فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

DMTalk گفتگوی دیجیتال مارکتینگ با امیر بیکیان، مدیر بازاریابی سفرمی

سایر مقالات | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

سفرمی

در این مصاحبه مطالبی خواهید خواند از تجربیات امیر بیکیان مدیر بازاریابی سفرمی که یک موتور جستجو برای رزرواسیون بلیط هواپیما و هتل هست.

سلام امیر جان، قدری از خودت و سوابق کاری که داشتی بگو:

من امیر بیکیان هستم مدتی در شرکت ماسترفوده با برند بایودنت کار کردم و فعالیتم در آنجا بیشتر مربوط می‌شد به حوزه پروموشن و شبکه‌های اجتماعی دو برند بایودنت و بینگو پلاس. بعدتر در شرکت توسعه کسب‌وکار هاتف روی بحث فروش B2B متمرکز بودم و تونستیم نتایج خوبی از فروش محصولات به شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه کسب کنیم. در شرکت ایرتویا هم تجاربی کسب کردم که ابتدا از جنس کنترل کیفیت بود و بعدها به سمت دیجیتال مارکتینگ گرایش بیشتری پیدا کردم و در ایرتویا کمپین موفقی برای پروموت تویوتا پریوس اجرا کردم.

تجربه جالب و کوتاه‌مدتی هم داشتم به عنوان مشاور فروش در رستوران سناتور شاندیز سعادت آباد که سعی کردیم در مدت زمان کوتاه فروش رو افزایش چندبرابری بدیم. در صنعت بسته‌بندی هم در شرکت آتلانتا فروش ماشین‌آلات مخصوص بسته‌بندی را استارت زدیم و به شرکت‌هایی چون میهن، کاله، طبیعت و… این فروش انجام شد. و در حال حاضر هم در خدمت تیم خوب سفرمی هستم و مسئولیت مارکتینگ به عهده بنده است. سفرمی ارزانترین موتور جستجوی فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل هست.

ممنون از توضیحات کاملت، خیلی خلاصه برامون بگو مهم‌ترین آموخته یا تجربه شما در بازاریابی چیست ؟

به نظرم هر رسانه‌ای در فضای تبلیغات جایگاه خودش رو داره و همچنین مشتریان خاص خودش. در فضای آنلاین نرخ دیده‌ شدن به مراتب ارزون‌تر از تبلیغات آفلاینه ضمن این که شما می‌تونید رفتار تک‌تک افراد و مشتریان‌تون رو رصد کنید که این امکان در جاهای دیگه تقریباً وجود نداره.
شاید مهم‌ترین تجربه‌ و آموخته من در زمینه بازاریابی این باشه که یادگیری بازاریابی تمومی نداره و هر روز مطالب جدید‌تری برای یادگیری در این فضا برام پیش میاد. هرچقدر هم سرعت یادگیری خود را بالا ببرید بازهم به پای سرعت رشد دیجیتال مارکتینگ در دنیا نمی‌رسید.

تا کسی بخواد اوستای دیجیتال مارکتینگ بشه هم باید سرعت و عمق مطالعه بالایی داشته و هم تجربه اجرای بالا و توصیه می‌کنم حتما حتما به فکر کسب تجربه تو این زمینه باشن تا قلق‌ها و ریزه‌کاری‌ها دستتون بیاد که قطعا این تجربه بسیار ارزشمندتر از شرکت‌ کردن در هزار سمینار و کارگاهه.

بسیار خوب، سوال دیگرم این هست که تا به حال موفق‌ترین کمپین بازاریابی که اجرا کردید چه کمپینی بوده ؟
تبلیغات تلوزیونی سفرمی با هنرمندی بیژن بنفشه‌خواه بازخورد خوبی برای ما داشت. البته با این که یک کانال بازاریابی آفلاین بود ولی ما در فضای آنلاین در حال رصدش بودیم و همه دیتاها بررسی می‌شد.

چه نکاتی رو مناسب میدونین برای کسانی که تو حوزه دیجیتال مارکتینگ تازه کار هستن بیان کنی.

مشاوره گرفتن در زمینه تبلیغات و اندازه‌گیری. این ۲ رو حتماً بهش عمل کنید. اندازه‌گیری نرخ‌های نمایش، کلیک، تبدیل و … به شما کمک می‌کنه متناسب با بودجه سازمانی، بیشترین بازخورد رو بگیرید. باید بدونین هر صنعتی رفتار مشتری‌های خاص خودش رو داره و  پیداکردن این رفتار با اندازه‌گیری درست اتفاق می‌افته. برای اندازه‌گیری درست هم نیاز به استفاده از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ دارین که هروقت سازمانتون بزرگ شد سعی کنید حتماً در تیم‌تون آدم‌های مسلط به این ابزارها رو وارد کنید.

ما خودمون برای کارمون غالبا از ابزارهای گوگل استفاده می‌کنیم چون هم داده‌های قابل اطمینان‌تری ارائه می‌کنه و هم کارراه‌اندازه. البته برای آنالیتیکس‌مون از ابزارهای دیگه‌ای هم استفاده می‌‌کنیم اما بیشتر از ۸۰ درصد تمرکزمون روی آنالیتیکس گوگل هست. مثلا در ابزار گوگل ترندز ما همیشه سعی می‌کنیم روندهای سرچ کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاریمون رو چک کنیم و از اون مهمترین میتونیم میزان سرچ این کلمات رو با هم مقایسه کنیم تا اولویت دقیق‌تری داشته باشیم برای تمرکز روی اون کلمات کلیدی. ضمن این که میتونیم به تفکیک زمان و جغرافیا هم ترافیک کلیدواژه‌ها رو اندازه‌گیری کنیم.

ابزار گوکل ادز هم ابزاریه که ما ازش استفاده کردیم و می‌کنیم. یکی از ابزارهای مهم توی گوگل ادز، کیورد پلنر Keyword Planner هست که اطلاعات خوبی درباره کلیدواژه‌های مربوط به کسب‌وکارمون به ما میده که مثلا رقبا چقدر روی این واژه‌ها هزینه کردن و رقابت در اون به چه شکله. کافیه اکانتتون روی توی گوگل ادز بسازید و با شارژش با کارت‌های اعتباری خارجی از این ابزارها استفاده کنید و با اطلاعات و آمار دقیقی که بهتون میده اون کمپین رو رصدش کنین. گوگل ادز ترفند‌ها و قلق‌های زیادی داره که جز با تمرین نمیتونین درکشون کنین. مثلا این که عنوان و توضیح اد گوگل خودتون رو چی بنویسین هم بسیار در هزینه هر کلیکتون تاثیرگذاره خوصا اگر کلیدواژه رو در اون قرار بدید.

در دنیا ابزارهای دیگه‌ای هم هستن مثل خدمات تبلیغاتی که فیسبوک در اختیار کسب‌وکارها قرار میده یا لینکداین یا یوتیوب یا … که متاسفانه یا خوشبختانه این خدمات آنچنان در ایران کارایی ندارن چون سایت اول ایران گوگل است و سایر سایتایی که اسم بردم اگرچه خیلی خیلی بزرگن ولی جایگاهی که مثلا در کشورهای دیگه دارن در ایران ندارن لذاست که باید حتما حتما به ابزارهای گوگل عادت بکنین. البته نه این که حضور در فیسبوک و یوتیوب بی‌تاثیر باشه. همین الان ما کلی ورودی از فیسبوک و یوتیوب به سفرمی داریم.

چگونه باید این همه ابزار و راه جذب ترافیک رو همزمان مدیریت کرد ؟

باید سعی کنین یه هماهنگی مشخصی بین تبلیغات‌هاتون و محتواتون با هدف کسب‌وکارتون مشخص کنین. مثلاً ما در کمپین‌هامون از طریق منابع مختلف همیشه سعی کردیم هماهنگی خاصی به وجود بیاریم تا در نهایت همه بتونن یک تصویر برند واحد از ما داشته باشن و اون مرجع خرید ارزان‌ترین بلیط‌هاست و همچنین رزروهای هتل.

این رو هم عرض کنم شناخت دقیق مشتریان هم جز اولیه‌ترین کارهایی که باید انجام بدید. مثلا وقتی در حال فروش یک دستگاه صنعتی هستین، میدونین که مشتریان این محصول آدمایی هستن که برای خرید این نیازشون حداقل در فضای وب و گوگل خلی دنبال دستگاهشون نیستن و به ندرت میتونین از این طریق فروش زیادی داشته باشین. به جاش باید تمرکز اصلیتون رو بذارین روی تبلیغات‌های محیطی و غیردیجیتال. ولی در چیزی مثل بلیط هواپیما که حدود ۵۰ درصد فروشش تقریبا آنلاین شده بایدتمرکزتون روی دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ باشه تا بازاریابی محیطی.

شما بسیاری از کمپین‌های کلیکی خودتون رو با پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت اجرا کردید، اصلاً چطور یکتانت رو پیدا کردید ؟

بله درسته. پیدا کردن رسانه قابل اعتمادی مثل یکتانت باعث شد محتوای تبلیغاتی‌مون رو بهتر به دست مشتریانمون برسونیم. یکی از کمپین‌های مهمی که قصد اجراش رو داشتیم کمپین تبلیغات همسان بود. با جستجویی که در این بازار داشتیم دیدیم که بزرگترین پلتفرم برای تبلیغات همسان فعلاً یکتانت هست و با رسانه‌های موثرتر و بزرگتری در ارتباط هست. لذا کارمون رو با یکتانت شروع کردیم. در ابتدا یک تست کوچکی انجام دادیم و بعد از کسب بازخورد مناسب مجدداً کمپین‌های دیگه‌ای رو هم استارت زدیم.

 

با تبلیغات همسان یکتانت، به میلیون‌ها کاربر ایرانی در بیش از ۱۱۰۰ سایت پربازدید دسترسی خواهید داشت!

با تبلیغات همسان یکتانت، به میلیون‌ها کاربر ایرانی در بیش از ۱۱۰۰ سایت پربازدید دسترسی خواهید داشت!

مشاهده تعرفه‌ها arrow-left

 

چه کمپین‌هایی با یکتانت اجرا کردید ؟ 

فکر می‌کنم هر سرویسی که یکتانت می‌داد رو ما مشتریش شدیم. چندین کمپین با چند صد محتوا و بنر برای تبلیغات کلیکی و همسان تا به حال اجرا کردیم.  به طور کلی تبلیغات آنلاین ما با یکتانت گره خورده است.

خب چرا اینطوره؟ مزیتش چی بوده؟
به نظرم ویژگی که یکتانت رو از بقیه پلتفرم‌ها متمایز کرده پنل حرفه‌ای تبلیغ‌کننده هست که فکر می‌کنم حاصل زحمت و تلاش خیلی زیاد این تیم بوده چون بسیار حرفه‌ای هست و آمار خیلی دقیق و باجزئیات خوبی ارائه می‌کنه. علاوه بر این پاسخگویی و ایجاد حس تعهد به مشتری از تمایزهای دیگه‌ی یکتانته که باعث شده بلندمدت باهاشون کار کنم.

ممنون از زمانی که گذاشتی امیرجان

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی