انتهای کپشن استفاده کنید

اگرچه عبارت هشتگ شده به‌راحتی در یک جمله جا می‌گیرد ولی بهتر است هشتگ‌ها را در انتهای کپشن فهرست کنید. به این ترتیب آن قسمت از کپشن شما که بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد در ابتدا ظاهر می‌شود و این کار، کپشن شما را کاربرپسندتر می‌کند.

به‌علاوه، اگر کپشن شما آنقدر طولانی است که بریده می‌شود، هشتگ‌هایی که کاربران را به هم مرتبط می‌کنند (و شاید هم موجبات نارضایتی آنها را فراهم کند) مخفی خواهند شد‌. می‌دانید که اینستاگرام به شما ایده خواهد داد که کدام هشتگ‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند. زمانی که پست جدیدی را آماده می‌کنید و علامت هشتگ را با عبارتی ناتمام در کنارش جستجو و تایپ می‌کنید، اینستاگرام هشتگ‌هایی را بر اساس میزان محبوبیت‌شان به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

7- لحن برندتان را با لحن نشاط‌آور اینستاگرام هماهنگ کنید

هر شبکه اجتماعی لحن و ادبیات متفاوتی دارد که برای آن خوب عمل می‌کند. مثلا  لغات و اصطلاحات تخصصی در شبکه‌ای خاص مانند لینکدین به خوبی کار می‌کنند، اما ممکن است در اینستاگرام کارایی نداشته باشند. بهترین پست‌ها در اینستاگرام معمولاً دارای لحن بانشاط و جالبی هستند که می‌توانند جنبه‌های انسانی، خصوصی و اعتبار یک برند را بهتر نشان دهند. به‌همین دلیل است که باید لحن برندتان را با لحن اینستاگرام هماهنگ کنید. این شبکه برای برندهایی که لحن‌شان شاد است بهتر است.

برای دیگر برندها که لحن جدی‌تری دارند باید بین صمیمیت و جدیت تعادل برقرار کرد. سازگاری نسبی لحن برند شما با لحن اینستاگرام می‌تواند به شما در ساختن یک نام تجاری موفق در این مسیر کمک کند. وقتی برندها شوخی بامزه یا رقابتی را دست‌مایه تبلیغات‌شان می‌کنند، مردم لذت می‌برند.

 

8- لحن مشخصی داشته باشید

هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی داشته باشید، مخاطبان شما را بیشتر می‌شناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشن‌های خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه می‌نویسند و بعضی دیگر از اشعار برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند.

 

9- از شکلک‌ها (ایموجی‌ها) استفاده کنید

ایموجی‌ها، شکلک‌های کارتونی در دسترس کاربران گوشی‌های هوشمند هستند که می‌توانند به کپشن اینستاگرام شخصیت و احساس ببخشند. به همین دلیل بسیاری از برندها حتی برندهایی که لحن جدی‌تری دارند، در کپشن از آن‌ها استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی در استفاده از ایموجی‌ها در پست‌تان وجود دارد. مثلا شما می‌توانید در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید در وسط جمله‌ها به جای بعضی کلمات یا در انتهای جملات کپشن، درست مانند آخرین و شیرین‌ترین قسمت یک لطیفه از آن‌ها استفاده کنید.

در مثال زیر دیجیکالا نیز از ایموجی‌های مربوط و به‌جایی استفاده کرده است اما شاید بهتر بود که در استفاده از شکلک‌ها این‌قدر زیاده‌روی به خرج نمی‌داد تا اثر مثبت‌ آن از بین برود و حالت یک محتوای بی‌ارزش به خود بگیرد.

 

10- کانال‌های اجتماعی دیگرتان را در اینستاگرام تبلیغ کنید

شما می‌توانید از کپشن پست اینستاگرام‌تان برای تبلیغ سایر حساب‌های کاربری‌تان در شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنید. این کار روش خوبی برای آگاه‌کردن دنبال‌کنندگان‌تان است تا بدانند که چطور و کجا می‌توانند شما را پیدا کنند. به این ترتیب دنبال‌کنندگان اینستاگرامی‌تان می‌توانند شما را در توییتر، تلگرام، آپارات و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنند. مثلاً ممکن است شما کمپینی را که در شبکه‌های اجتماعی دیگری راه‌اندازی کرده‌اید در اینستاگرام تبلیغ کنید.

 

11- اگر تردید دارید، کپشن را به صورت خلاصه تهیه کنید

کپشن‌های شما ممکن است قدری طولانی‌تر از چند کلمه یا یک جمله باشند که کاملا به ذائقه مخاطب‌تان بستگی دارد. مثلا اگر صاحب یک شرکت غذایی هستید، ممکن است کل روش تهیه یک غذا را در کپشن خود قرار دهید. این روش، چنانچه مهمترین اطلاعات (مانند نام غذای موردنظر) را در ابتدای کپشن نوشته باشید، هیچ اشکالی ندارد. به این ترتیب اطلاعات اصلی مخفی نمی‌شوند.

اما اگر هنوز از نوع لحن برندتان اطمینان ندارید، بر اساس تجربیات ما مختصرنویسی بهترین اقدام است. بعضی از بهترین کپشن‌های اینستاگرام عبارات نغز کوتاه هستند و یا اینکه نکات اصلی را به سرعت و خیلی کوتاه می‌نویسند و اجازه می‌دهند که تصویر با مخاطب سخن بگوید.

محدودیت‌‌های کپشن اینستاگرام

نوشتن کپشن فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بیان حزئیات دقیق‌تر است، اما به این معنی نیست که فضای کافی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید کپشن‌های طولانی بنویسید. کپشن اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.
کپشن اینستاگرام دو محدودیت اصلی دارد. اولین محدودیت آن استفاده از 2200 کاراکتر و دومین محدودیت آن امکان استفاده از حداکثر 30 هشتگ است. استفاده از کپشن‌های طولانی اصلا جذاب نیست و از سوی دیگر نیازی نیست متن خود را پر از هشتگ کنید تا به جذابیت آن لطمه بخورد.

 

معنی پ.ن در اینستاگرام

احتمالا دیده‌اید که برخی افراد در پایان کپشن اینستاگرام خود از علامت مخفف و اختصاری «پ.ن» استفاده می‌کنند که در واقع از حروف اول «پی‌نوشت» گرفته شده است. پی‌نوشت توضیحات تکمیلی در انتهای کپشن اینستاگرام است تا اگر در متن شما شک و شبهه‌ای وجود دارد یا نیاز دارید به نکات بیشتری اشاره کنید، بتوانید در این بخش به آن بپردازید.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات در اینستاگرام

 

کپشن‌های خوب اینستاگرام

با توجه به این مطلب، چه ویژگی‌هایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز می‌کند؟

  • شروع با عبارات و نکات قابل توجه
  • فراخوان عمل (CTA)
  • استفاده از تعداد مناسب هشتگ‌ها
  • لحن نشاط‌آور
  • شکلک‌های کارتنی (ایموجی)
  • تبلیغ حساب‌های کاربری برند در سایر شبکه‌های اجتماعی
  • مختصر نویسی

همه شرکت‌هایی که این مراحل را رعایت می‌کنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبال‌کنندگان‌شان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور می‌توانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان به‌کار بگیرید؟ مثال‌ها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه می‌کنیم تا شاید ایده‌هایی در ذهن شما ایجاد کند.

 

نمونه کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

«[محصول جدید] رسید! همین حالا دموی ۳۰ روزه رایگان آن را دریافت کنید و برای خودتان تماشا کنید…»

«ما داریم با [شریک / شرکت] روی یک ابتکار جدید با یک [هدف مشترک] کار می‌کنیم. کارکنان ما طاقت ندارند برای شروع صبر کنند…»

«ما اینجا در [نام رویداد] هستیم! به [#غرفه] ما بیایید و مدیر عامل را پیش از آنکه به سکوی [سخنرانی] برود ملاقات کنید…»

«تبریکات فراوان به [نام کارمندمان] برای برنده شدن [جایزه]! یک افتخار شایسته برای کسی که این ماه به سختی کوشش کرد»

 

چند مثال دیگر از کپشن نویسی تبلیغاتی در اینستاگرام

«بهترین [محصول] برای این موقع سال. چه چیز در فصل پاییز مورد علاقه شماست؟ در قسمت نظرات ما را مطلع کنید»!

«به ۱ فروردین نزدیک می‌شویم، اما بعد از تعطیلات سال جدید با یک آگهی هیجان‌انگیز بر‌می‌گردیم … در شب سال نو کجا خواهید بود؟ برنامه خودتان را در زیر به اشتراک بگذارید»!

«قسمت ۱ [فایل صوتی] در دسترس شماست! با حضور مهمان ما [نام مهمان] شادتر خواهید بود. لینک در بیو

«همکاری گروهی برای داشتن یک فرهنگ خوب شرکتی بسیار مهم است. همکاری که به همکاری با او علاقمندید را در قسمت نظرات زیر تگ کنید.»

«ما به دلیل راه‌اندازی [محصول جدید] بسیار خوشحالیم، اما هر [نوع محصول] باید نام زیبایی داشته باشد. نام‌های پیشنهادی خودتان را برای ما بفرستید. به بهترین نام پیشنهادی یک سال خدمات رایگان اهدا می شود! لینک در بیو

 

کپشن‌هایی که لحن بانشاط دارند

زنده‌باد کسی که طی سه ماه به هدف خود می‌رسد! اگر این طور نیست، برای رسیدن به هدف در سه ماهه پیش‌رو شوروشوق داشته باشید. شما موفق خواهید شد. #اهداف

بازیافت فقط نیاز کارخانجات بازیافتی نیست، کاری نیک است. روز بازیافت گرامی باد ! #روز_بازیافت

شنبه گرامی باد! از شروع هفته نترسید، آن را با آغوش باز بپذیرید! کارمندان شاد مشتری‌ها را شاد می‌کنند ‌:) #انگیزه_شنبه

 

کپشن‌هایی که کانال های دیگر شبکه‌های اجتماعی را تبلیغ می‌کنند

فردا ساعت ۱۱ صبح ما به صورت زنده نکات کلیدی سخنرانی مدیرعامل‌مان را در توییتر منتشر می‌کنیم [رویداد صنعت] با ما در صفحه توییتر همراه باشید‌! لینک در بیو.

از اینکه دیروز نتوانستید به حساب کاربری [نام شرکت] وارد شوید متاسفیم. می‌خواهیم مشکل را برطرف و جبران کنیم. صفحه ما را در پیام‌رسان تلگرام دنبال کنید و رمز تخفیف را دریافت کنید.

ما و کارمندان‌مان در لینکداین هم فعال هستیم! ما را پیدا کنید و همین حالا با ما تماس بگیرید.  لینک در بیو.

درحالی‌که انواع مختلف پست‌ها در اینستاگرام را امتحان می‌کنید، توجه کنید که چطور انواع پست‌ها و همین‌طور کپشن‌ها عمل می‌کنند. اینستاگرام به‌هیچ‌وجه از چگونگی عملکرد روش‌های مختلف، تجزیه و تحلیلی ارائه نمی‌دهد. بنابراین خودتان باید به‌صورت عملی آنها را مورد آزمایش قرار دهید.

سعی کنید فهرستی از این موارد را در یک صفحه گسترده تهیه کنید. هر پست، آدرس اینترنتی یا URL آن، زمان انتشار آن، تعداد لایک‌ها، نظرات مرتبط با پست و انواع بازخوردهایی که از دنبال‌کنندگان خود دریافت کرده‌اید را در آن وارد کنید.

کپشن تلگرام چیست؟

کپشن تلگرام با کپشن اینستاگرام فرقی ندارد. همان متنی که زیر تصاویر و ویدیوهای تلگرامی نوشته می‌شود، کپشن تلگرام است که مانند کپشن اینستاگرام توضیحات و جزئیات بیشتری ارائه می‌کند تا مکمل عکس و فیلم‌ها باشد.
معمولا کپشن‌های تلگرام کوتاه‌ نوشته می‌شود ولی در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مانند استفاده از بات‌های تلگرام کپشن‌های طولانی نیز بنویسید. هشتگ‌ها نیز بخشی از کپشن تلگرام را به خود اختصاص می‌دهند که می‌توانید برای دسته‌بندی موضوعی یا اشاره به هشتگ خاص از آن استفاده کنید.

محدودیت کپشن تلگرام چیست؟

کپشن تلگرام تا قبل از به‌روزرسانی‌های قبلی محدودیت‌هایی داشت و شما در تلگرام به‌طور استاندارد نمی‌توانستید کپشن‌های طولانی بنویسید و تنها مجاز به استفاده از 250 کاراکتر بودید. اما این محدودیت در نسخه‌های جدید برداشته شده است.

جمع بندی

کپشن به توضیحات متنی زیر تصاویر و ویدیوهای پست شده در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که در آن می‌توانید جزئیات و توضیحات تکمیلی خود را منتشر کنید. نوشتن کپشن در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و نه‌تنها باعث جذاب‌تر شدن پست شما می‌شود، بلکه کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مخاطبان تعامل بیشتری با شما داشته باشند.

برای نوشتن یک کپشن خوب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و تلاش کنید ایده داشته باشید. استفاده از هشتگ، شکلک‌ها و CTA می‌تواند باعث جذاب‌تر شدن کپشن شما شود. نکته مهمی که در نوشتن کپشن باید توجه کنید این است که در درجه اول مخاطب را در نظر بگیرید و چیزی بنویسید که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

3.3/5 - (27 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

20 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
followbaz.com
followbaz.com
5 سال قبل

ممنون مطلب خوب و و کاملی بود

باطری ماشین
باطری ماشین
3 سال قبل

خیلی مطالبتون مفید بود من که استفاده کردم ممنونم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  باطری ماشین
3 سال قبل

سلام ممنون از لطفتون خشحالیم که مفید بوده 🙂

محمد
محمد
3 سال قبل

ممنون

ابوالفضل کرامتیان
ابوالفضل کرامتیان
3 سال قبل

سپاس

بسیار آموزنده و کاربردی

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  ابوالفضل کرامتیان
3 سال قبل

خوشحالیم که مفید بوده 🙂

رسول پوریان
رسول پوریان
3 سال قبل

سلام ،از مطالب استفاده کردم . عالیست
ممنون

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  رسول پوریان
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
خوشحالیم براتون مفید بوده

فکور
فکور
3 سال قبل

خیلی مطالبتون مفید بود! ممنون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فکور
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂
تشکر از شما بابت نظراتتون.

فرزان پویا
فرزان پویا
2 سال قبل

سلام وممنون
میخواستم یک پست بذارم مطالب شما را خواندم بسیار مفید بود سپایگزارم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فرزان پویا
2 سال قبل

سلام 🙂 بسیار خوشحالیم که براتون مفید بوده

سید مجید هاشمی
سید مجید هاشمی
1 سال قبل

ممنون مفید بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سید مجید هاشمی
1 سال قبل

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂

آیدین
آیدین
1 سال قبل

عالی بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  آیدین
1 سال قبل

سلام
ممنون که به ما بازخورد می‌دین 🙂

نصراله فریور
نصراله فریور
1 سال قبل

مطالب بسیار مفید و جامع بود.سپاس فراوان

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  نصراله فریور
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

سیروس
سیروس
1 سال قبل

با سلام :از راهنمایی شما بسیار سپاسگذارم.موفق

باشید .

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سیروس
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂
خیلی خوشحالیم که برای شما مفید بوده ?

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دیده‌شدن، افزایش فروش