لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

آیا گوگل ادز بر سئو تاثیر دارد؟

سایر مقالات | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

صاحبان مشاغل با ایجاد وب‌سایت‌های اینترنتی در تلاش هستند تا محصولات و خدمات خود را در معرض دید جستجوگران آنلاین قرار دهند و از این راه به درآمد بالایی برسند، اما زمانی که با بازدید کم مخاطبان مواجه می‌شوند، دچار اضطراب و سردرگمی می‌شوند.

یکی از راه‌های از بین بردن نگرانی‌ها و رقابت کردن در فضای اینترنتی کمک گرفتن از تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادز است. با این حال همپوشانی زیادی بین کمپین‌های PPC و گوگل ادز با داده‌های سئو وجود دارد.

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم گوگل ادز چه تاثیری روی سئو خواهد گذاشت و چطور با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار ما می‌گذارد به‌طور غیرمستقیم به نتیجه‌گیری ما از سئو کمک خواهد کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی : گوگل ادز چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تاثیر استفاده از گوگل ادز بر سئو وب‌سایت از چه نوعی است؟

عوامل مختلفی روی سئو سایت اثر می‌گذارند که آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

  • عوامل تاثیرگذار به‌طور مستقیم
  • عوامل تاثیرگذار به‌طور غیرمستقیم

عواملی که به‌صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارند باعث می‌شوند تا در رتبه‌بندی صعود کنید و به صفحه نخست گوگل نزدیک‌تر شوید. در واقع رعایت بعضی از نکته‌هایی که این عوامل تعیین می‌کنند تاثیر محسوسی روی سئو می‌گذارد. از عواملی که تاثیر مستقیم دارند می‌توان به بک لینک‌ها و تولید محتوا اشاره کرد.

در مقابل بعضی از عوامل وجود دارند که نمی‌توان درباره تاثیر مستقیم آن‌ها اظهار نظر کرد اما باز هم نمی‌توان تاثیر آن را به‌طور کلی نادیده گرفت. چنین عواملی تاثیری روی سایت شما می‌گذارند که محسوس نیست. در واقع به دلیل نبود اطلاعات و داده‌های کافی در این زمینه نمی‌توانیم بیش از این درباره عوامل تاثیرگذار از نوع غیرمستقیم ادعایی بکنیم. فضای مجازی نمونه‌ای از عوامل غیرمستقیم است.

حالا که با مفاهیم عوامل تاثیرگذار از دو نوع مستقیم و غیر مستقیم آشنا شدیم می‌توانیم درباره تاثیر گوگل ادز بر سئو سایت صحبت کنیم.

 

آیا گوگل ادز سئوی سایت ما را بهتر می‌کند؟

افراد زیادی فکر می‌کنند که گوگل ادز کمک بزرگی در حرکت رو به جلوی سایت آن‌ها خواهد بود و به این طریق وب‌سایت آن‌ها سئو می‌شود، اما باید بگوییم که این تفکر اشتباه است. چون گوگل ادز در دسته دوم عوامل تاثیرگذار یعنی نوع غیرمستقیم قرار می‌گیرد و تاثیری در سئو سایت شما ندارد. در واقع لینک‌های تبلیغاتی که در سایت خود قرار می‌دهید هرگز به‌عنوان بک لینک شناخته نخواهند شد. یکی از دلایلی که مدیران وب‌سایت‌ها یا وبمسترها به استفاده از گوگل ادز اصرار می‌کنند، همان تفکر غلطی است که گفتیم.

به‌عبارت دیگر چنین اشتباه رایجی در بین مدیران کسب‌و‌کار وجود دارد که فکر می‌کنند لینک‌های تبلیغاتی، بک لینک به‌شمار می‌روند و چون بک لینک‌سازی یکی از عوامل تاثیرگذار مستقیم است، بنابراین استفاده از گوگل ادز نیز تاثیر زیادی در سئو سایت خواهد داشت.

شما با دانستن این نکته که لینک‌های تبلیغاتی از یک فرمت دیگر با نام نوفالو هستند متوجه می‌شوید که چنین لینک‌هایی برای موتور جستجوی گوگل اهمیتی ندارد و از کنار آن‌ها با بی‌اعتنایی عبور می‌کند. در نتیجه استفاده از گوگل ادز تاثیر مستقیم، محسوس و زیادی در سئو سایت شما ندارد اما می‌توان آن را جزو عوامل تاثیرگذار غیرمستقیم قرار داد.

مقاله پیشنهادی : لینک سازی خارجی چیست

استفاده از گوگل ادز چطور روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

همان طور که گفتیم گوگل ادز جزو موارد تاثیرگذار از نوع غیرمستقیم است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که گوگل ادز چه تاثیری روی سایت شما دارد و چرا از آن برای بهبود سئو می‌توان استفاده کرد.

تاثیر گوگل ادز روی برند شما

زمانی که از تبلیغات گوگل ادز (که معتبرترین در نوع خود است) استفاده می‌کنید به نوعی در حال برجسته‌تر کردن برند خود هستید. حالا بعد از استفاده، در جمع برندهای مشابه نگین می‌شوید و همه شما را می‌بینند. بهعبارت دیگر زمانی که از گوگل ادز برای رشد سایت خود کمک می‌گیرید، دیده می‌شوید و همه نام شما را به خاطر می‌سپارند.

زمانی که نام خود را در ذهن افراد ثبت کردید و در میان سایر برندها به‌ویژه برندهای رقیب ممتاز شدید، حالا مخاطب‌ها به سمت شما می‌آیند و از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند. یعنی گوگل ادز در جذب مخاطب به سایت شما تاثیرگذار است و می‌توانید بسیار از آن بهره ببرید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

با افزایش تعداد جستجوی نام برند شما در گوگل خودبه‌خود متوجه رشد رتبه و میزان بازدیدهای سایت خواهید شد. پس از این اتفاق‌ها زمان آن فرا می‌رسد تا به صفحات نخست گوگل خوش‌آمد بگویید.

گوگل ادز و صفحات مجازی

اگر به یاد داشته باشید گفتیم که صفحه‌های مجازی از عوامل تاثیرگذار نوع غیرمستقیم هستند. حالا ما می‌توانیم از این تاثیر هوشمندانه استفاده کنیم. شما می‌توانید گوگل ادز را راه‌اندازی کنید و از مزایای آن در فضای مجازی بهره ببرید. زمانی که فردی به وسیله لینک‌های تبلیغاتی شما مطلبی را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد مخاطب‌ها به‌طور غیرمستقیم به سمت شما سرازیر می‌شوند. با توجه به افزایش روزافزون کاربران شبکه‌های مجازی نباید این موضوع را در افزایش رتبه سایت دستکم گرفت. (برای آگاهی بیشتر از مزایای تبلیغات گوگل ادز مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

گوگل ادز کیورد پلنر

یکی از ابزارهای فوق‌العاده‌ای که گوگل ادز در اختیار شما قرار می‌دهد کیورد پلنر (Keyword Planner) است. با استفاده از این ابزار قادر هستید تا کلمات جستجو شده را پیدا کنید و به بررسی آن‌ها مشغول شوید.  اگر دقت کرده باشید یکی از فاکتورهای بسیار موثر در سئوی سایت بهینه‌سازی محتوا به کمک کلمات کلیدی است. ابزار کیورد پلنر می‌تواند بهعنوان یک عنصر ترکیبی عمل کند و مکمل سایر ابزارها باشد. یعنی زمانی که کار کردن با آن را فرا گرفتید معطل نمانید و استفاده از سایر ابزارها را هم شروع کنید.

برای مثال گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار قدرتمند در زمینه سئو و مدیریت وب‌سایت است که می‌تواند با کیورد پلنر همراه شود و اطلاعات بسیار مفیدی را برای شما به ارمغان آورد.

بعد از این مرحله باید سعی کنید محتواهای خود را بهینه کنید و کلمات کلیدی را بهکار ببرید. پیکربندی مقاله‌ها بر اساس عبارت‌های کلیدی تاثیر مستقیمی روی سئو دارد و این موضوع توسط گوگل ادز امکان‌پذیر است.

 

گوگل ادز چه کمکی می‌تواند به کمپین‌های سئو کند؟

در این بخش اطلاعاتی را بررسی می‌کنیم که گوگل ادز تنها در اختیار شما قرار می‌دهد و توسط آن می‌توانید سئو سایت خود را بهبود بخشید.

استفاده از فیلترها

شبیه به کاری که در اکسل می‌توانید انجام دهید، گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد یک فیلتر سریع ایجاد کنید تا بتوانید توسط آن به اطلاعات جالبی دسترسی داشته باشید.

فیلترهای گوگل ادوردز

به عنوان مثال، می‌توانید یک فیلتر برای ترافیک گران‌قیمت یعنی کیوردهایی ایجاد کنید که هزینه زیادی به همراه دارند، ولی نرخ تبدیل خوبی ندارند.

بعضی از این کیوردها که زمان تحقیق در مورد استراتژی سئو خود به آن‌ها رسیده‌اید، ممکن است اصطلاحات محبوبی باشند. اما در واقع برای سایت خودتان یا مشتریانتان تاثیر خوبی برای افزایش فروش ندارند. با ایجاد یک فیلتر برای کلمات کلیدی بدون نتیجه فروش و منظم کردن بر اساس هزینه می‌توانید سریعا آن‌ها را از استراتژی سئو خود کنار بگذارید.

بررسی نرخ کلیک روی تبلیغات

به کمک گوگل ادز می‌توانید نرخ کلیک تبلیغات خاصی را پیگیری کنید تا متوجه شوید کدام تیترها و توضیحات محصول بهترین نتیجه را به همراه دارند. یعنی باعث شده‌اند جستچوگران در گوگل روی آن‌ها کلیک کنند.

سپس از این اطلاعاتی که به دست آوردید می‌توانید روی تگ‌های عنوان، تیترهای صفحات داخلی سایت خود و توضیحات متا پست‌هایتان استفاده کنید.

بررسی نرخ کلیک روی کلمات کلیدی

به همین شکل، زمانی که در حساب گوگل ادز خود نرخ کلیک کلمات کلیدی خاصی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که کدام اصطلاحات و عبارات کلیدی از نظر جستجو و متن تبلیغ بهترین عملکرد را دارند.

به کمک این اطلاعات می‌توانید تگ‌های عنوان و توضیحات متای کلمات کلیدی صفحات خاصی را که می‌خواهید برای آن‌ها رتبه بگیرید، بهینه کنید.

آدرس‌های مقصد

گزارش آدرس مقصد (Destination URL) گوگل ادز می‌تواند به شما نشان دهد آدرس کدام صفحات (و بنابراین صفحات فرود) بهترین نتیجه را از نظر تبدیل بازدیدکننده بالقوه به مشتری دارند.

این اطلاعات فوق‌العاده می‌توانند ارزشمند باشند. چون می‌توانید ببینید کدام صفحات بیشترین و بهترین عملکرد را از نظر فروش دارند، ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهند و سپس از بعضی از این عناصر در صفحات سئو خود استفاده کنید (به عبارت دیگر قالب آن صفحات را تغییر دهید تا مطابق با صفحات با نرخ تبدیل بالای کمپین PPC شما باشند).

بیشتر بخوانید: با روش های افزایش ترافیک سایت آشنا شوید!

 

بررسی کلمات کلیدی با تعداد بالای ایمپرشن

اگر زمان بررسی اکانت ادورز خود متوجه می‌شوید یک کلمه کلیدی تعداد بسیار زیادی ایمپرشن (impressions) دارد، شاید بهتر است کمی دقیق‌تر بررسی کنید. بدون شک زمانی که ایمپرشن بالا است، تعداد کلیک‌ها نیز بالا خواهد بود و تبدیل‌های بسیار زیادی رخ می‌دهد. بنابراین این عبارت کلیدی برای کسب رتبه و هدف قرار دادن زمان راه‌اندازی یک کمپین سئو ارزش بالایی دارد.

ولی چه اتفاقی می‌افتد اگر ایمپرشن بالا است، اما تعداد کلیک‌ها پایین؟ برای پاسخ به آن باید صفحات نتایج موتور جستجو یعنی گوگل را بررسی کنید. شاید این کلمه کلیدی برای یک کمپین PPC نتیجه بسیار مثبتی نمی‌تواند به همراه آورد، ولی هدف خوبی برای سئو و تولید محتوا حول آن است.

از طرفی می‌تواند ایده خوبی برای یک طعمه لینک (link bait) باشد، چون افراد زیادی این اصطلاح را جستجو می‌کنند، بنابراین شاید با نوشتن یک محتوای بسیار قوی بتوانید مشکل این افراد را حل کنید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. نتیجه تمام این مسائل افزایش رتبه سایت شما و همچنین جذب ترافیک بیشتر است.

یعنی از تلاش‌های سئوی خود بیشترین نتیجه را به کمک گوگل ادز می‌توانید بگیرید.

ارزش تبدیل

همانطور که به حساب گوگل ادرز خود نگاه می‌کنید، مهم است معنای شاخص‌های مختلف تبدیل را بدانید تا بتوانید سریعا بررسی کنید کدام کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحات فرود بیشترین سرنخ فروش و فروش را به همراه می‌آورند.

ارزش تبدیل (Conversion Value) دقیقا همان معنایی را دارد که به نظر می‌رسد؛ یعنی نتیجه یک ارزش خاص است که مدیر PPC روی هر کدام از تبدیل‌ها در آن اکانت قرار داده است (این ارزش ممکن است برای یک سایت تجارت الکترونیکی فروش باشد، یا ممکن است یک ارزش دلاری باشد که روی انواع سرنخ‌های فروش برای یک شرکت بنگاه به بنگاه (B2B) قرار داده شده است).

این شاخص مهم است، چون اغلب ارزش به دست آمده از تبدیل‌ها متفاوت با مجموع خام تبدیل‌ها است (اگر دو موضوع ثبت‌نام در خبرنامه و فروش را به عنوان تبدیل لیست کرده باشید، این دو تبدیل ارزش درآمدی و کسب‌وکاری بسیار متفاوتی برای شما دارند).

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تبدیل ( تبدیل به ازای کلیک)

مجددا باید بگوییم درک شاخص‌های متفاوت تبدیل و اصطلاح‌شناسی در اکانت گوگل ادز در کسب اطلاعات مختلف بسیار مفید است تا بتوانید ببینید چه چیزی نتیجه می‌دهد یا نمی‌دهد. یک تبدیل به ازای کلیک (1-per-click) به‌طور کلی اشاره به تبدیل‌های بی‌همتای یک کمپین، گروه تبلیغات یا کلمه کلیدی مشخص می‌کند.

بنابراین به عنوان مثال، اگر فردی روی تبلیغ شما پس از جستجو برای «غذا برای گربه» کلیک کند، سپس در خبرنامه سایت فروش غذای حیوانات خانگی شما عضو شود و در نهایت از شما غذای گربه بخرد، نتیجه یک تبدیل است که در ستون «1 به ازای هر کلیک» اکانت گوگل ادز ثبت خواهد شد.

حتی با آن که این فرد دو عمل متفاوت انجام داده است.

تخمین ترافیک

این ابزار گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد شاخص‌های هزینه، ایمپرشن و کلیک تخمینی را برای یک کلمه کلیدی مشخص ببینید. بدون شک داده‌های گوگل ادز حساب شما دقیق‌تر از تمام ابزارهای دیگر گوگل است و تا حد زیادی این ابزار شبیه به بخش ترافیک کلمات کلیدی و رقبا در یک ابزار کلمه کلیدی است، ولی این تخمین‌ها به شما اجازه می‌دهد اطلاعات تقریبی در مورد رقبا و حجم ترافیک نسبی به‌دست آورید.

به عبارت دیگر با این اطلاعات می‌توانید کلمات کلیدی طرح سئو خود را بهتر مشخص کنید.

اطلاعات عملکرد جغرافیایی و زمان

در تب dimensions گوگل ادز می‌توانید سریعا اطلاعات عملکرد را برحسب شاخص‌های زمانی (روز هفته، ساعت روز و غیره) به همراه اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد مناطق جغرافیایی مختلف بهدست آورید.

جئوگرافی در گوگل ادز

از چنین اطلاعاتی می‌توانید در کمپین تولید محتوای خود استفاده کنید. به عبارت دیگر بدانید چه زمانی بهترین موقع برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی محتوایی است (شما می‌توانید ببینید چه روزها و اوقاتی از روز مشتریان بالقوه شما بیشتر احتمال دارد به یک مشتری تبدیل شوند).

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

سخن نهایی

برای دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل باید از اصول سئو پیروی کنید، اما حاشیه نروید. یکی از حاشیه‌هایی که بسیاری از افراد گرفتار آن می‌شوند گوگل ادز است.

آن‌ها فکر می‌کنند با درج تبلیغات این سرویس می‌توانند رتبه بهتری کسب کنند و سایت خود را ارتقا بخشند. اما همانطور که گفتیم که گوگل ادز تنها به صورت غیرمستقیم، ولی بسیار قدرتمند می‌تواند نتیجه‌گیری شما از سئو را افزایش دهد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملیکا مختاری
ملیکا مختاری
3 سال قبل

خیلی خوب بود

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  ملیکا مختاری
3 سال قبل

ممنون از فیدبکتون 🙂

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری