فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

۱۲ شیوه تبلیغات موثر در فروش که باید بشناسید!

مفاهیم مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۹ اسفند ۱۴۰۲

10 تا از شیوه های تبلیغات موثر در فروش کسب و کار

چند تبلیغ معروف را به یاد دارید که شما را به خرید مجاب کرده باشند؟ به‌اندازهٔ انگشت‌های دست؟

این همان مشکلی است که گریبان اغلب کسب‌وکارها را گرفته است:

تبلیغاتی که هیچ آورده‌ای برای کسب‌وکار ندارند!

دلیل آن هم تا حدودی مشخص است. اغلب کسب‌وکارها برای رسیدن به هدف خود در مسیر اشتباه گام برمی‌دارند.

به همین خاطر هم قرار است ۱۲ روش تبلیغات موثر در فروش را در این مقاله با شما در میان بگذاریم.

اگر آماده‌اید، شروع کنیم!

 

اهمیت تبلیغات درست و صحیح برای افزایش فروش

فرض کنید صاحب برند کفش مردانه، چند میلیون تومان برای تبلیغ در برنامهٔ تلویزیونی مرتبط با سلامت زنان صرف کند. چقدر برای او سود خواهد داشت؟

چه چیزی باعث می‌شود نرخ هزینهٔ تبلیغات آن‌ها منفی شود؟ خیلی ساده است! جایی تبلیغ کرده است که به محصول او نیاز نداشته‌اند. می‌توان حدس زد که هیچ استراتژی مشخصی برای تبلیغ هم نداشته است.

تبلیغات کورکورانه و فله‌ای راه خوبی برای افزایش فروش نیست! از طرفی هم برنامه‌ای که مخاطب زنانه دارد، زمان و مکان مناسبی برای نمایش تبلیغ کفش مردانه نیست.

ضرب‌المثل «هر سخنی جایی و هر نکته مکانی دارد» را که شنیده‌اید؟

حالا این ضرب‌المثل را برای کسب‌وکارها در نظر بگیرید. اگر با تبلیغات انبوه در زمان و مکان نامناسب سراغ افراد بروید، به بیراهه می‌روید! با این کار نه‌تنها باعث آزار مشتری می‌شود، بلکه به شخصیت برندتان هم آسیب می‌زنید.

آموزشگاه کنکوری که می‌رفتم، تخفیف کلاس‌ها و مشاوره‌های خود را تا سه سال بعد، از طریق ایمیل و اس‌ام‌اس همچنان ارسال می‌کرد! آن‌قدر آزاردهنده بود که نه‌تنها شمارهٔ آن‌ها را به فهرست سیاه منتقل کردم، بلکه حتی به دیگران هم آن‌ها را معرفی نکردم.

این مثال‌ها را زدیم که به این موضوع برسیم:

هر تبلیغی را برای رسیدن به هدف مشخصی ساخته‌اند!

اگر قرار است تبلیغ کنید تا بفروشید، باید از مسیر درست بروید. مگر می‌شود با جادهٔ شمال به بندرعباس رسید؟

حالا که اهمیت انتخاب صحیح روش و مسیر  را درک کردید، بیایید روش‌های تبلیغات موثر برای فروش بیشتر را با هم بخوانیم.

ما انواع تبلیغات موثر  را به ۲ شکل دسته‌بندی می‌کنیم تا کار شما راحت‌تر شود:

  • آنلاین
  • آفلاین

مخاطب خود را بشناسید، بودجه را مشخص کنید و در نهایت یک یا چند روش را بر اساس این ۲ موضوع انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات اینترنتی چیست و چه فوایدی دارد؟

فروش بیشتر با ۷ نوع تبلیغ موثر آنلاین

شاید مهم‌ترین مزیت تبلیغات مجازی (آنلاین)، این مسئله باشد که می‌توانید همه‌چیز را اندازه‌گیری کنید؛ بنابراین هر لحظه که احساس کردید کانال درستی را انتخاب نکرده‌اید یا متن تبلیغاتی مشکل دارد، کمپین را اصلاح می‌کنید.

از طرفی، وقتی تبلیغ خودتان  را روی بیلبورد نصب می‌کنید، کار تمام است! هزینهٔ تغییر آن به‌حدی زیاد است که دیگر چاره‌ای به‌غیر از قبول شکست ندارید.

ولی در روش‌های آنلاین، شما می‌توانید کمپین‌های خودتان را در لحظه تغییر دهید. حتی این امکان وجود دارد که کمپین را متوقف کنید تا جلوی ضرر را بگیرید.

در بین تمام روش‌ها هم ۶ روش تبلیغات موثر برای فروش را برای شما جدا کرده‌ایم:

 

۱. با تبلیغات کلیکی یکتانت، فروش بیشتر رو تجربه کنید

چرا کلیکی؟ چون شما فقط به‌ازای هر کلیک کاربر هزینه می‌کنید؛ پس اگر تبلیغ شما را ببیند و روی آن کلیک نکند، چیزی از حساب شما کسر نمی‌شود.

ما در یکتانت، به شما کمک می‌کنیم انواع تبلیغات کلیکی زیر را به‌راحتی اجرا کنید:

  • بنری؛
  • همسان؛
  • پوش نوتیفیکیشن؛
  • محصول.

اما آیا هرکدام در هر حالتی به فروش بیشتر منجر می‌شوند؟ خیر!

بیایید به شما بگوییم چطور با کمک یکتانت، فروش خود را افزایش دهید.

ناگفته نماند که می‌توانید چند کمپین مختلف را در یکتانت هم‌زمان اجرا کنید تا بیشتر از قبل بفروشید.

 

تبلیغات همسان و بنری هدفمند

تبلیغات همسان و همچنین تبلیغات بنری فقط در صورتی به درد فروش می‌خورند که به‌صورت هدفمند اجرا شوند. هدفمند به چه معناست؟ یعنی شما مخاطب را بر اساس چیز مشخصی هدف بگیرید تا تبلیغی به او نشان دهید که به آن نیاز دارد:

  • موضوعی

تبلیغی مرتبط با موضوع کلی صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود. میزان ارتباط تبلیغ با صفحه‌ای که کاربر باز کرده است، شانس شما را برای تبدیل او به مشتری افزایش می‌دهد.

  • کلیدواژه‌ای

تبلیغ سر از صفحه‌های مختلف درنمی‌آورد! یک سری کلیدواژه انتخاب می‌کنید (مثلا رمزارز، بیت‌کوین و ارز دیجیتال) و سپس تبلیغ شما در صفحه‌هایی نمایش داده می‌شود که از این کلیدواژه‌ها در عنوان و متا دیسکریپشن آن استفاده شده باشد.

  • رفتارمحور

رفتار کاربران در این روش زیرنظر گرفته می‌شود. از چه وب‌سایت‌هایی دیدن کرده‌اند؟ آیا به حوزهٔ فعالیت شما علاقه دارند؟ سابقهٔ کاربر نشان می‌دهد که آیا او می‌تواند مخاطبِ هدف شما باشد یا خیر! از طرفی، جنسیت مخاطب چیست؟ در کجا زندگی می‌کند؟

تبلیغات کلیکی عطر و ادکلن

پیشنهاد می‌کنیم همسان را امتحان کنید؛ چون ظاهر آن‌ها تا حد زیادی با ظاهر وب‌سایت هم‌خوانی دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود کاربر حس بدی را که به تبلیغ کسب‌وکارها دارد، از یاد ببرد.

نکته: شما می‌توانید هر ۳ مدل هدفمندی را به‌طور هم‌زمان در یک کمپین تجربه کنید! برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «منظور از مالتی تارگتینگ چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟» را مطالعه کنید.

 

تبلیغات محصول

فرض کنید یکی وارد مغازه شود، چند شلوار را امتحان کند و بدون اینکه چیزی بخرد، با شما خداحافظی کند. بعد از آن هم شما به این فکر کنید که ای کاش، به او تخفیف می‌دادم!

تبلیغات محصول برای همین کار ساخته شده است! با کمک آن، می‌توانید محصول را به مشتریانی نشان دهید که به هر دلیلی آن را بررسی کرده‌اند، اما نخریده‌اند.

تبلیغات محصول مقداد آی‌تی

به ۲ شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • ریتارگتینگ
  • محتوامحور

در تبلیغات ریتارگتینگ، مخاطب تبلیغ همان محصول را با کد تخفیفی یا پیشنهاد خوبی پس از چند روز در سایر وب‌سایت‌ها می‌بیند. یک بار این مسیر را طی کرده است و یک تلنگر باعث می‌‌شود به وب‌سایت شما برگردد و محصول را بخرد.

به جرئت می‌توان گفت که ریتارگتینگ محصول یکی از روش‌های تبلیغات موثر است که نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتری دارد. دلیل آن هم مشخص است! به شما اجازه می‌دهد محصول را به کسی نشان دهید که علاقه یا نیاز خود به آن را یک بار نشان داده است.

ریتارگتینگ به شما کمک می‌کند مشتریان بالقوه را دوباره درگیر و پیشنهاد خودتان را مجدد جلوی چشم آن‌ها ظاهر کنید! این استراتژی می‌تواند فروش شما را دگرگون کند؛ چون افرادی را دوباره هدف می‌گیرید که از قبل به‌ شکلی نشان داده‌اند که قصد خرید دارند.

جو هارولو (مدیر بازاریابی دیجیتال در Tao Digital Marketing)

از طرفی هم ما به‌تازگی، سرویسی جدید را به‌نام «تبلیغات محتوامحور» به پنل خود اضافه کردیم. در این روش، تبلیغ محصول شما در محتوایی نمایش داده می‌شود که ارتباط معنایی زیادی با آن دارد.

مثلاً فرض کنید تبلیغ «اسپرسوساز صنعتی» در مقالهٔ «مراحل راه‌اندازی کافه» نمایش داده شود. چقدر تاثیر دارد؟ کسی آن مقاله را باز کرده است که به این محصول نیاز دارد؛ بنابراین می‌‌توان انتظار داشت از پیشنهاد شما استقبال کند.

طی تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام دادیم، این روش نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد. از طرفی، به کوکی کاربر و ذخیرهٔ اطلاعات و سابقهٔ او هم نیاز ندارد؛ چون بر اساس محتوای صفحه، تبلیغی مرتبط به‌صورت هوشمند و خودکار نمایش داده می‌شود.

بیایید یک نمونه را با هم ببینیم:

نمونه تبلیغ محتوامحور در سایت چطور

تبلیغات پوش رفتارمحور

تا حالا وقتی وارد وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی شده‌اید، با این پیام روبه‌رو نشده‌اید:

در گذشته، شما برای دریافت آخرین اخبار و پیشنهادها، باید ایمیل یا شماره‌تلفن خود را ثبت می‌کردید؛ ولی حالا، فقط کافی است اجازهٔ ارسال نوتیفیکیشن را به آن‌ها دهید.

حالا شما هم به‌عنوان صاحب کسب‌وکار می‌توانید از همین پوش نوتیفیکیشن برای فروش بیشتر بهره ببرید. چگونه؟ کافی است از تبلیغات پوش رفتار محور ارسالی یکتانت استفاده کنید.

پوش نوتیفیکیشن کافه گلدون

در این روش، مخاطبان را بر اساس ویژگی‌های مختلف مثل رفتاری که تا حالا در وب داشته است، موقعیت مکانی او یا جنسیت دسته‌بندی می‌کنید. پس از آن هم تبلیغی مرتبط برای هر گروه ارسال می‌کنید.

همان برند کفش را در نظر بگیرید. با کمک این روش، می‌تواند آقایان را هدف بگیرد تا به هدف خود یعنی فروش بیشتر برسد. از طرفی هم در مدل ارسالی، شما فقط به‌ازای ارسال‌های موفق هزینه می‌کنید؛ دو تیر با یک نشان! (هزینهٔ بهینه و فروش بیشتر)

برای شروع تبلیغات کلیکی، در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید. پس از آن هم اکانت خود را شارژ کنید. مدیریت هزینه‌های تبلیغات کاملاً برعهدهٔ خودتان است؛ یعنی شما مشخص می‌کنید به‌ازای هر کلیک، چقدر از حساب شما کسر شود. با توجه به نرخ تبدیل خود، می‌توانید پیش‌بینی کنید هدفتان چند کلیک است و بر اساس آن، اکانت را شارژ کنید یا پس از اجرای کمپین تستی، تصمیم بگیرید.

 

۲. تبلیغات در گوگل معجزه می‌کند

اغلب صاحبان کسب‌وکارها سعی می‌کنند با کمک سئو به صفحهٔ اول گوگل برسند؛ ولی شما می‌توانید راه میان‌بر را انتخاب کنید.

گاهی اوقات، کسب‌‌وکار به فروش فوری نیاز دارد و وقت ندارد ماه‌ها صبر کند تا به صفحهٔ نتایج برسد. کافی است در این شرایط، روی تبلیغات در گوگل سرمایه‌گذاری کنید.

تبلیغات در گوگل

این روش یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات موثر به حساب می‌آید؛ چون:

  • به‌محض شروع کمپین، تبلیغ در صفحهٔ نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود؛
  • هزینه به‌ازای کلیک کاربر محاسبه می‌شود؛
  • کاربر مستقیماً به صفحهٔ محصولی مرتبط با عبارتی که جست‌وجو کرده است، منتقل می‌شود؛
  • مردم قبل از هر کاری، از گوگل برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

ولی مهم‌ترین دلیل آن را اجازه دهید جداگانه با شما در میان بگذاریم:

تبلیغ در گوگل می‌فروشد؛ چون کاربر با هدف خریدن محصول یا یافتن سرویسی، عبارت مشخصی را جست‌وجو کرده‌اند.

۶۵ درصد مردم وقتی قصد خرید دارند، روی تبلیغ کسب‌وکارها در گوگل کلیک می‌کنند.

برای مثال، کسی که «خرید کفش مردانه» یا «دوره آنلاین زبان ترکی» را در گوگل جست‌وجو می‌کند، به‌دنبال خواندن مقاله نیست. هدف او خریدن یا یافتن دورهٔ مناسب است.

برای شروع هم دو راه دارید:

  • دانلود ایبوک «راهنمای جامع تبلیغات در گوگل (چگونه با کمک گوگل ادز بیشتر بفروشیم)»
  • سپردن کمپین‌های تبلیغاتی خود به فرست ادز (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت)
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۳. از تبلیغات ایمیلی غافل نشوید

شما می‌توانید از لیست ایمیل خبرنامهٔ خود برای تبلیغات استفاده کنید. این روش هم تا حدود زیادی موثر است؛ چون شما کسی را هدف می‌گیرید که علاقهٔ خود را پیش از این نشان داده است.

البته زمانی موثر است که به‌جا و مناسب از آن استفاده کنید و از ارسال ایمیل‌های زیاد و آزاردهنده خودداری شود.

ایمیل های تبلیغاتی باید عنوانی جذاب و یک کال‌تواکشن (CTA) واضح داشته باشند که از خواننده بخواهد عمل مشخصی را انجام دهد؛ مثلاً خرید محصول.

به این نکته توجه کنید که ایمیل به شما اجازه می‌دهد نظر مشتریان قبلی را هم به مخاطبان خود نشان دهید تا تاثیر بیشتری در تصمیم‌گیری آن‌ها بگذارید. از طرفی هم می‌توانید پیشنهادی وسوسه‌کننده مثل کد تخفیف هم در ایمیل خود بگنجانید.

نکته: بهتر است روی ترس مشتری دست بگذارید! یک مدت‌زمان مشخص برای استفاده از کد تخفیف در نظر بگیرید. سایت باشد یا یک کد تخفیف برای خرید.

می‌توانید به ۲ طریق از ایمیل برای تبلیغات موثر استفاده کنید:

  • در دل خبرنامه، محصول یا خدمت را تبلیغ کنید؛
  • ایمیل جداگانه‌ای حاوی پیشنهادی وسوسه‌کننده ارسال کنید.
مقاله پیشنهادی: تبلیغات موبایلی چیست و چه تاثیری در رشد کسب‌وکارها دارد؟

۴. تبلیغات اینفلوئنسری در شبکه‌های اجتماعی فروش را متحول می‌کند

اینفلوئنسرها افراد تأثیرگذاری هستند که در زمینه‌های مختلفی مثل سبک زندگی، گردشگری، کتاب‌خوانی و… فعالیت می‌کنند.

محبوبیت تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان در حال افزایش است و به یکی اهرم‌های موردعلاقهٔ برندها برای هدف‌گرفتن مشتریان بالقوه تبدیل شده است.

اما این روش چگونه توانست موجب تغییرات قابل‌توجه در استراتژی برندها شود؟

نفوذ این افراد صرفاً محبوبیت آن‌ها نیست. محبوبیت فقط نشان می‌دهد محتوا از طریق این کانال تبلیغاتی به افراد گسترده‌ای می‌رسد؛ اما لزوما نتایج آن را تضمین نمی‌کند.

تأثیر یک اینفلوئنسر شرطی‌کردن تفکر و رفتار خرید مصرف‌کنندگان است؛ بنابراین اگر اینفلوئنسر بگویید این محصول را بخر، مردم آن را می‌خرند. به همین راحتی!

شما برای اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید محتوای خودتان  را برای آن‌ها ارسال کنید یا از آن‌ها بخواهید خودشان در قالب پست یا استوری برای شما محتوا آماده کنند.

همچنین اگر لازم است محصول معرفی شود، باید از قبل محصول را برای اینفلوئنسر موردنظرتان ارسال کنید.

اینفلوئنسرها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  • مگا اینفلوئنسر: بیش از یک میلیون فالور
  • ماکرو اینفلوئنسر: بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون فالور
  • میکرو اینفلوئنسر: بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالور
  • نانو اینفلوئنسر: زیر ۱۰ هزار فالور

کدام اینفلوئنسر برای شما مناسب است؟

جواب این سؤال کاملاً به بودجهٔ شما و البته حجم بازدیدی که از کمپین انتظار دارید، برمی‌گردد.

اگر قصد راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ دارید، سرویس جریان (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) یکی از در دسترس‌ترین سرویس‌هاست که راه ارتباطی شما را بسیار آسان می‌کند.

جریان به شما کمک می‌کند تعرفه‌ها و نرخ تعامل را بررسی و بهترین اینفلوئنسرها را برای همکاری انتخاب کنید. در نهایت، بدون اینکه نیاز باشد به‌صورت مستقیم با اینفلوئنسر صحبت کنید، تبلیغ خود را به دست مخاطب برسانید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۵. سایت‌های واسطه را از یاد نبرید!

آیا تا به‌حال متوجهٔ حضور یک واسطه در زندگی روزمره خود شده‌اید؟ آیا می‌دانستید سوپرمارکتی که بیشتر روزها به آن می‌روید، نوعی واسطه است؟

واسطه‌ها دسترسی به محصولات را برای مشتریان آسان‌تر می‌کنند. با پیشرفت‌های فناوری در حال حاضر و افزایش تعامل دیجیتالی با مشتریان، واسطه‌ها را می‌توان در پلتفرم‌های دیجیتال هم مشاهده کرد.

در ادامه، دو مدل تبلیغ در سایت‌های واسطهٔ ایرانی را بررسی می‌کنیم.

اگر شما هم دوست دارید در سایت‌های واسطه تبلیغ انجام دهید، ادامهٔ مطلب را از دست ندهید.

 

تبلیغ مستقیم در سایت‌های واسطه

در ایران، دو سایت بزرگ دیوار و شیپور به محبوب‌ترین پلتفرم‌های واسطه تبدیل شده‌اند. همهٔ افراد و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند در این سایت‌ها، آگهی رایگان ثبت کنند و از بازدید این سایت‌ها به نفع کسب‌وکارشان بهره ببرند.

فرض کنید شما تعمیرات لوله‌کشی ساختمان انجام می‌دهید. برای جذب مشتری، می‌توانید در سایت شیپور، آگهی رایگان ثبت کنید تا اگر کسی به لوله‌کشی ساختمان نیاز داشت، با شما تماس بگیرد.

چه مزیتی دارد؟

  • مردم سایت‌های واسطه مثل شیپور و دیوار را می‌شناسند؛ ولی ممکن است نه شما را بشناسند و نه به شما اعتماد کنند.
  • نیاز نیست برای پیداکردن مشتری تبلیغ کنید و مشتری از قبل آماده است!

فروش ادکلن در دیوار

تبلیغ کلیکی

برخی فروشگاه‌ها و سایت‌ها مثل دیجی‌کالا و اسنپ‌فود مدتی است شرایط تبلیغات کلیکی را در سایت خود فراهم کردند. تفاوت این تبلیغات با تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید در این است که فقط به کاربران آن فروشگاه نمایش داده می‌شوند.

روش کار به چه شکلی است؟ مخاطب حین گشت‌وگذار در دیجی‌کالا (مثلاً جست‌وجوی محصول یا بررسی یک محصول خاص) با تبلیغ فروشگاه شما مواجه می‌شود. از آنجایی که یا در حال تحقیق دربارهٔ محصول است یا قصد دارد محصولی بخرد، شانس زیادی برای تبدیل او دارید. داستان اسنپ‌فود هم فرقی با دیجی‌کالا ندارد؛ چراکه آن‌ها افرادی هستند که بالاخره به خدمات رستوران‌ها، کافه‌ها و… نیاز دارند. اینجا فقط مسئله این است که جلوی چشم آن‌ها ظاهر شوید یا در نتایج جست‌وجو از دید آن‌ها پنهان بمانید.

به عبارتی، شما کسی را هدف می‌گیرید که تا خرید فقط چند قدم فاصله دارد. برای مثال، تبلیغ ۳ هدفون دیگر به‌عنوان پیشنهاد فروشندگان در صفحهٔ یک محصول مرتبط نمایش داده شده است.

تبلیغات موثر در دیجی‌کالا

یک نمونه تبلیغات در اسنپ‌فود را هم در تصویر زیر ببینید. این تبلیغ به کسی نمایش داده شده که «کافه» را جست‌وجو کرده است.

تبلیغ کافه رستوران در اسنپ‌فود

 

۶. تبلیغات ویدئویی را در برنامه‌های خود بگنجانید

در دنیای شلوغ امروز که تمرکزکردن دشوارتر از گذشته شده است، اکثر کاربران علاقهٔ بیشتری نسبت به ویدئو نشان می‌دهند و دوست دارند به‌جای خواندن، ببینند و بشنوند.

بنابراین تبلیغات ویدیویی در وب‌سایت‌های پربازدید، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مثل آپارات و یوتیوب را دست‌کم نگیرید.

۸۱ درصد افراد می‌گویند ویدئو به آن‌ها کمک کرده تا فروش بیشتری داشته باشند!

حالا شما چند راه دارید:

  • روی علاقهٔ مردم به ویدئو حساب کنید و تبلیغ خود را قبل از ویدئوهای پلتفرم‌هایی مثل آپارات یا سایت‌هایی مثل ورزش۳ نمایش دهید. یکتانت به شما کمک می‌کند دومی را خیلی راحت انجام دهید.
  • تبلیغ جذاب خود را شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا در کانال‌های تلگرامی نمایش دهید. برای انجام این کار هم می‌توانید روی پلتفرم جریان حساب کنید.
  • ویدئوی خود را راهی تلویزیون کنید. در این روش، باید کمی بیشتر خرج کنید و یکی از روش‌های آفلاین به حساب می‌آید. جلوتر، دربارهٔ آن مفصل صحبت خواهیم کرد.

یک تبلیغ ویدئویی جذاب مانند ویروس از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند! مثلاً احتمالاً شما هنوز تبلیغ گلرنگ یا تبلیغ «صبح بود، نون نبود، اسنپ‌فود»  را به یاد دارید.

تبلیغات ویدئویی نه‌تنها فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با مشتری است، بلکه بهترین راه برای نشان‌دادن برتری کسب‌وکار نسبت به سایر رقبا است.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۷ استراتژی تبلیغات مقایسه ای (+ ۶ نمونه)» را مطالعه کنید تا ببینید چگونه می‌توانید از تکنیک مقایسه در آگهی‌های خود، برای فروش بیشتر بهره ببرید.

توصیه: می‌توانید با اضافه‌کردن زیرنویس به تبلیغ، افراد ناشنوا را هم جذب کنید.

بیایید یک نمونه را با هم بررسی کنیم که تیم لوزی برای نمایش در آپارات (قبل از پخش سایر ویدئوها) آماده کرده است:

 

 

۷. با همکاری در فروش زمین بازی را عوض کنید

همکاری در فروش به زبان ساده به‌معنای همکاری با دیگران برای فروش محصول است. در این روش، شما به‌ازای هر فروش، به فروشنده پورسانت می‌دهید.

چطور اجرا می‌شود؟ لینکی اختصاصی به هر شخص می‌دهید. پس از اینکه کسی از طریق آن لینک محصول را خرید، سهم معرفی‌کننده را هم می‌دهید.

این روش را می‌توانید به شکل‌های مختلف اجرا کنید. برای مثال، سیستم همکاری در فروش را به‌صورت اختصاصی در سایت راه بیندازید. مثل همان کاری که دیجی‌کالا کرده است.

می‌توانید لینک‌های اختصاصی برای اینفلوئنسرها بسازید تا آن‌ها در طول سال، محصول شما را بفروشند و پورسانت بگیرند.

ولی یک راه آسان‌تر هم برای شما داریم: استفاده از خدمات پلتفرم‌های همکاری در فروش مثل چاوش. با کمک پلتفرم چاوش (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت)، شما دیگر نیاز نیست به‌دنبال فردی بگردید که برای شما تبلیغ کند و پورسانت بگیرد. از طرفی، فقط زمانی برای تبلیغات خرج می‌کنید که محصول شما فروخته شود.

شما با کمک چاوش می‌توانید لینک اختصاصی خود را بسازید و گزارش دقیقی در اختیارتان گذاشته می‌شود تا عملکرد کمپین را زیر نظر بگیرید.

برای نمونه، تاملند برای فروش دوره‌ها و تبلیغات کلاس کنکور خود به سراغ چاوش رفته است. اگر کسی از طریق این تبلیغ، در دورهٔ تاملند شرکت کند، مبلغ مشخصی به حساب صاحب سایت چطور واریز می‌شود؛ بازی ۲ سر برد ?

همکاری در فروش یکی از راه‌های تبلیغات موثر در فروش

شیوه‌های تبلیغات موثر آنلاین را با هم بررسی کردیم؛ ولی آیا باید قید دنیای آفلاین را بزنیم؟ خیر! در بخش بعدی، به شما می‌گوییم چگونه از روش‌های آفلاین برای افزایش فروش بهره ببرید.

۵ روش تبلیغات مؤثر آفلاین برای افزایش فروش

تبلیغاتی که به اینترنت نیازی ندارد و عموم مردم را دربرمی‌گیرد، در دسته‌بندی سنتی یا آفلاین قرار می‌گیرند.

شاید باورتان نشود! شواهد حاکی از آن است که مردم هنوز به تبلیغات آفلاین بیشتر اعتماد می‌کنند؛ چون آن‌‌‌ها  را معتبرتر می‌دانند!

به همین دلیل است اغلب کسب‌وکارهای بزرگ در هر ۲ کانال (هم آفلاین و هم آنلاین) فعالیت می‌کنند. تبلیغات آفلاین هم همیشه گران نیست؛ مثلاً ارسال پیامک!

بیایید ۵  روش موثر را با هم بررسی کنیم:

 

۱. با کمک دیگران تبلیغ کنید

برای اینکه دیگران شما را تبلیغ کنند، چند راه دارید. اولین راه، تبلیغات دهان‌به‌دهان است. در این حالت، مشتری به‌صورت خودجوش و بدون اینکه پولی از شما بگیرد، محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهید، تبلیغ می‌کند.

از نظر تاثیرگذاری، این مدل تبلیغات کسب‌وکار، پربازده‌ترین روش است؛ ولی یک ایراد بزرگ دارد: به‌طور کامل در گرو تجربه مشتری است.

به همین خاطر، در دستهٔ روش‌های زودبازده قرار نمی‌گیرد و باید برای اینکه تجربهٔ خوبی رقم بزنید، به موارد مهمی مثل خدمات مشتری، پشتیبانی، مشاوره و… در طول ارتباط خود با مشتری توجه کنید.

یک راه دیگر دارید تا بتوانید مشتریان را به معرفی محصول یا خدمت خود ترغیب کنید: دادن پاداش به‌ازای هر معرفی.

در این حالت، معرفی‌کننده همان مشتری شماست؛ با این تفاوت که به‌ازای هر مشتری چیزی دریافت می‌کند و دیگر خبری از تبلیغ رایگان نیست. پاداش می‌‌تواند نقدی باشد؛ ولی بهتر است تخفیفی برای خرید محصول در نظر بگیرید تا بتوانید از این طریق، بیشتر بفروشید.

سومین راه برای کمک‌گرفتن از مردم هم تهاتر مشتری است. به سراغ کسب‌وکارهایی بروید که مشتری آن‌ها تفاوت چندانی با شما ندارد. برای مثال، کافه‌ها برای فروش و جذب مشتری، می‌توانند با هتل‌ها، آژانس‌های گردشگری یا حتی چاپ و تکثیر دانشگاه همکاری کنند.

شما آن‌ها را به مشتریان خود و آن‌ها شما را به مشتریانی که دارند، معرفی می‌کنند. می‌توانید در این حالت، به‌ازای هر مشتری هم پاداشی به آن‌ها دهید یا فقط در حد مبادلهٔ مشتری باشد.

بد نیست بدانید مردم بیشتر از اینکه حرف خود کسب‌وکار را قبول کنند، به پیشنهاد کسی از جنس خودشان توجه می‌کنند؛ بنابراین تبلیغات شفاهی را جدی بگیرید!

تبلیغات شفاهی، بهترین تبلیغ باربری

برای نمونه طبق آمار، ۵۰ درصد مراجعه‌کننده‌های مطب از طریق بیمارهای فعلی با مطب پزشکان آشنا شده‌اند. جالب اینجاست که سهم پزشکان متخصص بیشتر از دکترهای عمومی بوده است و همین مسئله نشان می‌دهد چقدر حرف دیگران در تصمیم‌گیری‌های مهم نقش دارد.

مقاله پیشنهادی: ۱۸ نمونه متن پیامک تبلیغاتی برای آژانس هواپیمایی

۲. تبلیغات تلویزیونی را در زمان مناسب نمایش دهید!

نمایش تبلیغ در تلویزیون همچنان یکی از روش‌های تبلیغات موثر است؛ چون:

  • طیف وسیعی از مخاطبان را هدف می‌گیرد؛
  • می‌توانید نحوهٔ عملکرد محصول یا خدمت را نشان دهید؛
  • چشم، گوش و قلب مخاطب را در یک لحظه هدف می‌گیرید.

ولی گران است! معمولاً هزینهٔ آن هم متفاوت است؛ چون پای پارامترهایی مثل:

  • مدت‌زمان تبلیغ؛
  • برنامهٔ تلویزیونی پخش‌کنندهٔ تبلیغ؛
  • سراسری یا محلی بودن کانال؛
  • پخش در چند کانال یا یک کانال.

در میان است.

برای نمایش تبلیغ در برنامه‌های پرمخاطب، نمایش آگهی برای یک محصول عمومی مانند خوراکی که نظر همهٔ اقشار را به خود جلب می‌کند، موثر است.

مثلاً برای قبل از پخش مسابقهٔ فوتبال، تبلیغ «پفیلا برای تماشای فوتبال» برای اغلب افراد با سنین متفاوت جذاب است.

حال اگر بخواهیم در شبکه‌‌های استانی تبلیغ کنیم، جامعهٔ هدف از سطح ملی به سطح استانی می‌رسد.

این روش برای کسب‌وکارهای محلی مثل مبل‌فروشی، گل‌فروشی، مطب دندان‌پزشکی، قالی‌شویی و حتی ابزارفروشی مناسب است. البته ممکن است کسب‌وکارهایی بزرگی مثل اسنپ هم از این در وارد شوند. آن‌ها حضور خود را در هر شهر به این طریق اعلام می‌کنند تا توجه مردم را جلب کنند.

نمایش تبلیغ در شبکه‌های محلی هم شکل‌های مختلفی دارد. می‌توانید اسپانسر یک برنامهٔ مرتبط با کسب‌وکارتان شوید یا مستقیماً تبلیغ کنید. مثلاً مبل‌فروشی می‌تواند با تامین مبل موردنیاز برنامه تبلیغ کند.

نکته: تبلیغات مخفی در فیلم و سریال‌ها هم به‌مرور زمان روی ناخودآگاه مردم تاثیر می‌گذارد. مثلاً کافی است در قسمتی از سریالی پربیننده، ناهار را در رستوران شما بخورند یا بازیگر سریال محبوب مردم از محصول شما استفاده کند.

مقاله پیشنهادی: با بهترین روش‌های تبلیغ رستوران آشنا شوید!

۳. برای کمپین‌های فروش ویژه، از بیلبوردها بهره ببرید

تبلیغات سطح شهر و خارج از خانه را نادیده نگیرید. هرچند که بیلبورد برای افزایش آگاهی از برند مناسب است؛ اما برای فروش‌های ویژه و حراج‌ها، از بیلبورد غافل نشوید.

چنین تبلیغ‌هایی سبب می‌شوند افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. بد نیست بدانید که تحقیقات نشان داده افرادی که این نوع تبلیغ‌ها  را می‌بینند، ۱۷ درصد شانس بیشتری دارند تا با آن برند در موبایل درگیر شوند.

آیا می‌دانید برای کمپین‌های بیلبورد در سطح شهر چه نکاتی را باید رعایت کنید؟
0
به نظر شما، چه چیزی باعث می‌شود یک بیلبورد در تصمیم‌گیری خرید مخاطبان خود تاثیر بگذارد؟x
  • تمرکز روی پیاده‌سازی طرح‌های گرافیکی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز باشد. به این فکر کنید که مردم با سرعتی زیاد از بیلبورد عبور می‌کنند؛ بنابراین در چندثانیه‌ای که راننده آن را می‌بیند، باید طرح روی بیلبورد و پیام آن را متوجه شود.
  • نام برند و آدرس سایت را در بیلبورد برجسته (بولد) کنید.
  • شعار روی بیلبورد باید جذاب و گیرا باشد که در ذهن مخاطب بماند.
  • بیلبوردهای شهری باید از هر زاویه‌ای دید کافی داشته باشد؛ مثلاً بالای سر پل عابر پیاده در مرکز شهر!
  • یک پیشنهاد وسوسه‌کننده و قانع کننده برای مخاطب ایجاد کنید؛ مانند فروش ویژه محصولات تبرک با 40 درصد تخفیف فقط تا پایان اسفندماه.
  • نوشتن متن بیلبورد و CTA را به یک کپی‌رایتر حرفه‌ای بسپارید.

از آنجایی‌ که قراردادهای بیلبورد معمولاً هر ۳ ماه یک‌ بار عوض می‌شود، برای کسب‌وکارهایی که اغلب کمپین‌های خود را به‌‌صورت هفتگی یا ماهانه تغییر می‌دهند، این روش سودمندی نخواهد بود.

بیلبوردها را برای مثال اگر در حوزهٔ صنایع است، در اطراف و ورودی‌های شهرک‌های صنعتی که امکان دسترسی مشتریان شما به آن وجود دارد، نصب کنید.

اگر در زمینهٔ رفاه عمومی نظیر پوشاک، دندان‌پزشکی، تورهای مسافرتی است، مرکز شهر، مراکز خرید، خیابان‌های اصلی، اتوبان‌های داخل شهر، مکان‌های مناسبی برای نصب بیلبورد است.

تبلیغات موثر علی‌بابا

۴. با ارسال هدفمند یا منطقه‌ای پیامک بیشتر بفروشید

اکثر پیام‌های تبلیغاتی که برای افراد ارسال می‌کنید، خوانده می‌شود؛ اما چه کاری انجام دهیم که پیامک‌های ما به درد بخور باشند؟

یک لیست از مخاطبانتان تهیه کنید. آن‌ها را بر حسب منطقه یا محصولاتی که دوست دارند در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید.

با گروه‌بندی افراد منظم و با برنامه حرکت می‌کنید. باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطب نمی‌شوید. همچنین چون همیشه برای آن‌ها پیام نمی‌فرستید، پیامتان نظرشان را بیشتر جلب می‌کند.

مثال: فرض کنید یک فروشگاه لباس زنانه و مردانه دارید. مخاطبانتان را به شکل زیر گروه‌بندی کنید:

  • ارسال پیامک حراج کل لباس‌های فروشگاه به همهٔ مخاطبین؛
  • فرستادن اس‌ام‌اس حاوی کد تخفیف لباس‌های مردانه برای آقایان؛
  • ارسال پیامک کد تخفیف لباس‌های زنانه برای بانوان؛
  • فرستادن اس‌ام‌اس برای افراد با پیش‌شماره اصفهان برای خرید به‌صورت حضوری؛
  • ارسال پیامک منطقه‌ای برای هدف‌گرفتن افرادی که در محله‌های اطراف شما زندگی می‌کنند.

این گروه‌ها به بازاریابی شما جهت می‌دهد و شما با یک جادهٔ مه‌آلود طرف نیستید. همه‌چیز واضح و روشن است.

برای هر کمپین با توجه به هدف، لیست مرتبط را انتخاب می‌کنید. این گروه‌بندی برای شما چند مزیت دارد:

  • وقت همه کاربران را با پیام نامربوط تلف نمی‌کنید؛
  • هزینه‌هایتان را مدیریت می‌کنید و فقط برای افراد هدف ارسال می‌کنید؛
  • ارسال به لیست هدف چه نتیجه‌ای دارد؟ فروش بیشتر.

ارسال پیامک تبلیغاتی در همهٔ کسب‌‌وکارها کاربرد دارد؛ از یک برند کوچک گرفته تا برندهای بزرگ. ارسال کد تخفیف، قرعه‌کشی، اطلاع‌رسانی دربارهٔ محصولات جدید یا تورهای لحظه‌ آخری، اطلاع‌رسانی دربارهٔ حراج محصولات در آخر فصل، همگی به فروش بیشتر منجر می‌شوند.

متن پیامک تبلیغاتی برای سفر و گردشگری

این پایان ماجرا نیست! فرض کنید فردی از وب‌سایت شما گلدانی بخرد. می‌توانید چند روز بعد، او را به خرید استند و پایهٔ گلدان هم تشویق کنید. کافی است یک پیامک جذاب برای او بفرستید.

یا کسی را که از فروشگاه شما پیراهنی خرید کرده است، در نظر بگیرید. می‌توانید پیامکی ارسال کنید که او را به خریدن شلواری مناسب با آن پیراهن تشویق کند.

یکتانت به شما کمک می‌کند ارسال پیامک انبوه را هدفمند و بدون نیاز به خرید پنل، بانک شماره و خط اختصاصی تجربه کنید. برای این کار، کافی است همین حالا در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از شارژ اکانت، به ۳ شکل پیامک ارسال کنید:

  • موقعیت مکانی مخاطب (به‌صورت زنده)
  • ویژگی‌های رفتاری و علایق مخاطب (مثل خریداران لوازم آرایشی و بهداشتی)
  • شغل و صنف (مثل کسانی که در حوزهٔ ارز دیجیتال کار می‌کنند)

بازاریابی هدفمند پیامکی با کمک یکتانت

از دیگر امکانات پنل یکتانت هم می‌توان به ارسال لینک در پیامک و کوتاه‌کردن خودکار آن، گزارش دقیق و هزینه به‌ازای پیامک تحویل‌داده‌شده اشاره کرد.

۵. تبلیغات چاپی مثل تراکت هنوز هم کارساز است!

تبلیغات چاپی در جامعه دست‌به‌دست می‌شوند. ضمن آگاهی از برند موجب می‌شود مشتریان جدیدی که در دیگر کانال‌های ارتباطی شما را پیدا نکرده بودند، جذب برند شما شوند.

در این روش هم هدفمند‌بودن حرف اول را می‌زند. یک متخصص زنان را در نظر بگیرید.

او می‌تواند یک بروشور در خصوص چکاپ سرطان سینه تهیه کند. این بروشورها را می‌تواند در اختیار داروخانه‌ها و مراکز بهداشت بگذارد تا به مراجعه‌کنندگان خود بدهند.

همچنین می‌تواند بروشور را در مطب خود هم توزیع کند. احتمالاً این بروشور را هر بیمار به سایر اطرافیان خود می‌دهد.

حالا کافی است در این بروشور، خدمات خود را هم تبلیغ کند؛ مثل همان خبرنامهٔ ایمیلی!

از طرفی هم می‌توانید روی پخش تراکت برای فروش بیشتر حساب کنید. برای مثال، یک تخفیف برای کسی در نظر بگیرید که هنگام خرید، تراکت خود را تحویل دهد.

۱۲ روش کاربردی را با هم بررسی کردیم؛ ولی زمانی موفق می‌شوید که از اصول تبلیغات موثر غافل نشوید! پس بخش بعدی را هم حتماً بخوانید!

مقاله پیشنهادی: با انواع کمپین های گوگل ادز آشنا شوید!

۳ اصل مهم در انتخاب روش تبلیغ مؤثر در فروش

چه تبلیغات آفلاین باشد و چه آنلاین، حقیقت این است که همهٔ کمپین‌های تبلیغاتی دارای تعدادی ویژگی مشترک‌اند. بیایید 3 اصل مهم  را بررسی کنیم:

 

۱. هدفتان  را مشخص کنید

تعیین هدف باید همیشه در اولویت باشد؛ چون اساس کل استراتژی شما خواهد بود. به‌طور کلی هدف باید ۴ ویژگی زیر را داشته باشد:

  • زمان آن مشخص باشد

هدفی که تعیین می‌کنید، باید برای یک مدت‌زمان مشخص باشد. مثلاً یک چشم‌انداز ۶ ماهه یا یک ساله داشته باشد تا به نتیجه برسد.

به زبان ساده‌تر، شما می‌خواهید به فروش بیشتر برسید، ولی در چه مدت‌زمانی؟ ۱ ماه، ۲ ماه یا ۱ هفته؟

  • واقع‌بینانه

اگر شما یک کسب‌و‌کار کوچک با بودجهٔ محدودید، هدف برای تبدیل‌شدن به برند اول در کشور، آن‌هم در عرض ۶ ماه، نه واقع‌بینانه است و نه به احتمال زیاد، امکان‌پذیر.

  • مشخص

باید بدانید از چه طریقی می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید! درست است هدف شما فروش بیشتر است، ولی این یک هدف کلی است که شما را به آخر راه نمی‌رساند. آیا می‌خواهید با تبلیغات پیامکی، فروش خود را افزایش دهید یا از طریق پخش تراکت؟

  • قابل‌اندازه‌گیری

مشخص کنید که می‌خواهید فروش خود را چند درصد افزایش دهید؛ ۱۰ درصد یا ۵۰ درصد؟

با این تفاصیل، هدفی مثل هدف زیر مشخص کنید:

می‌خواهم فروش خودم را طی ۱ ماه، از طریق اینفلوئنسرها، تبلیغات در گوگل و همچنین سرویس محتوامحور یکتانت، ۲۰ درصد افزایش دهم.

۲. بدانید مخاطبِ هدف کیست

هر برند دارای مخاطب هدف یا مشتری ایدئال است که سعی در جذب آن دارد. هرچه تبلیغات شما بر روی یک مخاطب خاص متمرکزتر باشد، موثرتر است.

محتوای پیام‌های تبلیغاتی شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که احساسات و نیازهای مخاطبان شما را هدف بگیرد.

بگذارید خیال شما را راحت کنیم: اگر سعی نکنید نوع خاصی از افراد را جذب کنید، تبلیغ شما هیچ آورده‌ای نخواهد داشت!

بزرگترین اشتباه هنگام تبلیغات برای فروش هم در همین مرحله رخ می‌دهد؛ چراکه اغلب کسب‌وکارها سعی می‌کنند محصول خود را به تمام افراد جامعه بفروشند.

مقاله پیشنهادی: بهترین تبلیغات کفش کدام است؟ (بررسی ۱۲ روش + ۲۰ نمونه متن تبلیغ)

۳. بودجهٔ تبلیغات را همان اول تعیین کنید

قبل از تعیین یک بودجه، باید بفهمید که در تلاش هستید تا به چه چیزی برسید. بودجهٔ تبلیغاتی تخمینی از هزینه‌های تولید و نمایش تبلیغ‌های یک شرکت در یک دورهٔ زمانی معین است. مهم‌تر از آن، این پولی است که یک شرکت مایل است برای دستیابی به اهداف خود کنار بگذارد.

به همین خاطر، ابتدا بودجه را مشخص کنید و سپس کانال‌هایی را که با بودجهٔ شما همخوانی دارند، انتخاب و برای کمپین برنامه‌ریزی کنید.

برای فروش بیشتر، تبلیغات در گوگل را به یکتانت بسپارید.

برای فروش بیشتر، تبلیغات در گوگل را به یکتانت بسپارید.

شروع تبلیغات arrow-left


۳ اصل مهم بالا به شما کمک می‌کنند بهترین راه تبلیغات کسب‌وکار را انتخاب کنید؛ ولی چگونه تبلیغ کنیم تا برنده شویم؟ دربارهٔ این موضوع تا حالا نکاتی را با شما در میان گذاشتیم؛ ولی اگر موافق باشید، جزئیات بیشتری را در بخش بعدی با هم بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی پوشاک و لباس در سال ۱۴۰۲

چگونه تبلیغ کنیم تا نتیجهٔ مثبت بگیریم؟

بعد از اینکه بازار را به‌خوبی شناختید، مشخص کردید چه مخاطبی و چقدر بودجه دارید، برای این مرحله یعنی نتیجه‌گرفتن از تبلیغات به‌خوبی آماده می‌شوید.

بیایید ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم:

 

۱. مطمئن شوید تبلیغات در راستای استراتژی جایگاه‌یابی شماست

در مقالهٔ «مدل بازاریابی STP چیست (پیشنهاد جذاب کاتلر!)»، دربارهٔ جایگاه‌یابی مفصل صحبت کردیم. استراتژی جایگاه‌یابی شماست که مشخص می‌کند چه تفاوتی با رقبا دارید و قرار است چگونه در ذهن مشتریان جا خوش کنید.

وقتی در مسیر همین استراتژی قدم بردارید، می‌دانید:

  • مخاطبِ هدف شما کیست
  • چه مزایایی را باید برجسته کنید
  • روی کدام ویژگی‌های محصول دست بگذارید
  • چرا از بقیه بهترید

هر تفاوت و تمایزی نمی‌تواند به اشغال جایگاهی اختصاصی و قدرتمند در ذهن مخاطبان منجر شود. تفاوت و تمایز باید برای مخاطب فایده داشته و برای شما سودآور باشد.

تبلیغات شما هم نباید در مسیر مخالف استراتژی جایگاه‌یابی کسب‌وکارتان باشد. چرا؟ اجازه دهید یک مثال بزنیم.

وقتی قیمت محصولی خیلی پایین باشد، مردم دربارهٔ کیفیت آن شک می‌کنند. حالا اگر استراتژی جایگاه‌یابی شما به‌دست‌آوردن «باکیفیت‌ترین محصول با عمر طولانی» در ذهن مشتری باشد، چه مشکلی پیش می‌آید؟

چنین تبلیغاتی که روی قیمت بسیار پایین محصول مانور می‌دهند، باعث می‌شوند شما هرگز به این جایگاه دست پیدا نکنید؛ چون مردم آن را باکیفیت نمی‌بینند و فقط به چشم محصولی ارزان به آن نگاه می‌کنند که کار را راه می‌اندازد!

مقاله پیشنهادی: نحوه تبلیغ تور لحظه آخری + ۱۰ نمونه متن پیامکی جذاب

۲. جایی باشید که مخاطب شما در آن زندگی می‌کند

در همین مقاله، به ۱۲ روش مختلف اشاره کردیم؛ ولی آیا تمام مردم را می‌توان با یک روش هدف گرفت؟ خیر! مثلاً‌ اگر مخاطبِ هدف شما قشر جوان باشد، شانس زیادی در تبلیغات تلویزیونی نخواهید داشت.

در نقطهٔ مقابل، اگر قرار است قدیمی‌ها (میان‌سال‌ها و سال‌مندان) را هدف بگیرید، تبلیغات سنتی باید اولویت اول شما باشد؛ به‌خصوص تلویزیونی، بیلبوردی و رادیویی.

تا حالا به تبلیغات کاله و میهن دقت کرده‌اید؟ کاله بیشتر در کانال‌های دیجیتال حضور دارد و میهن سنتی‌ها را برای خود برداشته است. شاید دلیل اصلی آن محصولات متفاوت کاله باشد که به مخاطبی جوان نیاز دارند.

وقتی بدانید مخاطب شما کیست، به‌خوبی می‌دانید آن‌ها را کجا پیدا کنید؛ بنابراین به این نگاه نکنید فلان رقیب شما کلی پول برای بیلبوردها خرج کرده است!‌ به این توجه کنید چه می‌خواهید و چه افرادی برای شما سودآور است و سپس تبلیغ را ببرید جایی که آن‌ها زندگی می‌کنند.

 

۳. محتوای تبلیغاتی ساده باشد

اغلب آدم‌ها حتی در به‌خاطرسپردن اسم مشکل دارند و چه برسد محتوای تبلیغاتی پیچیدهٔ شما! چند نکته دربارهٔ پیامی که می‌خواهید از طریق پل تبلیغات منتقل کنید، وجود دارد:

  • به‌گونه‌ای بنویسید که هرکسی آن را بفهمد تا خیلی زود به خاطر بسپارد
  • در راستای هدفی باشد که دارید
  • درد مخاطب را هدف بگیرید

در تبلیغات آنلاین و چاپی، عنوان حرف اول را می‌زند. سایر عناصر تبلیغ باید از عنوانی که انتخاب می‌کنید، به‌طور کامل پشتیبانی کنند.

از طرفی، شما باید به این مسئله فکر کنید که می‌خواهید مردم چه کاری انجام دهند؟ شما دوست دارید بفروشید، پس باید از عبارت‌هایی مرتبط با آن استفاده کنید:

  • تضمین اصالت کالا
  • فرصت محدود
  • فرصت تکرارنشدنی
  • ۳۰ درصد تخفیف
  • ارسال رایگان

همچنین می‌توانید روی ویژگی‌های محصول یا دموی محصول (نسخهٔ آزمایشی) دست بگذارید تا مخاطب را جذب کنید.

برای نمونه، به تبلیغ‌های زیر نگاه کنید. هرکدام از متنی تاثیرگذار در فروش استفاده کرده‌اند. مثلاً‌ جانبی از اصل تایید اجتماعی استفاده کرده است: پرفروش‌ترین. علاوه بر این، از دیگر عبارت‌ها و جملات تاثیرگذار در تبلیغات غافل نشده است: بهترین قیمت.

تبلیغ رفع لک‌های پوستی هم به سراغ عبارت‌ها و کلماتی مثل «با یک محلول» (راهکار ساده)، «سریع‌ترین زمان» (راهکاری فوری) و «لک‌های پوستی را درمان کنید» (درد و مشکل مشتری) رفته است.

تبلیغات موثر در فروش به‌شکل همسان

نکتهٔ مهم:

اگر می‌خواهید با تبلیغات بفروشید، تبلیغ شما نباید فقط کلیک‌خور باشد! مثلاً اگر از عبارت‌هایی مثل «تضمین اصالت کالا»، «ارسال رایگان کالا» یا «ضمانت‌نامه کتبی» در عنوان استفاده می‌کنید، واقعاً به آن عمل کنید.

اجازه دهید به یکی از تجربه‌های بد خودمان اشاره کنیم. عنوان تبلیغ «به ۳ سوال جواب بده و آیفون ۱۳ ببر!» بود. تصویر تبلیغ هم یک گردونهٔ جذاب انتخاب شده بود که از عنوان پشتیبانی می‌کرد.

ولی اصل مشکل زمانی شروع شد که در لندینگ پیج یک مسیر طولانی برای ما تعریف شده بود تا به گردونه برسیم. همین شد که دیگر ادامه ندادیم و آن برند هم از چشم ما افتاد! سعی کنید همه‌چیز تبلیغ به‌گونه‌ای طراحی شود که مخاطب احساس نکند شما قصد دارید او را فریب دهید.

مقاله پیشنهادی: ۱۳ روش تبلیغ کلاس های آموزشی + ۱۵ نمونه متن تبلیغ دوره و کلاس‌های آموزشی

۴. استایل خاص و ثابتی داشته باشید

تبلیغات اسنپ‌فود یا خود اسنپ را به خاطر دارید؟ چرا؟ استایل تمام تبلیغات آن‌ها ثابت بوده است و حداقل در ۲۴ ماه اخیر تغییر نکرده است.

اگر می‌خواهید مخاطب شما گیج نشود، شما را بشناسد و خیلی زود در کنار سایر تبلیغ‌ها به چشم بیایید، حداقل یک سال به استایل خود دست نزنید. اجازه دهید مخاطب هر کجا که شما را دید، بداند شمایید.

تبلیغات موثر در فروش اسنپ‌فود

۵. همان چیزی باشید که می‌گویید

اگر در تبلیغات می‌گویید شما «بهترین» گزینه‌اید، باید واقعاً بهترین باشید. تبلیغات شما نباید با محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، تضاد داشته باشد.

هر اختلافی بین گفته‌های شما در تبلیغات و واقعیت، باعث می‌شود چند پله به عقب برگردید یا حتی از میدان رقابت حذف شوید؛ بنابراین دقیقاً بدانید چه مزیتی دارید و روی آن مانور دهید.

تایید اجتماعی یا گواهی‌نامه‌های مرتبط را ارائه کنید تا مطمئن شوید مخاطب حرف شما را باور خواهد کرد. برای مثال، با چند مشتری خود صحبت کنید و تجربهٔ آن‌ها را در قالب ویدئو در اختیار دیگران بگذارید.

مخاطب باید بفهمد شما واقعاً به او کمک خواهید کرد. برخی ادعاها مثل «ارزان‌ترین» یا «پیشنهاد ویژه» خطرناک‌ترند؛ چون خیلی راحت رقبا می‌توانند شما را به مشکل بیندازند.

به همین خاطر است که در استراتژی جایگاه‌یابی به این مسئله توجه کنید روی تمایزی دست بگذارید که دیگران نتوانند آن را تکرار کنند.

خب، حالا چاره چیست؟ وقتی روی «ارزان‌ترین» مانور دادید، می‌توانید چنین عبارتی را در تبلیغات بگنجانید: اول قیمت بگیر، بعد بخر! یک عبارت جذاب دیگر هم که به‌تازگی زیاد می‌بینیم، «اگه ارزون‌تر پیدا کردی، پولت رو پس بگیر!» است.

خلاصه بگوییم، گفتن این مسئله که «پیشنهاد ویژه» است، فایده ندارد. باید واقعاً ویژه و خاص باشد تا نتیجه بگیرید.

مثلاً در یکی از تبلیغات، از عبارت «۱۰ درصد زیر قیمت بازار» استفاده شده است. اگر واقعاً زیر ۱۰ درصد نباشید، چه اتفاقی می‌افتد؟ هزینهٔ تبلیغات دود می‌شود.

تمام این موارد رو گفتیم که به این مسئله برسیم: در تبلیغات همان چیزی باشید که هستید!

 

۶. از مخاطب خود بخواهید کاری انجام دهد

مخاطب را به حال خودش رها نکنید! او مراحل زیر را تا اینجا طی کرده است:

توجه او با عنوان جلب شده است

با خواندن توضیحات (متن تبلیغ) به پیشنهاد شما علاقه پیدا کرده است

لندینگ پیج را بررسی کرده است و اسنادی که برای ثابت‌کردن ادعای خود ارائه کردید، دیده است

خب حالا چه کند؟ البته این مراحل در سایر تبلیغات مثل پیامکی یا تبلیغات ویدیویی متفاوت است و همه در یک تبلیغ انجام می‌شود؛ ولی باز هم مخاطب را باید به انجام کاری دعوت کنید.

به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • به فروشگاه شما بیاید
  • با شما تماس بگیرد
  • فرم پر کند تا با او تماس بگیرید
  • به سایت شما سر بزند

نکته: اگر قرار است به فروشگاه بیاید، حتماً آدرس، ساعت‌های کاری و شماره‌تلفن را واضح و مشخص ارائه کنید.

می‌خواهید مخاطب حتماً عمل موردنظرتان را انجام دهد؟ موارد موردنیاز را در اختیار او بگذارید. برای مثال، اگر می‌خواهید محصول را بخرد، قیمت باید مشخص باشد؛ همچنین مخاطب باید بداند چه روش‌هایی برای پرداخت دارید. مثلاً می‌تواند از اعتبار اسنپ خود استفاده کند؟ خرید قسطی چطور؟ سومین مورد هم نحوهٔ ارسال کالاست. حتماً آن را در اطراف کال‌تواکشن (CTA) بگذارید.

نمونه کال‌تواکشن خوب

۷. حرفه‌ای به نظر برسید

گفتیم تبلیغ شما باید در راستای استراتژی جایگاه‌یابی باشد. کسب‌وکاری که به‌دنبال اشغال جایگاه لوکس در ذهن مشتری است، نباید از تصاویر دم‌دستی و بی‌کیفیت استفاده کند.

برای مثال، هاکوپیان از بنر تبلیغاتی زیر برای جذب مشتریان خود استفاده کرده است. رنگ مشکی آن‌ها انتخاب خوبی برای نشان‌دادن لوکس‌بودن محصولی است که ارائه می‌کنند. از طرفی، تبلیغ آن‌ها در بین سایر بنرها به‌خوبی به چشم می‌آید.

بنر تبلیغاتی هاکوپیان

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، نیاز نیست حتماً از متخصصان و طراح‌های گرافیک حرفه‌ای استفاده کنید. فقط کافی است تبلیغی خاص، شیک و متفاوت آماده کنید که نه‌تنها به‌درستی خوانده شود، بلکه باعث شود حرفه‌ای به نظر برسید.

این مسئله در طراحی لندینگ پیج تبلیغات هم نقش پررنگی دارد. یک کلام! هرچیزی که باعث شود مخاطب احساس کند شما کسب‌وکاری غیرحرفه‌ای هستید، به ضررتان است؛ از تصویر تبلیغ گرفته تا فونت و چیدمان لندینگ پیج!

در صورتی که نمی‌توانید محتوای تبلیغاتی را خودتان آماده کنید، همکاری با نیروهای متخصص به‌صورت پروژه‌ای گزینهٔ ارزان‌تری از استخدام تمام‌وقت آن‌هاست.

 

۸. امتحان کنید

در تبلیغات آفلاین دست شما باز نیست و اگر کمپینی اجرا شد، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد؛ ولی در تبلیغات آنلاین، شما می‌توانید هر زمان که اراده کردید، همه‌چیز را عوض کنید.

به همین خاطر، سعی کنید تبلیغ‌های مختلف را تست کنید. مثلاً‌ می‌توانید چند عنوان را امتحان کنید یا به سراغ تصاویر مختلف بروید تا ببینید کدام‌یک مشتری بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

۹. بهینه‌سازی را جدی بگیرید

باز هم این یک مورد برای تبلیغات دیجیتال است و نه سنتی!‌ نتایج کمپین خود را مدام رصد کنید. ببینید کدام نمایش‌دهنده برای شما مفید بوده است؟ تبلیغات چند بار نمایش داده شده است؟ چند نفر روی تبلیغ کلیک کرده‌اند و چند نفر محصول را خریده‌اند؟

این‌قدر آمار را بالاوپایین کنید تا بفهمید چه چیزی باعث شده است فروش از طریق تبلیغات کمتر از انتظار شما شود. برای مثال، اگر نرخ کلیک تبلیغات بالا باشد،‌ ولی تعداد کمی محصول را بخرند، شما متوجه می‌شوید باید لندینگ پیج را اصلاح کنید یا ببینید آیا فرایند خرید آسان است؟

مقاله پیشنهادی: چگونه بازدهی تبلیغات پیامکی را افزایش دهیم (۱۰ نکتهٔ موثر)

۱۰. عملکرد خود را بسنجید

مرحلهٔ بعد، بررسی نتیجهٔ کل کمپین است تا بتوانید برای آینده تصمیم بگیرید. کمپین تبلیغات ریتارگتینگ محصول برای شما فروش بیشتری رقم زده است یا کمپین اینفلوئنسری؟ کدام کانال اصلاً برای شما مفید نبوده است؟ حالا می‌توانید بهترین‌ها را برای آینده جدا کنید.

اگر ایبوک «از مارکتینگ چه خبر؟» را مطالعه کنید، به‌خوبی می‌بینید کسب‌وکارهای بزرگ چطور بر اساس عملکرد سال ۱۴۰۱ برای سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفته‌اند.

۴ شاخص کلیدی در تبلیغات با هدف افزایش فروش اهمیت دارند:

  • افزایش فروش
  • افزایش درآمد
  • نرخ بازگشت هزینه تبلیغات
  • نرخ بازگشت سرمایه

برای سنجش این شاخص‌ها، به متریک‌های مختلفی نیاز دارید. برای مثال، شما با کمک متریک CLV در آخر کار می‌فهمید روی تبلیغات چه محصول‌هایی سرمایه‌گذاری کنید.

اگر می‌خواهید به‌طور کامل با شاخص‌ها و متریک‌های تبلیغات کلیکی آشنا شوید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «متریک‌ها و شاخص‌های تحلیل تبلیغات کلیکی» را مطالعه کنید.

تا اینجای کار، نکات کلی و مهمی که باید در تبلیغات رعایت کنید، بررسی کردیم. حالا می‌دانید چگونه تبلیغ کنیم تا فروش بیشتری رقم بخورد.

البته ما مقاله‌های مختلفی دربارهٔ نحوه تبلیغ‌نویسی، طراحی لندینگ پیج موثر، نوشتن تیتر تبلیغاتی خوب و… آماده کردیم که می‌توانید آن‌ها را در اینجا مطالعه کنید:

در این مقاله‌ها، شما جزئیات بیشتری دربارهٔ عوامل مختلف و مهم در تبلیغات آشنا می‌شوید. حالا بیایید کمی دربارهٔ موفقیت در تبلیغات یکتانت صحبت کنیم.

 

از تبلیغات یکتانت چطور نتیجه بگیریم؟

واقعیت این است که نمی‌توان در یک بخش ۳۰۰ کلمه‌ای دربارهٔ این مسئله صحبت کنیم که چطور می‌توان از تبلیغات کلیکی یکتانت نتیجه گرفت. برای حل این مشکل، ما مقاله‌های مختلفی آماده کردیم و دربارهٔ هر عنصر تاثیرگذار در انواع تبلیغات تاثیرگذار کسب‌وکار صحبت کردیم.

برای مثال، ۳ مقالهٔ زیر برای شروع و پیگیری کمپین‌ها مناسب است:

البته ما به مقاله‌ها بسنده نکردیم و بخش راهنمای سایت را بر اساس نیاز شما آماده کردیم. در «راهنمای یکتانت»، می‌توانید ببینید چطور می‌توانید از تبلیغات یکتانت برای رسیدن به فروش بیشتر بهره ببرید.

و در آخر، برای اینکه به شما کمک کنیم بیشترین بازدهی را با سرمایه‌ای که دارید، رقم بزنید، دورهٔ رایگان «آموزش مقدماتی اجرای کمپین در یکتانت» را آماده کردیم تا با خیال راحت تبلیغ کنید و نتیجه بگیرید.

 

همین حالا، با تبلیغات بفروشید!

در این مقاله، به شما کمک کردیم بهترین راه تبلیغات کسب‌وکار برای فروش را پیدا کنید. به همین خاطر، انواع راه‌های تبلیغات کسب‌وکار را بررسی کردیم. پس از آن، ۳ اصل مهم را که باید رعایت کنید، با شما در میان گذاشتیم.

در آخر دیدیم چگونه تبلیغ کنیم تا برنده شویم. حالا به‌خوبی می‌دانید تبلیغات فقط ساخت تبلیغ و نمایش آن نیست و باید موارد مختلفی مثل قیمت‌گذاری درست، ایجاد مزیت رقابتی، استراتژی جایگاه‌یابی، کال‌تواکشن متناسب و… را در نظر بگیرید و برنامهٔ درستی برای تبلیغات داشته باشید.

شاید شیوه‌های تبلیغات موثر در کسب‌وکار شما با دیگری متفاوت باشد؛ ولی بدون داشتن استراتژی تبلیغات درست، راه به جایی نخواهید برد. به‌خصوص وقتی پای فروش در میان باشد، باید تمام تکه‌های پازل به‌درستی چیده شده باشند.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «استراتژی تبلیغات چیست و چگونه آن را تدوین کنیم؟» را مطالعه کنید. اگر سؤالی در این زمینه بی‌پاسخ مانده است، در بخش نظرات بنویسید تا با یکدیگر گفت‌وگو کنیم ?

 

4.5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد زارعی
سجاد زارعی
5 ماه قبل

بسیار عالی ، کاربردی بعد از خواندن این مقاله شک نکنید چیز های مفیدی یاد خواهید گرفت .مچکرم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سجاد زارعی
5 ماه قبل

سلام آقای زارعی

خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

علی
علی
4 روز قبل

سلام مطالب شما خیلی آموزنده هستند . اگه لطف کنید برای تبلیغات یک نفر مطمعن و تضمینی معرفی کنید

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  علی
4 روز قبل

سلام

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂
ممنون که فیدبک می‌دین.

برای تبلیغات در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی، می‌تونین از پنل یکتانت استفاده کنین. برای شروع، به صفحهٔ راهنما مراجعه کنین: «راهنمای یکتانت».

اگه دوست دارین توی گوگل تبلیغ کنین، به صفحهٔ «تبلیغات در گوگل» برین و فرم رو پر کنین تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرن.

همچنین برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، می‌تونین فرم صفحهٔ «تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی» را پر کنین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!