فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس (ساخت سورس و مدیوم و سگمنت و ایونت )

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس (ساخت سورس و مدیوم و سگمنت و ایونت )

برای پیگیری رفتار کاربران نسبت به کمپین‌هایی که دارید باید از ابزاری به نام گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس علاوه بر رهگیری عملکرد مشتریان می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را در اجرای کمپین بشناسید و آن را رفع کنید. اگر مبتدی هستید با ما همراه باشید زیرا در ادامه بیشتر راجع‌ به این ابزار فوق‌العاده کاربردی گوگل و نحوه کار با آن توضیح می‌دهیم.

تماشا کنید: وبینار آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس

 

ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

 ساخت اکانت در گوگل آنالیز بسیار آسان است و با طی 3 مرحله می‌توانید اکانت خود را بسازید. برای ساخت حساب کاربری ابتدا عبارت «google.com/analytics» را در مرورگر خود سرچ کرده و روی دکمه «start for free » کلیک کنید.

استارت کار با گوگل آنالیتیکس

اکنون وارد سایت  Google Analytics شده‌اید و برای شروع روی دکمه «Start measuring» کلیک کنید.

صفحه شروع گوگل آنالیتیکس

مرحله اول: در فیلد اول باید یک نام به اکانت خود اختصاص دهید، که می‌توانید نام سازمان خود را مانند تصویر زیر وارد کنید. در بخش بعدی توصیه می‌کنیم تیک آبی تمام گزینه‌هایی که می‌بینید را فعال کنید تا گوگل تمام اطلاعات و گزارشات لازم از وب‌سایت شما را در اختیارتان قرار دهد. با کلیک روی دکمه Next وارد مرحله دوم شوید.

مرحل اول در گوگل آنالیتیکس

مرحله دوم: شما با یک اکانت می‌توانید چند وب‌سایت یا اپلیکیشن را پیگیری کنید و در این بخش از شما می‌خواهد نام وب یا برنامه خود را در فیلد «property name» وارد کنید. خوشبختانه نام ایران در لیست کشورها قرار دارد و شما می‌توانید آن را انتخاب کنید.

مرحله دوم در گوگل آنالیتیکس

توجه: گوگل آنالیتیکس توصیه می‌کند افراد مبتدی از ورژن Google Analytics 4 استفاده نکنند. بنابراین برای اینکه بتوانید از نسخه قبلی استفاده کنید روی عبارت «Show Advavced Options» کلیک کنید.

انتخاب مرحله advanced در گوگل آنالیتیکس

گزینه‌های «Create a Universal Analytics Property» را فعال کنید و سپس در فیلدی که مشاهده می‌کنید URL وب‌سایت خود را وارد کنید.

قرار دادن url شرکت در گوگل آنالیتیکس

مرحله سوم: در این مرحله باید اندازه سازمان و دلیل استفاده خود از این پلتفرم را انتخاب کنید، که در پاسخ به این سوالات الزامی وجود ندارد. با کلیک روی دکمه «Create» و پذیرفتن قوانین گوگل، اکانت خود را راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: ایونت مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

مرحله سوم در گوکل آنالیتیکس
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

نحوه اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

همان طور که مشاهده می‌کنید گوگل آنالیتیکس یک کد رهگیری به شما اختصاص داده است. برای این که وب‌سایت خود را به اکانت گوگل آنالیتیکس متصل کنید به کدهای <script> نیاز دارید. در قسمت «Global site tag» کدهای شما برای لینک دادن آن به سایت وردپرسی قرار دارد. کد اسکریپتی خود را از این قسمت کپی کنید.

نحوه اتصال در گوکل آنالیتیکس

اکنون به داشبورد وردپرس خود مراجعه کرده و افزونه «Insert Headers And Footers» را نصب و فعال کنید.

نصب افزونه وردپرسی در گوگل آنالیتیکس

از بخش تنظیمات روی گزینه «WP Headers and Footers» کلیک کنید.

تنظیمات افزونه در گوگل آنالیتیکس

 در کادر «Script in Header» کدها را paste کرده و روی دکمه «Save Change»  کلیک کنید.

جایگذاری کدهای اسکریپت در گوگل آنالیتیکس

ما در مقالهٔ «آموزش قدم‌به‌قدم نصب گوگل آنالیتیکس برای رصد رفتار کاربران!»، تمام راه‌های نصب و اتصال آنالیتیکس به سایت‌های مختلف مثل وردپرسی یا سایت‌هایی که با سایت‌سازها ساخته شده‌اند، بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتماً بخوانید.

در ادامه با همراه باشید تا کار با این پلتفرم را آغاز کنیم.

مقاله پیشنهادی : ترافیک سایت چیست

نحوه پیگیری کمپین با گوگل آنالیتیکس

در گوگل آنالیتیکس بخشی به عنوان Acquisition قرار دارد که گزارشات مربوط به جذب ترافیک از کانال‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد. شما با استفاده از ابزارهای این بخش می‌توانید تعامل کاربران، مدت زمان حضور آن‌ها و چگونگی مراجعه به وب‌سایت خود را ردیابی کنید.
با کلیک روی گزینه Overview یک نمای کلی از میزان ترافیک سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بخش Top Channels آمار و گزارشی از کانال‌هایی که کاربران از طریق آن به وب‌سایت شما وارد شده‌اند را ارائه می‌کند.

  • جستجو طبیعی (Organic search)
    کاربرانی که از طریق سرچ گوگل و به واسطه کلمات کلیدی به سایت شما مراجعه کرده‌اند.
  • مستقیم (Direct)
    کاربرانی که به صورت مستقیم نام سایت شما را سرچ کرده و وارد شده‌اند.
  • ارجاعی (Referral)
    کاربرانی که از طریق تبلیغات یا لینک دهی‌ای که در سایت خارجی انجام شده باشد وارد سایت شما شدند.
  • موارد دیگر (Other)
    این بخش میزان کاربرانی که از راه‌هایی به غیر از موارد گفته شده مانند: تبلیغات پولی گوگل و ایمیل وارد سایت شما شده‌اند را گزارش می‌کند.
مقاله پیشنهادی: اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ (+ نمونه گزارش)

منابع و رسانه (Source/Medium)

کار شما در این بخش تمام نمی‌شود و برای بررسی دقیق‌تر داده‌ها، ابزاری مهم با عنوان رسانه و منابع «Source/Medium» در  بخش Acquisition از این پلتفرم وجود دارد. با کلیک روی گزینه All Traffic و انتخاب گزینه Source/Medium وارد صفحه تجزیه و تحلیل ترافیک وب‌سایت خود شوید. در این بخش شما می‌توانید میزان مراجعه مخاطبان از طریق لینک‌های خارجی و رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل کنید.

نمای کلی منابع و رسانه در گوگل آنالیتیکس


با هاور ماوس روی نقاط نموارد آبی تعداد کاربرانی که در تاریخ‌های مختلف از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند را در کادری سفید رنگ به شما نشان می‌دهد.

نمودار بازدیدکنندگان از سایت در گوگل آنالیتیکس

 در قسمت پایین صفحه جدولی قرار دارد که در ستون  source/medium کانال‌هایی که کاربران از طریق آن یا به واسطه لینک خارجی وارد سایت شما شده‌اند و همچنین کسانی که لینک وب‌سایت یا کمپین شما را لینک داده‌اند را نیز مشاهده ‌کنید.

جدول سورس و مدیوم در گوگل آنالیتیکس

برای مثال مقاله‌ای در سایت ویرگول منتشر کرده‌اید و لینک سایت خود را در آن قرار داده‌اید، کاربران در هنگام مطالعه روی لینک‌های موجود در پست بلاگ شما در ویرگول کلیک می‌کنند. اکنون شما می‌توانید میزان ترافیک حاصل از آن لینک سازی را در بخش source/medium بررسی کنید.

در ستون Acquisition، بخش User تعداد کاربران،New User تعداد کاربران جدید و Session تعداد دفعاتی که سایت شما توسط کاربران بازدید شده بعلاوه درصد آن‌ها را نمایش می‌دهد.

نمایش تعداد کاربران در گوگل آنالیتیکس

در ستون Behavior اطلاعات و گزارشاتی مربوط به رفتار کاربران در مواجهه با سایت خود را مشاهده می‌کنید.

  • نرخ پرش(Bounce Rate)
    از دو بُعد می‌توانید به این ستون نگاه کنید. بعد اول مدت زمان حضور کاربران و بُعد دوم مدت زمانی که کاربران خود را از دست می‌هید. اگر درصد نرخ پرش بالا باشد یعنی مخاطبان خود را به سرعت از دست می‌دهید و باید آن را بهبود ببخشید ولی درصد نرخ پرش پایین نشانه خوبی است و نوید حضور مفید کاربران را می‌دهد.
  • Pages / Session
    در این بخش میانگین صفحات بازدید شده در هر دوره بازدید را نشان می‌دهد.
  • Avg. SessionDuration
    میانگین مدت زمان یک دوره بازدید را ارائه می‌کند.
آمار رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس

تقسیم بندی (Segmentation)

برای مدیریت راحت‌تر کشور، آن را به چندین استان تقسیم می‌کنند. حال برای مدیریت بهینه و راحت‌تر اطلاعات در گوگل آنالیتیکس می‌توانید داده‌های خود را با استفاده ساخت سگمنت، بر اساس ویژگی‌های دلخواه خود تقسیم‌بندی کنید.
سگمنتیشن این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کاربران خود را بر اساس رنج سنی، ملیت، جنسیت، علایق و … تقسیم‌بندی کرده و هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنید. با ایجاد سگمنت اطلاعات و گزارشات خود را درون یک فیلتر قرار می‌دهید و بدین صورت تمام داده‌ها مطابق با سگمنت ایجاد شده به شما نمایش داده می‌شوند.
برای ساخت سگمنت ابتدا از منوی سمت چپ وارد گزارشات Acqusistion شوید و سپس روی گزینه Overview کلیک کنید.

ساخت سگمنت در گوگل آنالیتیکس


در صفحه Overview  با کلیک روی کادر «Add Segment» و سپس کلیک روی دکمه قرمز «New Segment» مراحل ساخت سگمنت شما آغاز می‌شود.

اضافه کردن سگمنت در گوگل آنالیتیکس

Demographic: در این بخش شما با انتخاب ویژگی‌های شخصیتی، گروهی از مخاطبان را تشکیل می‌دهید. همان طور که مشاهده می‌کنید با انتخاب هر کدام از ویژگی‌ها مانند رنج سنی 18 تا 24، جنسیت و زبان، در سمت راست کادر خاکستری با نمایش نمودار دایره‌ای آمار درصدی از کاربران در  گروه مرتبط با ویژگی‌های انتخابی را به شما نشان می‌دهد.

تعیین مشخصات دموگرافیک در گوگل آنالیتیکس

Technology:  کاربران از چه دستگاه‌های به سایت شما مراجعه کردند؟ مخاطبان شما کاربران ویندوز، اندروید یا ios هستند؟ در این قسمت می‌توانید فناوری‌های مورد استفاده مخاطبان هدف خود را انتخاب و مورد بررسی قرار دهید.

دستگاهی که کاربران با ان بهسایت شما مراجعه کرده اند در گوگل آنالیتیکس

Behavior: در این بخش فیلتری برای نشان دادن رفتار کاربران انتخاب کنید.

نمایش رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس

Date of first session: برای اولین بار کاربران برای چه چیزی مراجعه کرده‌اند؟ خرید یا موارد دیگر.

نمایش هدف کاربران برای نمایش از سایت شما در گوگل آنالیتیکس

Traffic Source: گزینه‌های متعددی در این بخش مانند کمپین، کلمه کلیدی و رسانه را مشاهده می‌کنید. شما با انتخاب هر کدام از این موارد فیلتری برای منابع ترافیک خود ایجاد می‌کنید و با ردیابی این داده می‌توانید منابع ترافیکی خود را بشناسید و آن‌ها را بهبود ببخشید.

ترافیک سورس در گوگل انالیتیکس

Enhanced Ecommers: این بخش مختص تجارت الکترونیک است. اگر در این حوزه فعالیتی دارید می‌توانید با انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها ببینید که کاربران شما در کدام گروه قرار دارند.

مشخص کردن تجارت الکترونیک در گوگل آنالیتیکس

Condition: شما در این قسمت می‌توانید قوانینی بر اساس اهداف، رفتار کاربران و موارد دیگر برای سگمنت خود تعیین کنید.

تعیین شرایط کاربر در گوگل آنالیتیکس

اکنون روی دکمه save کلیک کنید. همان طور که مشاهده می‌کنید آمار و ارقام مطابق با سگمنت شما با رنگ دیگری روی صفحه و نمودار ارائه شد. با هاور ماوس روی نقاط نموارد می‌توانید تعداد کاربران مطابق با فیلتری که ساخته‌اید را در زمان‌های مختلف مشاهده کنید. 

مرحله نهایی برای تعیین سگمنت در گوگل انالیتیکس
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

نحوه پیگیری (track) ایونت‌ها در گوگل آنالیتیکس

در یک وب‌سایت دکمه‌های فراوانی با هدف جذب برای کلیک، دانلود، نمایش ویدیو یا ثبت نام در یک فرم وجود دارد. آیا می‌خواهید نحوه تعامل کاربران با ایونت‌‌های سایت خود را پیگیری کنید؟
از منو سمت چپ وارد بخش Behavior (گزارشات مربوط به رفتار کاربران) شوید و روی گزینه Event کلیک کنید. در کشو باز شده چند گزینه را مشاهده می‌کنید، با انتخاب هر کدام می‌توانید گزارشات مرتبط با رویدادها را در بخش‌های جداگانه بررسی کنید.

Overview: با انتخاب این بخش می‌توانید تمامی گزارشات مربوط به ایونت‌های خود را برحسب زمان‌های مختلف مشاهده و بررسی کنید.
رویداد به 4 جزء دسته بندی(Category)، عمل(Action)، برچسب(Label) تقسیم می‌شوند. هر ایونت می‌تواند 3 جزء مرتبط با خود را داشته باشند. شما می‌توانید در دسته بندی، رویدادی که با آن تعامل ایجاد شده را لینک دهید مانند دکمه‌ها و در بخش عمل نیز می‌توانید به تعداد کلیک‌ها نگاهی داشته باشید و آمار آن را مشاهده کنید.

نمایش کلی در گوگل آنالیتیکس

Top Event: از این قسمت می‌توانید رویدادهای تاپ و موفق خود را مشاهده کنید.

نمایش تاپ ایونت در گوگل آنالیتیکس

Pages: در این بخش می‌توانید نحوه تعامل کاربران با رویدادها در هر صفحه را بررسی کنید.

بررسی تعامل کاربران در گوگل آنالیتیکس

Event Flow: این بخش مناسب پیگیری ایونت‌های چند مرحله‌ای مانند پر کردن فرم است. اگر سایت بزرگی دارید در این بخش می‌توانید به صورت عمیق‌تر ایونت‌های خود را بررسی و رهگیری کنید.

پیگیری ایونت های چند مررحله ای در گوگل آنالیتیکس
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم نیازهای پایه و اساسی برای شروع کار با این پلتفرم شگفت‌انگیز و پرکاربرد را مرحله به مرحله از ساخت اکانت تا پیگیری گزارشات مرتبط با کانال‌های ورودی کاربران و تعامل آن‌ها با وب‌سایت آموزش دهیم.
 یکی از ارکان موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بررسی مداوم استراتژی بازاریابی و نحوه تعامل کاربران است. تجزیه و تحلیل رفتار، نحوه تعامل کاربران نسبت به وب‌سایت یا کمپین در SEO و بازاریابی آنلاین به شما کمک شایانی خواهد کرد زیرا می‌توانید نرخ تبدیل و مشتریان خود را افزایش دهید. باعث افتخار ماست اگر سوالی در این زمینه دارید در کامنت با ما در میان بگذارید.

4.5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HDI.THR
HDI.THR
9 ماه قبل

لطفا همین موارد رو در GA4 هم توضیح بدید.
ممنونم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  HDI.THR
9 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
به‌زودی این مقاله آپدیت می‌شه ?

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!