فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

حرکت اکوسیستم تبلیغات دیجیتال کشور به سمت استانداردهای بین‎‌المللی اَدتِک

رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

یکی از سنت‌های حسنه‌ای که در سالیان اخیر در اکوسیستم استارتاپی کشور شکل‌گرفته، ارائه‌ی گزارش سالانه عملکرد است. یکتانت هم چند سالی است که این کار را انجام می‌دهد و گزارشی که اخیراً در مورد عملکردش در سال 1399 منتشر کرده هم مفصل و هم حاوی نکات جالب زیادی است. در ادامه به مهم‎ترین مسائلی که من پس از مطالعه این گزارش به ذهنم رسید اشاره می‌کنم:

کاربران در دنیا با سرعتی عجیب به سمت استفاده از موبایل برای همه چیز پیش می‌روند. گزارش یکتانت نشان می‌دهد که در ایران نیز کاربران از این موضوع مستثنی نیستند و در سال 99 نسبت کاربران موبایل محور با 9 درصد افزایش به 83 درصد رسیده است. یعنی از هر 6 کاربر، 5 نفر با موبایل اینترنت گردی می‌کنند.

مشاهدات میدانی بسیاری از ما نشان می‌دهد که متأسفانه بازده کاری در ایران بالا نیست. دیتای منتشر شده توسط یکتانت نیز این موضوع را تأیید می‌کند. ساعات پیک حضور کاربران دسکتاپ در وب‌سایت‌ها از 8 صبح تا 2 عصر بوده و در همین بازه زمانی، میزان وب‌‎گردی موبایلی‌ها هم بسیار بالاست. مسلماً چنین عادتی مانع انجام کار با تمرکز و بازده بالاست. پیشنهاد می‌کنم در این زمینه حتماً کتاب کار عمیق را مطالعه کنید و یا حداقل به اپیزودی از پادکست بی پلاس که در مورد این کتاب حرف می‌زند گوش بدهید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

ایجاد هوشمندی در انتخاب مخاطب هر تبلیغ و تلاش برای انطباق پرسونای مخاطب هر تبلیغ با ویژگی‌های مد نظر تبلیغ دهنده یکی از نکات قابل توجه این گزارش بود. در فقدان سرویس‎‌های داده‌‎محور جهانی، برداشتن هر یک از این گام‎‌ها اکوسیستم تبلیغات دیجیتال کشور را به فضای استاندارد بین‎‌المللی در حوزه اَدتِک نزدیک‌‎تر می‎‌کند. اینکه حدود نیمی از کمپین‎‌های ساخته شده در یکتانت از ابزارهای هدفمندسازی تبلیغات استفاده کرده‎‌اند و سرویس کشف و جلوگیری از تقلب شرکت موفق به محافظتِ قابل توجه از بودجه تبلیغاتی شرکت‌‎ها شده است نیز به خوبی نیاز بازار در این بخش را نشان می‎‌دهد. نگرانی من این است که پیاده‌‎سازی طرح صیانت باعث شود که استفاده از زیرساخت‎‌های پایه‎‌ی بین‌‎المللی که برای این هوشمندی نیاز هستند محدود شده و این گام‌‎های رو به جلو از دست برود.

موضوع جالب دیگر برای من، تفاوت سلایق بر مبنای جنسیت بود. تفاوت درصد بازدید خانم‎ها و آقایان در موضوعات مختلف به طور میانگین حدود 25 درصد است و این یعنی اینکه در فقدان دسته‌‎بندی جغرافیایی، درآمدی و… تعریف پرسونا بر مبنای جنسیت در مورد بسیاری از کسب‌وکارها راه‌گشاست.

بخشی از گزارش که به واژگان پرتکرار در کمپین‎های کلیدواژه‎ای می‎‌پردازد، به خوبی پرده از واقعیت تلخ سالیان اخیر در اقتصاد ایران برمی‌دارد. به علت تلاطمات شدید اقتصادی و وجود تورم بالا به صورت پایدار، تبلیغات مربوط به حفظ و افزایش ارزش سرمایه، بالاترین جایگاه را پیدا کرده‎‌اند. در واقع کاربران به دنبال مفاهیمی مانند رمزارزها، سرمایه‎‌گذاری، بورس و… بوده‎‌اند و بر همین اساس، کسب‌وکارهای متعددی برای پاسخگویی به این نیاز شکل‌گرفته‎‌اند و باعث شده‌‎اند این کلمات در تبلیغات پرتکرار شود. امیدوارم که سایر بازیگران این حوزه هم گزارش خود از بازار تبلیغات دیجیتال را به صورت عمومی عرضه کنند تا بتوان نکات جذاب دیگری به لیست بالا افزود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *